دکتر محبی

جراحی گوش یا عمل گوش برجسته

جراحی گوش ، یک روند جراحی زیبایی است که ، با هدف بهبود شکل ظاهری گوش ها ، انجام می پذیرد. عمل زیبایی گوش مزایای روانشناختی مهمی را ، در افرادی که از شکل ظاهری ، اندازه یا شکل گوش های خود ناراضی هستند ، یا از آسیب دیدگی در گوش های خود ، رنج می برند بر جای می گذارد. دکتر علیرضا محبی ، بهترین جراح و متخصص گوش و حلق و بینی تهران انواع خدمات جراحی زیبایی از جمله اتوپلاستی را ارائه می نمایند.

جراحی گوش - دکتر محبی

عمل زیبایی گوش معمولاً برای قرار دادن گوش ها ، در موقعیت نزدیک تر به سر ، درمان شکل غیر عادی گوش ، یا کاهش اندازه گوش های خیلی بزرگ انجام می شود. این روند جراحی ، همچنین قادر به درمان نرمه گوش ، اصلاح نرمه های گوش بزرگ یا پاره ، می باشد.

آناتومی گوش

گوش بیرونی بخشی از گوش است ، که در جراحی زیبایی گوش یا اتوپلاستی ، مورد تمرکز می باشد. این بخش از گوش ، دارای دامنه متنوعی از شکل و اندازه می باشد. این ساختار ، چهره منحصر به فردی را ، در هر یک از ما خلق می کند.
گوش خارجی ، از غضروف و پوست تشکیل شده و شامل سه بخش مختلف غضروف تراگوس ، حلزون و نرمه گوش می باشد.

کانال گوش

کانال گوش ، از گوش خارجی شروع شده و به پرده گوش خاتمه می یابد. این کانال تقریباً دارای طول یک اینچی می باشد. پوست در کانال گوش ، به درد و فشار بسیار حساس می باشد. در زیر پوست ، در یک سوم بیرونی این کانال ، غضروف و در دو سوم داخلی آن ، استخوان وجود دارد.

پرده گوش

پرده گوش به اندازه یک سکه ده سنتی می باشد ، و اندازه آن در یک کودک تازه متولد شده و یک فرد بزرگسال ، هیچ فرقی ندارد. اصطلاح پزشکی برای پرده گوش ، پرده صماخ می باشد. پرده گوش یک غشای خاکستری شفاف می باشد. در بخش مرکزی این پرده ، استخوان گوش میانی قرار گرفته است ، که به پرده گوش چسبیده است.

گوش میانی

فضای داخلی پرده گوش ، گوش میانی نامیده می شود. سه عدد از کوچک ترین استخوان های بدن در گوش میانی یافت می شوند؛ که تحت عنوان استخوان چکشی ، استخوان سندانی و استخوان رکابی نامیده می شوند. اصطلاح پزشکی برای کل این استخوان ، استخوان های گوش میانی می باشد.

تصاویر قبل و بعد از جراحی گوش

جراحی گوش - دکتر محبی

کاربرد های جراحی گوش

عمل گوش در درمان موارد زیر مفید می باشد :

  • شکل غیر عادی غضروف گوش
  • گوش های گل کلمی ( که در اثر تروما ، یا هماتوم مکرر ایجاد می شوند )
  • نرمه گوش بزرگ ، کشیده یا پاره شده
  • نرمه گوش دارای چین و چروک های بزرگ
  • میکروتیا ( گوش هایی که به طرز غیر عادی کوچک هستند )
  • غضروف اضافی گوش ( که به صورت برجستگی در جلوی گوش نمایان است )
  • خلق گوش جدید یا بخش هایی از آن ، در افراد دارای نقص های مادرزادی ، آسیب های شدید یا افرادی که از سرطان پوست رنج می برند ، امکان پذیر است.

بهترین کاندیدهای جراحی گوش

افراد در تمام رده های سنی ، که از شکل ظاهری گوش های خود ناراضی بوده ، و به دلیل بدشکلی این اندام ، اعتماد به نفس خود را از دست داده اند ، داوطلبان خوبی برای اتوپلاستی محسوب می شوند.

