آندوسکوپی سینوس ، یکی از رایج ترین وندهای درمانی سینوزیت مزمن می باشد. یکی از علل ابتلا ب عارضه مذکور عدم مراجعه به موقع به پزشک و انجام اقدامات درمانی لازم است. اگر می خواهید اطلاعات کافی در خصوص جراحی بینی به روش آندوسکوپی داشته باشید مطالعه این مطلب را از دست ندهید ؛ در ادامه این مقاله از دکتر علیرضا محبی ، جراح و متخصص گوش و حلق و بینی تهران ، توضیحات کاملی را در باب آندوسکوپی شرح داده شده است.

آندوسکوپی سینوس - دکتر محبی

آیا سردرد پیشانی یا گرفتگی بینی یا ترشحات مزمن پشت حلق دارید ؟

رینوسینوزیت به معنی التهاب مخاط بینی و سینوس ها می باشد. اصولا وقتی سرما خوردگی معمولی بیش از یک هفته طول بکشد تشخیص سینوزیت حاد مطرح می شود. زمان بروز علائم در سینوزیت حاد کمتر از یک ماه طول می کشد.

سینوزیت حاد چه علائمی دارد ؟

علائم اصلی سینوزیت حاد عبارتند از ترشح چرکی از بینی ، گرفتگی بینی ، ترشح چرکی از پشت حلق ، درد و احساس فشار در صورت و گاهی تب ، سرفه ، سردرد ، بوی بد دهان و حتی درد دندان.

چگونه سینوزیت حاد تشحیص داده می شود ؟

در زمان بروز علائم فوق با مراجعه به متخصص گوش و حلق و بینی تهران ، با یک شرح حال مثبت و معاینه داخل بینی می توان به تشخیص دقیق رسید و در صورت نیاز برای درمان عارضه ، آندوسکوپی سینوس انجام داد.

سینوزیت حاد چگونه درمان می شود ؟

با استراحت و درمان دارویی مناسب معمولاً سینوزیت حاد بهبود می یابد. وقتی که علائم سینوزیت حاد بیش از سه ماه طول بکشـد تشخیص سـینوزیت مــزمن مطــرح می شود .مهمترین علائم سینوزیت مزمن گرفتگی بینی و ترشحات چرکی بینی و ترشح پشت حلق است. تنها راه درمان این عارضه ، جراحی آندوسکوپی سینوس است.

چه عواملی فرد را مستعد بروز سینوزیت مزمن می کند ؟

یک سری عوامل زمینه ای نظیر : آلرژی ، پولیپوز بینی ، سیگار و اختلالات آناتومیک فرد را مستعد بروز سینوزیت مزمن می کند.

سینوزیت مزمن چگونه ایجاد می شود ؟

اصولاً هر ضایعه ای که با تخلیه طبیعی ترشحات سینوس ها تداخل داشته باشد (در محل گذرگاه سینوس ها به بینی ) منجر به تجمع ترشحات و تغییرات غیر قابل برگشت و ضخیم شدن مخاط سـینوس ها می شود و مژک های مخاطی که کارشان تمیز کردن مخاط تنفسـی است ، از کار می افتند و چرخه معیوبی ایجاد می شود و علائم سینوزیت مزمن بروز می کند.

چگونه سینوزیت مزمن تشخیص داده می شود ؟

فرد معمولاً با احساس گرفتگی و احساس سنگینی و فشار و درد صورت یا پیشانی یا ترشحات مزمن پشت حلق مراجعه می کند که به مدت حداقل سه ماه ادامه داشته است . با استفاده از معاینه داخل بینی به کمک اندوسکوپ یا سی تی اسکن سینوس ها می توان به تشخیص قطعی رسید.

