یکی از نگرانی های بیماران قبل از اقدام به انجام جراحی بینی ، تورم بعد از آن می باشد. در واقع تمامی عمل های زیبایی همراه با ورم و التهاب بوده که بسیار شایع تلقی می شود و به مرور زمان و رعایت برخی نکات می توان آن را بهبود بخشید. این تورم پس از عمل کردن ببنی به علت ایجاد تغییر در استخوان، پوست و بریدگی آن نمود پیدا می کند. توجه داشته باشید که میزان ورم بعد جراحی بینی به فاکتورهای مختلفی از جمله استخوانی و گوشتی بودن دماغ بستگی دارد.

ورم بعد جراحی بینی - دکتر محبی

انواع ورم بینی

تورم حاد بینی

این نوع ورم بعد جراحی بینی به صورت حاد و در دو ماه اول جراحی، به علت وارد شدن ضربه و تراشیدگی های غضروف خواهد بود. تورم حاد در افراد با بینی استخوانی در یک ماهه اول از بین خواهد رفت، اما در بینی های گوشتی ممکن است بیش از دو ماه زمان ببرد.

تورم مزمن بینی

در این هنگام مایع بینابینی در زیر پوست رسوب کرده و سبب ایجاد بافت جدیدی در بینی خواهد شد. تورم یک طرفه، تورم در دو طرف بینی و همچنین در نوک بینی افراد از نوع مزمن بوده که با گذشت زمان و به مرور از بین خواهد رفت.

تورم کاذب

هنگام عمل بینی افراد به منظور کوچک کردن استخوان بینی در صورت بزرگ بودن غضروف تورم بیشتر بوده و دوره ورم بعد جراحی بینی استخوانی بزرگ طولانی تر خواهد شد.

ورم فیبروز

از سخت ترین ورم ها می توان به نوع فیبروز اشاره کرد. این نوع از تورم سبب ایجاد گوشت اضافه بر روی بینی بیمار بعد از جراحی خواهد شد که گاهی اوقات بهبود نمی یابد.

مراحل افزایش و کاهش ورم بعد جراحی بینی به چه صورت است ؟

ورم بعد از عمل بینی در روز و طول هفته اول به مرور افزایش می یابد. این شرایط کاملا طبیعی بوده و هیچ جای نگرانی وجود ندارد. دو هفته اول ممکن است کبودی، تورم و التهاب، قرمزی و غیره در بینی و اطراف آن بسیار زیاد باشد ؛ اما این اثرات جانبی به مرور کاهش خواهد یافت. البته مواردی هم در این امر دخیل هستند که موجب سرعت گرفتن کاهش ورم شده و عدم رعایت برخی از آن ها نیز می تواند اثر زیادی در شدت گرفتن تورم داشته باشند.

عوامل موثر در افزایش ورم بعد از جراحی بینی

ضخامت پوست و نوع بینی: یکی از عوامل موثر در ورم بعد عمل نوع بینی و میزان ضخامت پوست آن می باشد. افراد با بینی های استخوانی به علت داشتن غضروفی محکم و پوستی نازک تورم کمتری در بینی هایشان ایجاد می شود؛ درحالی که بینی های گوشتی پوستی ضخیم و غضروفی ضعیف داشته و با ایجاد تغییرات بر روی آن ، به بافت بینی آسیب بسیاری وارد می شود و در نهایت سبب افزایش ورم خواهد شد.

مهارت و تجربه جراح: تکنیک و ظرافت و داشتن مهارت بالا از سوی بهترین جراح بینی تهران ، در ایجاد برش هایی دقیق و تجربه بسیار در روش جراحی باز و جراحی به روش بسته می تواند در کاهش ورم بعد جراحی بینی و آسیب های وارد شده به پوست و غضروف افراد موثر باشد.

اعمال تغییرات در جراحی بینی: هرچه میزان تغییرات در استخوان و پوست بینی بیشتر باشد، پس از عمل ، بینی به میزان بیشتری متورم خواهد شد.

مراقبت های ضروری بعد از جراحی: رعایت تمامی نکات و مراقبت های بعد از جراحی بینی ، استفاده مداوم از چسب، عدم مصرف نمک و غیره می تواند، در افزایش روند بهبودی و کاهش تورم بسیار تاثیر گذار و مفید باشد.

تورم اولیه بعد از عمل زیبایی بینی چیست؟

تورم ایجاد شده بلافاصله بعد از جراحی، نوعی واکنش التهابی به منظور ترمیم و درمان پوست و بافت های دستکاری شده در حین عمل می باشد. در این هنگام مایع بین سلولی افزایش یافته و حدود 2 الی 3 ماه باقی خواهد ماند. برای کاهش این نوع از ورم بعد جراحی بینی ، بهترین جراح بینی تهران ، بایستی عمل بینی را با ظرافت و دقت بیشتری انجام دهد.