این جراحی در کودکان ، بین سنین 5 تا 15 سال قابل اجرا می باشد. گوش ها در سن 5 سالگی تقریباً به رشد کامل می رسند ، بنابراین جراحی در این سن می تواند فرد را ، از قرار گرفتن در معرض آسیب های ناشی از مورد تمسخر واقع شدن ، یا از دست رفتن اعتماد به نفس ، نجات دهد.

تمام افراد ، داوطلب مناسبی برای این روند درمانی محسوب نمی شوند. برای بهره مندی از این روند درمانی ، فرد باید از سلامت عمومی خوب برخوردار بوده ، و انتظارات منطقی از آن داشته باشد.

ضرورت یافتن بهترین جراح گوش

جراحی زیبایی گوش که تحت عنوان جراحی گوش نیز شناخته می شود ، یک روش فوق العاده برای درمان ناهنجاری های مربوط به اندازه و شکل گوش ها ، در کودکان و بزرگسالان است. قبل از انجام جراحی ، فاکتورهای زیادی از قبیل مزایا و خطرات عمل زیبایی گوش ، به منظور تعیین واجد شرایط بودن شما ، برای این درمان وجود دارد ، که باید مد نظر قرار گیرد. به علاوه ممکن است شما ، در خصوص یافتن بهترین جراح گوش ، دچار چالش هایی شوید. یافتن یک جراح گوش خوب می تواند ، تاثیر مثبت و مهمی را بر روی نتیجه روند جراحی بر جای بگذارد. از این رو ، بیمار باید در انتخاب جراح ، دقت عمل کافی و لازم را مبذول دارد.

به منظور اطمینان از صاحب صلاحیت و با تجربه بودن جراح گوش ، برای مدیریت کردن نیازهای ویژه جراحی ، حتماً سوالات لازم را در طول جلسه مشاوره از او بپرسید.

در ادامه مقاله اطلاعات جامعی ، در خصوص نحوه یافتن جراح خوب و نیز سوالاتی که باید از وی بپرسید ، به عنوان راهنمایی در مسیر یافتن یک جراح گوش خوب ، در اختیار شما قرار داده می شود.

قبل و بعد از جراحی گوش با دکتر محبی

جراحی گوش - دکتر محبی

ویژگی های مهم بهترین جراح گوش

چهار ویژگی مهمی که در یافتن جراح گوش خوب در تهران ، باید مد نظر قرار دهیم ، عبارتند از :

  • تجربه

شما باید یک پزشک جراح را که صاحب تجربه بوده و بتواند ، عمل گوش را به خوبی انجام دهد ، بیابید. بیشتر اوقات یک جراح از شهرت خوبی برخوردار است ، ولی در زمینه جراحی زیبایی یا پلاستیک گوش ، جراحی های اندکی را انجام داده است. جراح گوشی را بیابید ، که آموزش های جامعی را در این زمینه دریافت کرده ، و با ویژگی های ظریف و دقیق گوش ها به خوبی آشنایی دارد و دفعات متعددی ، این جراحی را انجام داده است.

  • نتایج

شما باید این فرصت را داشته باشید ، که نتایج جراحی های انجام شده در بیماران دیگر ، به خصوص آن هایی را که مورد درمانی شان مشابه مورد شما بوده است ، مشاهده نمایید. از جراح بخواهید تا عکس های قبل و بعد بیماران دیگر را ، در اختیار شما قرار دهد. بدین ترتیب می توانید توانایی او در دستیابی به نتیجه مطلوب از جراحی را ، ارزیابی کنید.

  • امتیازات بیمارستانی

وقتی یک جراح گوش ، از امتیازات بیمارستانی برخوردار باشد ، این امتیازات به عنوان فاکتوری که نشان می دهد ، جراح از شهرت خوبی در جامعه پزشکی برخوردار بوده و می تواند دامنه وسیعی از نیازهای جراحی را پوشش دهد ، محسوب می شود. برخی پزشکان در بیمارستان های مختلف ، شهرت داشته و از قابلیت های بالایی در زمینه جراحی برخوردارند.