سینوزیت مزمن چگونه درمان می شود ؟

بهتر است ابتدا عوامل مستعد کننده برطرف شود : سیگار قطع شود ، علائم آلرژی کنترل شود و ریفلاکس گاستروازوفاژیال درمان شود. درمان آنتی بیوتیکی مناسب به مدت حداقل سه هفته تجویز شود .در صورت عدم پاسخ به درمانهای فوق جراحی آندوسکوپیک عملکردی سینوس (FESS) انجام می شود. امروزه جراحی اولیه برای رینوسینوزیت مزمن تقریباً منحصراً به روش آندوسکوپیک انجام می شود .

جراحی اندوسکوپیک عملکردی سینوس (FESS) :

در سال های اخیر FESS تحول عظیمی در درمان سینوزیت مزمن ایجاد کرده است.شیوع بالای سینوزیت مزمن و سایر بیماریهای بینی و سینوس ، افزایش آگاهی نسبت به فیزیوپاتولوژی سینوزیت و نیز پیشرفت های اخیر در وسایل اندوسکوپی FESS را به یکی از اعمال جراحی شایع تبدیل کرده است. در این عمل فقط بافت بیمار و سایر نواحی آناتومیکی که مشکل دارند به صورت بسیار دقیق و ظریفی خارج می شوند و راه تهویه سینوس ها باز می شود.

آیا در سایر بیماریهای بینی و سینوس نیز می توان از این روش جراحی استفاده کرد ؟

در مواردی نظیر پولیپور بینی و تومورهای خوش خیم بینی و سینوس ، سردردهای رینولوژیک ، لیک مایع مغزی نخاعی ، اشـکریزش مزمن و ضایعات وتومورهاي قسمت قـدامی و میانی قاعـده جمجمه نیز می توان از این روش جراحی استفاده کرد. در این موارد با استفاده از وسایل و ابزار های پیشرفته و با داشتن تبحر و تجربه کافی ، جراح تومورهای قسمت قدامی و میانی قاعده جمجمه را که قبلاًجهت درمان نیاز به برش جراحی و اسکار وسیع ناحیه صورت داشت خارج می کند.

فیلم برداشتن توده قاعده جمجمه با آندوسکوپی بینی

آیا FESS عوارضی هم دارد ؟

مانند هر عمل جراحی دیگری یک سری عوارض برای عمل آندوسکوپی سینوس هم وجود دارد .اغلب این عوارض خفیف و گذرا هستند ولی اختلال در بینایی و نشت مایع مغزی نخاعی از عوارض جدی و نادر این جراحی است که در صورت عدم تجربه و مهارت کافی جراح ممکن است اتفاق بیفتد. بعد از عمل مدت ها طول می کشد تا مخاط به وضعیت طبیعی برگردد و تا آن زمان ممکن است بهبودی کلینیکی کامل اتفاق نیافتد. لازم است بعد از عمل ، بیمار هر هفته تحت معاینه اندوسکوپیک و پاکسازی و ساکشن ترشحات قرار گیرد تا فعالیت مژک ها به وضعیت طبیعی برگردد. ویزیت های بعد از جراحی تقریباً به اندازه خود جراحی در این بیماران اهمیت دارد و لازم است به مدت لازم (طبق توصیه پزشک معالج ) بیمار تحت نظر باشد.

خطرات آندوسکوپی سینوس

آندوسکوپی سینوس به طور کلی یک فرایند بی خطر است ؛ ولی در برخی موارد نادر ، احتمال بروز مشکلاتی از قبیل موارد زیر دور از انتظار نخواهد بود :

• خونریزی بینی
  • احساس سرگیجه
  • واکنش به بیهوشی و داروهای رفع گرفتگی بینی

اگر شما دچار یک مشکل ناهنجاری خونریزی هستید ، یا اگر داروی رقیق کننده خون مصرف می کنید ، در معرض خطر بیشتر مرتبط با خونریزی قرار دارید. دامنه خطرات ممکن است بر حسب سن یا دیگر مشکلات سلامت ، متغیر باشد. در خصوص خطرات احتمالی که ممکن است با توجه به شرایط شما اتفاق بیافتد ، با پزشک خود صحبت کنید.