نکته: تجمع مایع بین سلولی در افرادی با بینی گوشتی، بسیار بیشتر از بینی های استخوانی می باشد.

چگونه از متورم شدن دماغ بعد از رینوپلاستی پیشگیری کنیم؟

• از مصرف هر نوع داروی گیاهی بپرهیزید.
  • یک برنامه غذایی مناسب و مفید را دنبال کنید.
  • تمامی توصیه های پزشک را به درستی انجام دهید.
  • از مصرف دخانیات و نوشیدنی های حاوی الکل خودداری کنید.
  • مراقبت های لازم قبل از عمل را دو هفته قبل از جراحی آغاز کنید.

چسب بینی چگونه در کاهش تورم موثر است؟

چسب های بینی از جمله موارد موثر در کاهش ورم بعد جراحی بینی می باشد. اگر بیماران در یک ماه اول مرتبا از چسب بینی استفاده کنند، نه تنها سبب کاهش تورم خواهد شد بلکه روند پیوند پوست با استخوان ها نیز افزایش خواهد یافت. از دیگر ویژگی این چسب ها می توان به تحریک کلاژن سازی، ترمیم و بازسازی بافت ها نیز اشاره کرد. برای استفاده از چسب بینی روش و مدت زمان لازم به ضخامت پوست بستگی داشته که یک جراح خوبی بینی در تهران توضیحات لازم برای مدت زمان و نحوه استفاده را به شما خواهد داد. البته توجه داشته باشید، در صورت عدم استفاده از چسب هیچ اتفاقی جدی نخواهد افتاد، تنها روند درمان و کاهش التهاب را کند خواهد شد.

تا چه زمانی ورم بعد جراحی بینی به طور کامل بهبود می یابد؟

تورم شدید بعد از عمل کردن دماغ با گذشت 2 الی سه ماه کاهش خواهد یافت. اما از بین رفتن تورم کلی به مدت زمانی طولانی حداقل 1 و حداکثر 3 سال نیاز خواهد داشت. متفاوت بودن این مدت زمان به این خاطر است که وضعیت و شرایط هر بیمار با بیمار دیگری متفاوت است.

چه مواد غذایی در کاهش و افزایش تورم بینی موثر است؟

1. مصرف سدیم( نمک) و انواع ادویه های تند را تا حد ممکن کاهش دهید.
  2. مصرف مقادیر بسیار زیادی از آب و هیدراته نگه داشتن بدن هم می تواند در کاهش تورم کمک کند.
  3. دو هفته اول بعد از عمل رینوپلاستی سعی کنید، از مصرف مواد غذایی جویدنی بپرهیزید.
  4. مصرف آب میوه های طبیعی به خصوص آب آناناس و کرفس می تواند به صورت چشمگیری ورم بینی بعد جراحی را کاهش دهد.
  5. دخانیات، تنباکو و الکل از جمله موارد بسیار موثر در ایجاد ورم بینی می باشد از مصرف آن ها خودداری کنید.

داروهای ضد التهاب و کاهش ورم بینی

به طور کلی جراح دو هفته قبل از انجام عمل بینی به شما توصیه می کند مصرف هرگونه دارو ضد التهاب را کنار بگذارید. اما بعد از جراحی و در دوره نقاهت مصرف این داروها می تواند التهاب و تورم بینی شما را کاهش دهد. استفاده از یک داروی ضد التهاب مناسب و توصیه شده توسط بهترین جراح بینی تهران علاوه بر کاهش التهاب و ورم بعد جراحی بینی می تواند، در کاهش درد هم کمک بسیاری کند.

اقدامات موثر در کاهش ورم بعد جراحی بینی

• در مواقع استحمام فقط از آب ولرم استفاده کنید.
  • سعی کنید سرتان را به سمت پایین خم نکنید.
  • از انجام فعالیت های سنگین و ورزشی بپرهیزید.
  • هرگز پانسمان و بخیه های خود را دستکاری نکنید.
  • از مصرف مواد غذایی گرم، سخت و جویدنی بپرهیزید.
  • از قرار گرفتن در معرض اشعه خورشید خودداری کنید.
  • پیاده روی می تواند کمک بسیاری در کاهش تورم کند.
  • حتما تمامی داروهای تجویز شده را به موقع مصرف کنید.
  • از کمپرس های یخ چندین مرتبه در طول روز استفاده کنید.
  • بینی خود را با استفاده از سرم های مخصوص شست و شو دهید.
  • استفاده از برخی پماد های تجویز شده توسط یک جراح بینی خوب در تهران می تواند نقش موثری در کاهش ورم بعد جراحی بینی داشته باشد.
  • در هنگام استراحت به منظور افزایش گردش خون با استفاده از دو بالش سر خود را به سمت بالا نگه دارید.
  • از قرار گرفتن در محیط های شلوغ خودداری کنید، زیرا بینی شما بسیار در یک ماه اول نرم و حالت پذیر بوده و سبب بروز آسیب جدی خواهد شد.