  • توجه فردی

وقتی بیماران با یک جراح گوش خوب در تهران ملاقات می کنند ، باید احساس اعتماد به نفس کرده و پزشک باید ، به نیازهای فردی آن ها توجه داشته باشد. در این میان باید یک حس احترام و اعتماد دو طرفه شکل گیرد ، تا بیمار در تصمیم گیری برای قرار گرفتن تحت جراحی ، بتواند از آرامش کافی برخوردار باشد. بعلاوه ، بیماران باید در هنگام حضور در جلسه مشاوره اولیه ، از نتیجه روند ، انتظارات منطقی داشته باشند.

جراحی گوش در تهران - دکتر محبی

آیا یافتن یک متخصص اتوپلاستی برای جراحی گوش الزامی است ؟

یافتن پزشک جراحی ، که فعالیت کلی او بر روی اتوپلاستی متمرکز باشد ، امری الزامی محسوب نمی شود. ولی جراح منتخب شما ، باید بتواند ناهنجاری ها یا آسیب دیدگی های گوش شما را ، درمان کرده و در زمینه جراحی عمل گوش نیز مهارت داشته باشد. بسیاری از جراحان زیبایی وجود دارند ، که جراحی زیبایی گوش را نیز انجام می دهند. این بدان معنا نیست که این جراحان ، در نوع عمل گوش که شما به آن نیاز دارید ، تخصص دارند. پزشکانی که در حوزه جراحی صورت صاحب تخصص هستند ، می توانند جراحی را بر یک مبنای معین انجام داده و آموزش های ویژه ای را ، در زمینه روندهای جراحی جمجمه و صورت دریافت کرده اند. در نهایت ، بیماران باید برای انتخاب جراح ، خود به صورت شخصی ، با جراح مورد نظرشان ملاقات داشته باشند.

چه سوالاتی باید از بهترین جراح گوش تهران بپرسید ؟

  1. شما هرچند وقت یکبار جراحی زیبایی گوش انجام می دهید ؟
  2. تا کنون چند مورد عمل گوش انجام داده اید ؟
  3. آیا شما جراحی گوش در کودکان ، را نیز انجام می دهید ؟
  4. آیا بورد تخصصی دارید ؟
  5. آیا می توانم عکس های قبل و بعد جراحی در بیماران قبلی شما ، را ببینم ؟

چگونه یک جراح خوب برای عمل زیبایی گوش پیدا کنم ؟

در مرحله انتخاب جراح اتوپلاستی خوب در تهران ، باید چندین فاکتور را مد نظر قرار دهید :

  1.  آیا جراح شما در جراحی صورت و گوش و آناتومی آن ، به منظور به حداقل رساندن مشکلات و عوارض جانبی ، دارای تخصص کافی می باشد ؟
  2.  آیا جراح شما قادر است ، تمام انواع ناهجاری های گوش را درمان کند ؟
  3.  آیا شما در طول جلسه مشاوره با پزشک ، تجربه مثبتی داشتید و با وی احساس راحتی می کردید ؟

در طول مشاوره عمل زیبایی گوش چه اتفاقی می افتد ؟

مشاوره با تکمیل یک پرسشنامه و آزمایش فیزیکی ، آغاز می شود. عکس هایی گرفته می شود و توسط جراح ، مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد. برگزاری جلسه مشاوره ، یک ابزار ارتباطی الزامی می باشد؛ چون برخی بیماران خواستار ایجاد تغییراتی هستند ، که انجام آن همیشه با جراحی گوش امکان پذیر نمی باشد. سپس پزشک و بیمار ، درباره روند جراحی و ریکاوری صحبت کرده و پزشک ، کلیه سوالات شما درباره روند و دغدغه هایتان در مورد جراحی را ، پاسخ می دهد. گاهی اوقات جلسات مشاوره چندگانه ، قبل از تصمیم گیری درباره جراحی مورد نیاز می باشد. جراحی زیبایی صورت ، یک تصمیم گیری مهم می باشد و به همین دلیل کسب اطلاعات کامل قبل از روند ، امری الزامی محسوب می شود.

