جراحی پولیپ بینی ، روشی برای درمان پولیپ ها یا همان توده های خوش خیم خوشه انگور شکل می باشد ، که در نزدیکی بینی یا در پشت سینوس ها رشد می کنند. پولیپ ها می توانند باعث بروز علائمی شده و کیفیت زندگی را تحت تاثیر قرار دهند. این علائم شامل کاهش حس بویایی ، احساس فشار بر روی بینی ، گرفتگی بینی ، یا عفونت سینوسی می باشد.

زمانی که روش های درمانی دیگر قادر به تسکین دادن این علائم نباشند ، جراحی بینی بعنوان گزینه کارساز ، وارد عمل می شود. روند جراحی که به واسطه آن پولیپ های بینی برداشته می شوند ، تحت عنوان پولیپکتومی نامیده می شود.

پولیپ بینی

روند جراحی در صورت سیگاری بودن بیمار یا داشتن سابقه مشکلات خونریزی ، یا موقعیت هایی از قبیل مشکلات قلبی عروقی شدید ، توصیه نمی شود. پزشک در خصوص مناسب بودن یا نبودن این روند ، تشخیص های لازم را انجام می دهد.

جراحی پولیپ بینی چگونه عمل می کند ؟

در جراحی پولیپ بینی ، پولیپ ها از پوشش بینی و مجاری سینوسی برداشته می شوند. روند مورد نیاز ، به موقعیت و محل قرار گرفتن پولیپ ها وابسته است.

در خصوص پولیپ هایی که در جلوی بینی قرار گرفته اند ، پزشک می تواند آن ها را در مطب خود با استفاده از ابزاری به نام میکرودبریدر بردارد. با استفاده از این ابزار ، پولیپ ها به طور همزمان ، شل شده و به بیرون مکیده می شوند.

گاهی جراح پولیپ ها را با استفاده از یک گیره مخصوص کوچک بر می دارد. این فرایند ، پلیپکتومی درون بینی نامیده می شود.
در پولیپ هایی که اندازه آن ها بسیار کوچک بوده و به شکل متراکم ، در موقعیتی عمیق تر در داخل حفره بینی قرار گرفته اند ، پولیپکتومی در اتاق جراحی ، تحت بیهوشی انجام می شود.

در این جراحی حداقل تهاجمی ، پزشک از یک اندوسکوپ ، یک لوله کوچک متصل به یک منبع نور و دوربین در یک طرف ، استفاده می کند. پزشک با استفاده از اندوسکوپ ، پولیپ ها را شناسایی کرده و با کمک ابزاری کوچک ، آن ها را برمی دارد.

جراحی پولیپ بینی چقدر طول می کشد ؟

جراحی پولیپ بینی به چند ساعت زمان نیاز دارد. اگر شما تحت بیهوشی عمومی درمان شوید ، احتمالاً باید یک روز جهت ریکاوری در محل درمان بمانید.

در بیشتر موارد ، شما می توانید در همان روز جراح ی، محل درمان را به مقصد منزل ترک کنید. حتماً با یکی از دوستان یا نزدیکان خود ، جهت بازگرداندن شما به منزل ، هماهنگی های لازم را به عمل آورید.

ریکاوری

میزان پیچیدگی جراحی پولیپ بینی در مقایسه با جراحی آندوسکوپی سینوس ، کمتر است. در طول چند هفته اول بعد از عمل ، خونریزی ملایم و جزئی را تجربه خواهید کرد.

جراح ، جلسه فالوآپ را در حدود یک هفته بعد از جراحی ، جهت کنترل مجاری بینی شما و روند بهبود و برداشتن پوسته ها ، مقرر می نماید. گاهی پزشک در داخل بینی ، استنت های استروئید قرار می دهد.

این استنت ها برای متوقف نمودن التهاب و کاهش دادن یا جلوگیری از رشد پولیپ های جدید ، مورد استفاده قرار می گیرد. پزشک این استنت ها را در جلسه فالوآپ از بینی شما خارج می کند.

در طول روزهای بعد از جراحی ، حالتان بهتر و بهتر می شود. بهتر است برای سپری کردن دوره ریکاوری ، یک هفته از محل کار یا تحصیل خود ، مرخصی بگیرید. بعد از جراحی پولیپ ، پزشک استفاده از اسپری سالین جهت استفاده چند باره در روز را توصیه می کند.

وی همچنین :

• استروئیدهای سیستمیک
  • استروئیدهای موضعی
  • آنتی بیوتیک ها
  • محلول سالین شستشوی بینی

را نیز تجویز می نماید.

برخی عوارض جانبی نادر در جراحی پولیپ بینی

1. آسیب دیدگی مجرای اشک
  2. کاهش بینایی
  3. آسیب دیدگی جمجمه
  4. برخی عوارض جانبی ناشی از بیهوشی

هزینه جراحی پولیپ بینی چقدر است ؟

هزینه پولیپکتومی بینی بر حسب فاکتورهای زیر ، متغیر می باشد :

• زمان صرف شده برای اجرای روند جراحی
  • نیاز به انجام جراحی تحت بیهوشی عمومی
  • نیاز به استفاده از آیتم هایی از قبیل استنت دارو
  • دستمزد جراح

آیا پولیپ ها دوباره بازمی گردند ؟

وقتی قطره های استروئید یا اسپری ها ، نتوانند علائم پولیپ بینی را از بین ببرند ، جراحی وارد عمل می شود. متاسفانه ، علیرغم انجام جراحی ، گاهی بازگشت پولیپ ها ، محتمل است.

برگشت پذیر بودن پولیپ ، قابل پیش بینی نمی باشد. شما در صورت مشاهده مجدد علائم باید بلافاصله به پزشک مراجعه کنید. او می تواند به شما در تعیین بهترین راهکار برای درمان پولیپ با دارو ، کمک کند.

سخن آخر

پولیپ های بینی توده های خوش خیم خوشه ای شکلی هستند ، که می توانند میزبان علائم ناخوشایندی شده و در زندگی روزمره شما ، اختلال ایجاد کنند. اگر این علائم به درمان های سنتی ، واکنش مثبت نشان ندهند ، جراحی بعنوان یک گزینه الزامی ، پا به میان می گذارد.

جراحی پولیپ بینی ، روش درمانی است که به دلیل حداقل تهاجمی بودن آن ، در بسیاری از افرادی که تحت این درمان قرار می گیرند ، به راحتی قابل تحمل می باشد. قبل از ورود به این فرایند ، در خصوص عوارض و خطرات جراحی با پزشک خود گفتگو کنید.