تزریق کورتون در چه مواقعی تجویز می شود؟

شایان ذکر است که آمپول کورتون یکی از راهکارها برای پایین آوردن شدت ورم است. از سوی پزشکان به افرادی با بینی های گوشتی و پوستی ضخیم، بیمارانی که جراحی ترمیمی بینی انجام داده اند و افرادی که روند کاهش بهبودی التهاب و ورم بینی شان با مشکل مواجه شده، تزریق کورتون توصیه می شود.

زمان مناسب برای تزریق کورتون 5 الی 6 هفته بعد از عمل دماغ به منظور ترمیم بافت ها به طور یکنواخت و کامل می باشد؛ در غیر این صورت و تزریق زودتر، این ماده سبب فرورفتگی بینی و تغییر شکل ظاهری آن خواهد شد. مدت زمان لازم برای مشخص شدن تاثیر کورتون دو تا سه هفته و در بسیاری موارد بیشتر خواهد بود.

مقایسه ورم بینی استخوانی و گوشتی بعد از جراحی

طبیعتاً با توجه به تفاوت های موجود در بافت های تشکیل دهنده بینی های مختلف و ضخامت پوست هر یک از ان ها ، میزان ورم نموده یافته یکسان نخواهد بود. در بینی های استخوانی که بافت های مستحکم تری و پوست نازک تری دارند ، بعد از جراحی بینی ورم نرمالی داشته و عمدتا پس از 2 هفته برطرف می گردد. برای دماغ های استخوانی شدت ورم متناوبی که طی یکسال بعد از عمل برطرف می گردد و گهگاهی نمایان می شود ، پایین است. اصولا این نوع از بینی ها به تزریق کورتون نیز نیازمند نمی شوند.

در طرف دیگر دماغ های گوشتی هستند که بافت های نرمی داشته و پوست ضخیمی روی ساختار قرار میگیرد. ضخامت و میزان ورم بینی با یکدیگر رابطه مستقیمی دارند. به طور کلی در مقایسه با بینی های استخوانی ، نوع گوشتی متحمل ورم بیشتری خواهد شد و مدت زمان رفع این اثر نیز طولانی تر خواهد بود.

نکته : در میان افرادی با نوع بینی یکسان هم ممکن است میزان تورم برایشان متفاوت باشد. این مسئله به میزان واکنش بدن هر فرد و وسعت دامنه تغییراتی نیز مرتبط است. بدین معنا که کسانی که جراحی بینی استخوانی به صورت طبیعی انجام می دهند در مقایسه با افرادی که مدل فانتزی را انتخاب می کنند ، ورم کمتری را تجربه می نمایند؛ زیرا میزان تغییرات اعمالی در مدل طبیعی محدود تر و کنترل شده است.

آیا ورم نوک بینی بعد از رینوپلاستی طبیعی است ؟

متورم شدن نوک بینی پس از عمل مسئله کاملا عادی است ؛ حتی ورم انی ناحیه از بینی بسیار نمایان تر و گاهی بیشتر از سایر نقاط آن است. علت این امر هم به خاطر آناتومی و بافت های تشکیل دهنده نوک بینی است که معمولا ساختار نرم و غضروفی دارند. شایان ذکر است که رفع ورم بینی در بخش تحتانی در قیاس با قسمت پل بینی ، زمان بیشتری طول می کشد.

خندیدن و گریه کرد چه تاثیری بر ورم بینی دارد؟

تا دو هفته بعد از عمل از خندیدن، گریه کردن و حرف زدن زیاد بپرهیزید. تمامی این رفتارها سبب افزایش ورم بعد جراحی بینی، التهاب و جا به جایی بخیه ها خواهد شد.

آیا گچ بینی می تواند تورم را کاهش دهد؟

استفاده از اسپلینت های بینی بیشتر به عنوان حفظ ساختار و مراقبت از آن در برابر ضربه های احتمالی استفاده می شود. اما به میزان بسیار ناچیزی می تواند در کاهش ورم بعد جراحی بینی نیز نقش داشته باشد.

آیا ورم بینی بر صورت و پیشانی بیمار تاثیر می گذارد؟

وجود ورم در زیر چشم ها، پیشانی و گونه بیماران بعد از جراحی بینی بسیار شایع و طبیعی می باشد. نگران نباشید این نوع از ورم به مرور زمان از بین خواهد رفت.

آمپول تریامسینولون چیست؟

این آمپول همانند کورتون در ورم بعد جراحی بینی موثر می باشد. با این تفاوت که آمپول تریامسینولون بلافاصله پس از تزریق عملکرد آن در بدن آغاز می شود، اما تاثیر گذاری به طور کامل هفته ها و ماه ها زمان خواهد برد.