تصاویر قبل و بعد از عمل اتوپلاستی

جراحی گوش - دکتر محبی

اقدامات قبل از جراحی گوش

جراحی زیبایی گوش ، یکی از روندهای جراحی پلاستیک است ، که بر روی بزرگسالان و کودکان قابل اجرا بوده ، و تنها در بیماران بزرگسال ، برخی تغییرات در تکنیک های جراحی را شامل می شود.

جراحی گوش برای درمان بسیاری از مشکلات گوش ، از قبیل دغدغه های زیبایی مورد استفاده قرار می گیرد. نتایج حاصل از این جراحی مادام العمر بوده و از آنجایی که ، دامنه وسیعی از مشکلات با این روند قابل درمان است ، تکنیک ها و درمان های متنوعی برای آن ، توسعه یافته است. برخلاف سایر روند های جراحی پلاستیک ، آماده شدن برای عمل گوش نسبتاً ساده است. صرف نظر از تکنیک به کار رفته در اتوپلاستی ، اقدامات برای آماده شدن جهت قرار گرفتن تحت درمان این روند ، یکسان می باشد.

مثل هر جراحی دیگری معیارهایی وجود دارد که ، دستیابی به یک ریکاوری بدون مشکل و سریع را تضمین می کند. بهترین نقطه شروع ، دنبال کردن دستورالعمل های زیر است :

  • دارو ها

قبل از تاریخ جراحی ، داروهایی برای شما تجویز می شود ، که باید آن ها را تهیه کرده و در منزل قرار دهید. یکی از این داروها ، آنتی بیوتیک می باشد ، که برای به حداقل رساندن خطر بروز عفونت ، طراحی شده است. طبق دستور پزشک ، مصرف آن را چند ساعت قبل از جراحی آغاز کرده ، و تا پنج روز بعد از آن ادامه دهید.

دستور توقف مصرف برخی از داروهای افزایش دهنده احتمال خونریزی و کبودی ، در طول دو هفته قبل و بعد از جراحی گوش ، یک اقدام استاندارد می باشد. این داروها شامل ، آسپرین یا داروهای حاوی آسپرین ، ایبوپروفن ، ویتامین E ، و رقیق کننده های خون می باشند. اگر از داروهای مسکن استفاده می کنید ، بهتر است از استامینوفن استفاده کنید ، می توانید در این زمینه با بهنترین جراح گوش تهران مشورت کنید.

  • مکمل های غذایی و الکل

توقف مصرف برخی مکمل های غذایی در طول این دوره ، به منظور جلوگیری از برهم کنش آنها با روندهای جراحی ، ایده خوبی می باشد. همچنین توقف موقتی مصرف الکل به مدت دو هفته قبل و بعد از روند ، توصیه می شود. این ماده می تواند شما را با خطرات جدی مرتبط با بیهوشی روبرو کند.

  • نگرش مثبت

یکی از بهترین اقدامات مرتبط با آماده شدن برای عمل گوش ، داشتن نگرش مثبت در هفته های منتهی به روز جراحی می باشد. این امر به میزان قابل ملاحظه ای ، واکنش بدن شما به جراحی را بهبود بخشیده ، و نتیجه بهتری از جراحی را به دست می دهد.

  • مصرف نیکوتین

قدم مهم دیگر اجتناب از استعمال نیکوتین ، به هر شکل ، در طول دوره ده روزه تا دو هفته ای ، قبل و بعد از جراحی گوش می باشد. نیکوتین گردش صحیح خون را مختل نموده ، و تاثیرات منفی بر روی جراحی بر جای می گذارد. حتماً با بهترین جراح گوش تهران در خصوص دغدغه هایتان گفتگو کرده ، و سوالات تان را مطرح کنید. پزشک شما به منظور راحت شدن خیال تان ، به تفصیل توضیحات لازم را ارائه خواهد داد.