چگونه برای آندوسکوپی سینوس در تهران آماده شویم ؟

از پزشک خود در خصوص توقف مصرف برخی داروهایی که در حال حاضر مشغول به مصرف آن ها هستید ، سوال کنید. قبل از پروسیجر می توانید روند نرمال خوردن و آشامیدن را دنبال کنید. پزشک دستورالعمل های کامل در خصوص اقدامات قبل از تست را در اختیار شما قرار می دهد. درست قبل از پروسیجر ، یک داروی رفع انسداد موضعی در بینی شما اسپری می شود. این کار به کاهش تورم کمک کرده و این امکان را فراهم می آورد ، که آندوسکوپ سینوس به راحتی از حفره بینی عبور داده شده و به سینوس برسد. داروی بی حسی نیز در بینی اسپری می شود. این دارو باعث می شود که بینی شما تا حدودی بی حس شود. ولی تحت برخی شرایط خاص ، ممکن است پزشک از انجام این اقدام ، خودداری کند. در برخی موارد ، از شات ( تزریق) برای بی حس کردن استفاده می شود.

اقدامات بعد از آندوسکوپی سینوس

• در خصوص انتظارات بعد از جراحی آندوسکوپی سینوس با بهترین جراح بینی تهران صحبت کنید. از او بپرسید که آیا در این مرحله ، دستورالعمل های خاصی باید دنبال شود یا خیر.
  • اگر روند درمان در مطب پزشک انجام شده باشد ، می توانید بعد از تکمیل روند ، محل را به مقصد منزل ، ترک کنید. می توانید بعد از فرایند ، فعالیت های نرمال خود را از سر بگیرید. اگر خونریزی بینی شما قطع نشد ، حتماً پزشک را در جریان امر قرار دهید.
  • در برخی موارد ، از شما خواسته می شود تا تست هایی از قبیل سی تی اسکن را انجام دهید. اگر نمونه برداری از بافت در طول روند انجام شده باشد ، نتایج بررسی نمونه ، چند روز بعد از نمونه برداری ، اعلام خواهد شد.
  • در خصوص شرکت در جلسه فالوآپ ، طبق دستور پزشک عمل کرده و داروهای تجویز شده توسط پزشک ، را با دقت مصرف کنید.
    در بیشتر موارد ، پزشک از شما می خواهد تا در موعد مقرری ، در جلسه فالوآپ شرکت کنید تا سطح پیشرفت درمان ، مورد بررسی قرار گیرد.

آیا آندوسکوپی سینوس دردناک است ؟

پزشک تمهیداتی را می اندیشد تا پروسیجر ، تا حد امکان راحت بوده و یک تجربه دردناک را برای بیمار شکل ندهد. او اغلب از داروی بی حسی قبل از شروع فرایند ، در ناحیه درمان استفاده کرده و همچنین از داروهای رفع انسداد برای کمک به کاهش دادن سطح تورم ، استفاده می کند. این امر باعث می شود که آندوسکوپ راحت تر از مجرای بینی عبور کرده و درد چندانی را به همراه نداشته باشد.

قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
مریم
2 سال ها گذشته

سلام من ۲هفته است اندوسکوپی انجام دادم و سردرد و چشم درد شدید دارم باید چکار کنم

رویا ابراهیمی
1 سال گذشته
پاسخ دادن به  مریم

سلام من مدت ۱۵ روز است که جراحی اندوسکوپی انجام دادم صورت وفک وگوشم درد دارد آیا طبیعی هست ….ممنون

مهرانه حسن زاده
1 سال گذشته

سلام خسته نباشید

من دو سال پیش عمل سینوزیت داشتم به روش آندوسکوپی،الان مدتهاست که وقتی رو به جلو خم میشم از بینی‌ام مقدار زیادی آب میریزه که شبیه اب شرب هستش نه آب بینی نرمال،به نظر شما مشکل من چیه؟
مرسی

شایان بهبودنیا
9 ماه ها گذشته

آقای دکتر درد بعد از عمل خیلی شدید است؟