فوریه 27, 2018

مراقبت های بعد از عمل FESS :

لطفاً نکات زیر را به دقت مطالعه کنید . موفقیت جراحی شما بستگی به تکمیل دوره بعد از عمل دارد که در زیر توصیف شده است.

چه نکاتی را بعد از جراحی اندوسکوپیک سینوس باید انتظار داشت ؟

1. خونریزی: وجود خونریزی جزئی در 3-5 روز بعد از عمل جراحی نرمال تلقی می شود . در صورت وجود خونریزی بعد از عمل جراحی با دستمال بینی خود را تمیز کرده و سر خود را اندکی به عقب برده و از طریق بینی به آرامی تنفس کنید .از فین کردن اجتناب کنید. اگر خونریزی متوقف نشد از قطره یا اسپری فنیل افرین استفاده کنید.اگر خونریزی متوقف نشد به بیمارستان مراجعه کنید.
  2. درد : برای چندین روز بعد از جراحی انتظار کمی درد و فشار در ناحیه بینی و سینوس ها را داشته باشید . برای تسکین درد می توانید از استامنیوفن استفاده کنید ولی از NSAID ( آسپرین ، بروفن ، ناپروکسن ) اجتناب کنید.
  3. برای حداقل یک هفته بعد از جراحی از حضور در محیط کار اجتناب کنید.
  4. برای 2-3 هفته بعد از جراحی مقداری ترشح و گرفتگی بینی وجود دارد.

برای موفقیت در جراحی ویزیت های بعد از عمل تقریباً به اندازه خود عمل مهم است و از عود بیماری جلوگیری می کند. در این ویزیت ها حفره بینی تمیز شده و بررسی می شود سپس درمان مناسب تجویز می شود.

اولین ویزیت 3-7 روز بعد از عمل جراحی می باشدو رعایت نکات زیر الزامی است:

1. لازم است تا زمان خارج شدن مش داخل بینی و ویزیت اولیه پزشک ، بیمار در منزل استراحت نسبی داشته باشد و حین استراحت سر بیمار بالاتر از بدن قرار گیرد.البته اخيرا اكثر از پانسمانهاي قابل جذب استفاده مي شود كه نيازي به خارج كردن ندارد.
  2. معمولا ً شستشوی بینی از اولین ویزیت بعد از عمل آغاز می شود (طبق توصیه پزشک معالج ).در صورت استفاده از پانسمانهاي قابل جذب شستشوی بینی از روز دوم بعد از عمل آغاز می شود
  3. از فین کردن تا دو هفته یا بیشتر (طبق توصیه پزشک معالج ) اجتناب کنید.
  4. از خم شدن ، زور زدن یا بلند کردن اجسام سنگین تا 2 هفته بعد از عمل خودداری شود.
  5. سرفه یا عطسه با دهان باز انجام شود.
  6. آسپرین و داروهای NSAID (بروفن ، ناپروکسن، دیکلوفناک )به مدت 7-10 روز بعد از عمل استفاده نشود.
  7. لطفاً در صورت بروز تب ، ترشح آبکی شفاف از بینی ، هر نوع تغییری در بینایی، تورم چشم ، سردرد تشدید یابنده یا سفتی گردن بلافاصله با پزشک یا بیمارستان تماس بگیرید.
  8. آنتی بیوتیک را طبق نظر پزشک به مدت مناسب استفاده کنید.
  9. اگر شما داروهای رقیق کننده خون نظیر پلاویکس(PLAVIX) یا وارفارین مصرف میکنید از پزشکتان راجع به زمان مناسب شروع این داروها سوال کنید.