جراحی گوش - دکتر محبی

روز جراحی زیبایی گوش

  1. صبح روز جراحی موهایتان را با شامپو بشویید ، ولی از استعمال محصولات مو از قبیل اسپری ، ژل یا موس خودداری کنید.
  2. آرایش نکنید.
  3. در روز جراحی گوش لباس گشادی بر تن کنید ، که از جلو با زیپ یا دکمه بسته شود.
  4. با یکی از نزدیکان یا دوستان خود ، هماهنگی های لازم را برای بازگرداندن شما به منزل ، بعد از تکمیل روند بعمل آورید.
  5. رانندگی کردن بلافاصله بعد از جراحی خطرناک بوده ، و توصیه نمی شود.
  6. بهتر است در طول 24 ساعت اول بعد از جراحی ، کسی از شما مراقبت کند. از قبل مواد غذایی مورد نیاز را تهیه کرده و در منزل بگذارید.

عمل گوش یک روند جراحی رایج بوده ، و عوارض جانبی اندکی را به همراه دارد. شما می توانید با بهره مندی از فرصت صحبت درباره تمام جنبه های این جراحی با پزشک خود ، حفظ یک نگرش مثبت ، آماده شدن برای جراحی و دنبال کردن دقیق دستورالعمل ها ، بهترین نتیجه را از این روند کسب کنید.

نکات قبل از جراحی گوش

قبل از تصمیم به انجام جراحی ، برخی نکات مهم وجود دارند که باید مد نظر قرار گیرند. این موارد عبارتند از :

  • حتی زمانی که تنها یک گوش برجسته است ، به منظور دستیابی به تقارن بهتر ، هر دو گوش تحت جراحی قرار می گیرند.
  • ایجاد تقارن صددرصد غیر ممکن است. مثل گوش های طبیعی ، موقعیت گوش های قرار گرفته تحت جراحی اتوپلاستی نیز ، به طور کامل ، با یکدیگر هماهنگ نمی باشد.
  • از آن جایی که عمل گوش یک روند زیبایی است ، شرکت های بیمه هزینه های این درمان را ، تحت پوشش قرار نمی دهند. بنابراین قبل از اقدام به درمان ، هزینه های آن را مورد بررسی قرار دهید.
  • افراد سیگاری در معرض خطر بیشتر عوارض جانبی قرار دارند. به منظور کاهش خطر عوارض جانبی و به منظور بهره بردن از سلامت عمومی بیشتر ، سعی کنید قبل از جراحی ، سیگار کشیدن را ترک کنید.

روند جراحی گوش

اتوپلاستی معمولاً 1 تا 2 ساعت به طول انجامیده ، و به صورت یک درمان سرپایی انجام می شود. نوع بیهوشی استفاده شده ، معمولاً به سن بیمار بستگی دارد. بیهوشی عمومی اغلب برای بیماران کم سن و سال ، و بی حسی موضعی برای کودکان بزرگ تر یا افراد بزرگسال ، توصیه می شود.

جراحی گوش با یک برش کوچک در پشت گوش ، در چین طبیعی گوش ، جایی که این اندام با سر تلاقی می یابد ، آغاز می شود. سپس غضروف شکل داده می شود ، و بخیه ها برای دستیابی به شکل ظاهری مورد نظر ، استفاده می شوند. در برخی از انواع اتوپلاستی ، پوست نیز برداشته می شود ؛ ولی غضروف دست نخورده باقی مانده و فقط به سمت عقب تا زده می شود ، و به وسیله بخیه برای خلق یک گوش دارای برجستگی کمتر ، در موقعیت مناسب قرار می گیرد.

بعد از تراش دادن غضروف و ایجاد شکل مطلوب در آن ، از بخیه و پانسمان به منظور قرار دادن گوش در موقعیت مناسب ، تا زمان تکمیل روند بهبود ، استفاده می شود. در مواردی که یک گوش در مقایسه با گوش دیگر بدشکل تر است ، یا در مواردی که تنها یک گوش به شدت بدشکل است ، جهت ایجاد تقارن بهتر ، هر دو گوش تحت جراحی واقع می شوند.

