جراحی لوزه یک روند جراحی برای برداشتن لوزه می باشد. لوزه ها دو غده کوچک واقع در پشت گلو می باشند. لوزه ها محل استقرار گلبول های سفید خون برای کمک به مبارزه با عفونت هستند ؛ ولی گاهی اوقات لوزه ها خودشان عفونی می شوند.
تکرار این ورم می تواند نیاز به جراحی لوزه را الزامی نماید. دکتر محبی جراح و متخصص گوش و حلق و بینی ، مهمترین نکات در خصوص عمل لوزه ها با شما عزیزان در میان می گذارند.

بزرگي لوزه ها چيست؟

وظيفه لوزه كمك در شناسايي عوامل بيماريزا و دفاع بر عليه آنهاست. با اين حال اگر در اثر عفونت مكرر ساختمان طبيعي لوزه به هم بخورد و لوزه ها به طور غير عادي بزرگ شوند ، مي توانند منجر به تنگي نفس خرخر شبانه ، اختلال رشد صورت و فك ، به هم خوردن ترتيب دندان ها،كاهش رشد ، تورم مفاصل و مشكلات قلبي شوند. در اين صورت بايد براي پيشگيري از اين موارد لوزه ها را با جراحي برداشت. به برداشتن لوزه تانسيلكتومي مي گويند.

لوزه سوم چيست ؟

لوزه سوم يك بافت شبيه لوزه هاي ديگر است كه در بالاي كام نرم و در سقف حلق قرار دارد. بزرگي لوزه سوم مي تواند منجر به تنگي نفس ، خرخر اختلال رشد صورت ، عوارض قلبي – ريوي سينوزيت مزمن و عفونت مكرر گوش شود. در اين صورت لوزه سوم را بايد تحت جراحي قرار داد. به برداشتن لوزه سوم آدنوئيدكتومي مي گويند.

علائم ورم لوزه ها

ورم لوزه می تواند باعث متورم شدن لوزه ها و درد در گلو شود. علائم دیگر ورم لوزه شامل تب ، مشکل در قورت دادن غذا و متورم شدن غده ها در اطراف گردن می باشد. پزشک متوجه قرمز شدن گلو و پوشیده شدن لوزه های شما با یک پوشش زرد یا سفید ، می شود. گاهی اوقات ، تورم به خودی خود رفع می گردد. در موارد دیگر ، مصرف آنتی بیوتیک یا جراحی لوزه الزامی می باشد. جراحی لوزه می تواند مشکلات تنفسی از قبیل خرخر کردن یا آپنه خواب ، را نیز درمان کند.

چه کسانی به جراحی لوزه نیاز دارند ؟

ورم لوزه و نیاز به جراحی لوزه ، در میان کودکان و بزرگسالان رواج دارد. البته افراد در هر سنی ممکن است ، مشکل لوزه را تجربه کرده و به جراحی نیاز پیدا کنند.

جراحی لوزه می تواند مشکلاتی از قبیل موارد زیر را درمان کند:

• مشکلات تنفسی مرتبط با لوزه های ورم کرده
  • خرخر کردن مکرر و با صدا
  • دوره ای که در آن تنفس در طول خواب متوقف شده و تحت عنوان آپنه خواب نامیده می شود.
  • خونریزی لوزه ها
  • سرطان لوزه

چگونه برای جراحی لوزه آماده شویم ؟

شما باید مصرف داروهای ضد التهابی ، را به مدت دو هفته قبل از جراحی متوقف کنید. این نوع دارو شامل آسپرین ، ایبوپروفن و ناپروکسن می باشد. داروهایی از این نوع می تواند باعث افزایش خطر خونریزی ، در طول و بعد از جراحی شود. شما باید پزشک را از داروها و ویتامین هایی که مصرف می کنید ، مطلع سازید.

شما باید بعد از نیمه شب روز قبل از جراحی ، چیزی نخورید و ننوشید. شکم خالی خطر احساس تهوع ناشی از بیهوشی را کاهش می دهد.

حتماً برای دوره ریکاوری در منزل برنامه ریزی کنید. از یکی از دوستان یا نزدیکان بخواهید تا شما را بعد از اجرای روند ، به منزل بازگرداند و به شما در چند روز اول بعد از جراحی کمک کند. باید هفته بعد از جراحی را از محل کار یا مدرسه مرخصی بگیرید.

آموزش هاي قبل از عمل

1. هنگام مراجعه جهت عمل ، آزمايشات مربوطه و تست شنوايي ( در صورت موجود بودن ) را همراه خود داشته باشيد.
  2. جراحي زير بيهوشي عمومي انجام مي شود ، يعني شما در طي عمل مي خوابيد.
  3. قبل از رفتن به اتاق عمل زيورآلات ، اجسام فلزي گيره سر ، لنز ، دندان مصنوعي و … را خارج كنيد.
  4. كليه لباس ها ي خود را در آوريد و لباس مخصوص اتاق عمل بپوشيد.
  5. لاك ناخن ها و آرايش خود را پاك كنيد.
  6. قبل از ورود به اتاق عمل ادرار خود را تخليه كنيد.
  7. معمولا فرداي روز عمل مرخص مي شويد.
  8. در صورت تب ، سرفه و هرگونه علايم سرماخوردگي قبل از عمل پزشك را در جريان بگذاريد.

