شکستگی بینی
فوریه 27, 2018
فوریه 27, 2018

آیا سردرد پیشانی یا گرفتگی بینی یا ترشحات مزمن پشت حلق دارید؟

رینوسینوزیت به معنی التهاب مخاط بینی و سینوس ها می باشد . اصولا وقتی سرما خوردگی معمولی بیش از یک هفته طول بکشد تشخیص سینوزیت حاد مطرح می شود. زمان بروز علائم در سینوزیت حاد کمتر از یک ماه طول می کشد.

سینوزیت حاد چه علائمی دارد ؟

علائم اصلی سینوزیت حاد عبارتند از ترشح چرکی از بینی ، گرفتگی بینی ، ترشح چرکی از پشت حلق ، درد و احساس فشار در صورت و گاهی تب ، سرفه ، سردرد ، بوی بد دهان و حتی درد دندان.

چگونه سینوزیت حاد تشحیص داده می شود؟

در زمان بروز علائم فوق با مراجعه به پزشک با یک شرح حال مثبت و معاینه داخل بینی می توان به تشخیص دقیق رسید.

سینوزیت حاد چگونه درمان می شود ؟

با استراحت و درمان دارویی مناسب معمولاً سینوزیت حاد بهبود می یابد.
وقتی که علائم سینوزیت حاد بیش از سه ماه طول بکشـد تشخیص سـینوزیت مــزمن مطــرح می شود .مهمترین علائم سینوزیت مزمن گرفتگی بینی و ترشحات چرکی بینی و ترشح پشت حلق است.

چه عواملی فرد را مستعد بروز سینوزیت مزمن می کند؟

یک سری عوامل زمینه ای نظیر : آلرژی ، پولیپوز بینی ، سیگار و اختلالات آناتومیک فرد را مستعد بروز سینوزیت مزمن می کند.

سینوزیت مزمن چگونه ایجاد می شود؟

اصولاً هر ضایعه ای که با تخلیه طبیعی ترشحات سینوس ها تداخل داشته باشد(در محل گذرگاه سینوس ها به بینی ) منجر به تجمع ترشحات و تغییرات غیر قابل برگشت و ضخیم شدن مخاط سـینوس ها می شود و مژک های مخاطی که کارشان تمیز کردن مخاط تنفسـی است ، از کار می افتند و چرخه معیوبی ایجاد می شود و علائم سینوزیت مزمن بروز می کند.

چگونه سینوزیت مزمن تشخیص داده می شود ؟

فرد معمولاً با احساس گرفتگی و احساس سنگینی و فشار و درد صورت یا پیشانی یا ترشحات مزمن پشت حلق مراجعه می کند که به مدت حداقل سه ماه ادامه داشته است . با استفاده از معاینه داخل بینی به کمک اندوسکوپ یا سی تی اسکن سینوس ها میتوان به تشخیص قطعی رسید.

سینوزیت مزمن چگونه درمان می شود ؟

بهتر است ابتدا عوامل مستعد کننده برطرف شود : سیگار قطع شود ، علائم آلرژی کنترل شود و ریفلاکس گاستروازوفاژیال درمان شود. درمان آنتی بیوتیکی مناسب به مدت حداقل سه هفته تجویز شود .در صورت عدم پاسخ به درمانهای فوق جراحی آندوسکوپیک عملکردی سینوس (FESS) انجام می شود. امروزه جراحی اولیه برای رینوسینوزیت مزمن تقریباً منحصراً به روش آندوسکوپیک انجام می شود .

جراحی اندوسکوپیک عملکردی سینوس (FESS) :

در سال های اخیر FESS تحول عظیمی در درمان سینوزیت مزمن ایجاد کرده است.شیوع بالای سینوزیت مزمن و سایر بیماریهای بینی و سینوس ، افزایش آگاهی نسبت به فیزیوپاتولوژی سینوزیت و نیز پیشرفت های اخیر در وسایل اندوسکوپی FESS را به یکی از اعمال جراحی شایع تبدیل کرده است.
در این عمل فقط بافت بیمار و سایر نواحی آناتومیکی که مشکل دارند به صورت بسیار دقیق و ظریفی خارج می شوند و راه تهویه سینوس ها باز می شود.

آیا در سایر بیماریهای بینی و سینوس نیز می توان از این روش جراحی استفاده کرد ؟

در مواردی نظیر پولیپور بینی و تومورهای خوش خیم بینی و سینوس ، سردردهای رینولوژیک ، لیک مایع مغزی نخاعی ، اشـکریزش مزمن و ضایعات وتومورهاي قسمت قـدامی و میانی قاعـده جمجمه نیز می توان از این روش جراحی استفاده کرد. در این موارد با استفاده از وسایل و ابزار های پیشرفته و با داشتن تبحر و تجربه کافی ، جراح تومورهای قسمت قدامی و میانی قاعده جمجمه را که قبلاًجهت درمان نیاز به برش جراحی و اسکار وسیع ناحیه صورت داشت خارج می کند.

آیا FESS عوارضی هم دارد؟

مانند هر عمل جراحی دیگری یک سری عوارض برای این عمل هم وجود دارد .اغلب این عوارض خفیف و گذرا هستند ولی اختلال در بینایی و نشت مایع مغزی نخاعی از عوارض جدی و نادر این جراحی است که در صورت عدم تجربه و مهارت کافی جراح ممکن است اتفاق بیفتد.

بعد از عمل مدت ها طول می کشد تا مخاط به وضعیت طبیعی برگردد و تا آن زمان ممکن است بهبودی کلینیکی کامل اتفاق نیافتد. لازم است بعد از عمل، بیمار هر هفته تحت معاینه اندوسکوپیک و پاکسازی و ساکشن ترشحات قرار گیرد تا فعالیت مژک ها به وضعیت طبیعی برگردد. ویزیت های بعد از جراحی تقریباً به اندازه خود جراحی در این بیماران اهمیت دارد و لازم است به مدت لازم (طبق توصیه پزشک معالج ) بیمار تحت نظر باشد.