روند جراحی لوزه

روش های مختلفی برای برداشتن لوزه ها وجود دارد. یک روش رایج تشریح چاقوی سرد نام دارد. در این حالت ، جراح لوزه های شما را با یک اسکالپل برمی دارد.

روش رایج دیگر برای جراحی لوزه شامل سوزاندن و برداشتن بافت ، از طریق فرایندی به نام کاتریزاسیون می باشد. امواج صوتی در برخی روندهای لوزه برداری مورد استفاده قرار می گیرند. جراحی لوزه در حدود نیم ساعت طول می کشد.

صرف نظر از روش جراحی انتخاب شده توسط پزشک ، این روند ، تحت بیهوشی عمومی انجام می شود. شما در طول روند ، هیچ دردی را احساس نمی کنید. وقتی به هوش می آیید ، به اتاق ریکاوری برده می شوید.

خطرات جراحی لوزه

جراحی لوزه و لوزه سوم بسیار رایج می باشد. مثل جراحی های دیگر، برخی خطرات به همراه روند وجود خواهد داشت. این خطرات عبارتند از :

• واکنش به داروی بیهوشی

ریکاوری

بیماران اندکی درد را بعد از جراحی لوزه برداری تجربه می کنند. بعد از جراحی ، گلو درد را تجربه می کنید. در ناحیه فک ، گوش ها و گردن نیز درد تجربه می شود. خصوصاً در طول دو تا سه روز اول بعد از جراحی ، استراحت الزامی می باشد.

برای هیدراته ماندن بدون آسیب زدن به گلو ، به آرامی آب بنوشید. سوپ گرم و رقیق گزینه غذایی ایده آل در طول ریکاوری می باشد. شما می توانید بستنی ، پودینگ و دیگر غذاهای نرم را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. سعی کنید غذاهای سفت ، کرانچی یا تند را به مدت چندین روز بعد از جراحی لوزه از رژیم غذایی خود حذف کنید.

داروی مسکن می تواند به داشتن احساس بهتر در طول دوره ریکاوری کمک کند. داروها را دقیقاً طبق دستور پزشک مصرف کنید. در صورت تجربه خونریزی یا تب بعد از جراحی ، با پزشک تماس بگیرید. خرخر کردن در طول چند هفته اول بعد از ورند ، نرمال می باشد.

مراقبت های بعد از جراحی لوزه

1. بهتر است بيمار پس از عمل به شكم بخوابد و سرش به يك سمت چرخانده شود تا ترشحات به راحتي از حلق و دهان وي خارج شوند.
  2. استفاده از كمپرس سرد و روي گردن مي تواند از خونريزي بكاهد.
  3. پس از به دست آوردن هوشياري كامل و مناسب مي توانيد مايعات سرد ( بهتر است اين مايعات ترش نباشد ) مصرف کنید.
  4. بوي بد دهان و درد گوش و گلو ممكن است وجود داشته باشد كه مصرف غذا هاي سرد آن را كم مي كند. همچنين شستشوي دهان با سرم نمكي سرد،موثر است و باعث رقيق شدن ترشحات دهان و از بين رفتن بوي بد دهان مي گردد.
  5.  از روز چهارم بعد از عمل مي توان تخم مرغ آب پز ، پوره سيب زميني نرم شده با شير، هويج پخته ، لوبيا و نخود پخته و آش نيز مصرف نمود. به طور كلي بايد از مصرف غذاهاي سفت و خشك پرهيز شود.
  6. دربيماران بالاتر از 6سال ، جويدن آدامس نعنايي به كاهش درد و اسپاسم (سفتي)عضلاني كمك مي كند.
  7. در محل لوزه ها يك لايه سفيد رنگ ايجاد مي شود كه معمولا به تدريج و با بهبود زخم تا هفته دوم از ميان مي رود.
  8. خرخر كردن بلافاصله كاهش نخواهد يافت و بايد تا يك ماه صبر كنيد.
  9. در صورت بلع مكرر خون( وجود خونريزي ته حلق ) يا خونريزي از بيني به پرستار خود اطلاع دهيد.
  10. وجود مدفوع تيره بعد از عمل به علت بلع مقداري خون طبيعي است.
  11. بخيه ها جذبي است و نيازي به كشيدن ندارد.
  12. از صحبت زياد و سرفه كردن بپرهيزيد چون باعث درد مي شود.

جراحی لوزه

در صورت وجود هر يك از موارد زير سريعا با پزشك معالج خود تماس بگيريد:

• استفراغ خوني چند روز پس از عمل
  • تب بالاي 38 درجه