تکنیک های جراحی گوش

تکنیک های جراحی برای عمل گوش به خوبی تشریح شده اند. این تکنیک ها از طریق طبقه بندی شان بر اساس مانورهای مورد هدف برای درمان برجستگی های گوش ، به خوبی قابل درک می باشند.

پنج نکته کلیدی در تکنیک های جراحی گوش

  1.  تکنیک های اتوپلاستی ، بر روی چین آنتی هلیکال ( لبه خارجی گوش ) ، نقص کونکال ( عمیق ترین فرورفتگی گوش خارجی ) و موقعیت نرمه گوش ، در درمان گوش های برجسته ، متمرکز است.
  2.  چین هلیکال را می توان از طریق اسکورینگ غضروف ( ضعیف سازی غضروف برای ایجاد فرم بهتر ) ، تثبیت بخیه ( Mustarde) ، یا ترکیبی از این دو انجام داد.
  3.  بخش فرو رفته عمیق کونکال را می توان ، با اسکورینگ داخلی ، بخیه زدن یا ترکیبی از این دو انجام داد.
  4.  تغییر موقعیت نرمه گوش از طریق تغییراتی در برش پوست
  5.  تکنیک های غیر جراحی نیز موجود می باشند ؛ ولی میزان موفقیت آن ها کم است.

طبقه بندی تکنیک های جراحی گوش

تکنیک های عمل گوش متعدی وجود دارند. این تکنیک ها با طبقه بندی بر اساس مانورهای قابل اجرا بر روی گوش ، به راحتی قابل درک می باشند. این تکنیک ها عبارتند از :

  1. خلق چین آنتی هلیکال
  2. درمان نقص کونکال
  3. تغییر موقعیت نرمه گوش

خلق چین آنتی هلیکال چیست ؟

تکنیک های مختلفی برای درمان چین آنتی هلیکال وجود دارد. به طورکلی ، این تکنیک ها به صورت اسکورینگ ، فیکسیشن ( تثبیت) یا ترکیبی از آن ها دسته بندی می شوند. تکنیک هایی برای خلق چین آنتی هلیکال حین جراحی گوش :

  •  اسکورینگ غضروف
  •  تثبیت بخیه
  •  ترکیبی از اسکورینگ و تثبیت بخیه

اسکورینگ غضروف برای خلق چین آنتی هلیکال چیست ؟

تکنیک های اسکورینگ بر اساس اصل گیبسون استوار می باشند. این اصل ، یک اصل کلیدی در درمان برجستگی گوش می باشد. پیچ و تاب های غضروف در سطح آسیب دیده درمان می شود. دامنه رفع این پیچ و تاب ، به دامنه اسکورینگ بستگی دارد. انواع اسکورینگ شامل دستاوردهای داخلی و خارجی ، سطحی و اسکورینگ با ضخامت کامل می باشد.

تثبیت بخیه برای خلق چین آنتی هلیکال چیست ؟

انواع تکنیک های بخیه زدن می تواند یک پیچ آنتی هلیکال را خلق کند. رایج ترین آنها دستاورد Mustarde می باشد ، که برجستگی یک سوم بالایی گوش را درمان می کند. بخیه ها بین گودال قایقی شکل و گودال کونکال زده می شود. این بخیه های جراحی گوش در غضروف خلفی زده می شود ، و ضخامت کامل غضروف و پیرا غضروف داخلی را ، در هم ادغام می کند ، ولی تغییری در پوست داخلی گوش ایجاد نمی نماید.

درمان نقص کونکال

نقص های کونکال به وسیله بخیه ها ، تکنیک های برش و اسکورینگ قابل درمان می باشند. تکنیک های درمان نقص کونکال عبارتند از :

  1. تثبیت بخیه
  2. اسکورینگ غضروف
  3. ترکیبی از اسکورینگ و تثبیت
  4. تکنیک های برش
  5. بخیه های ماستوئید -کونکال

این بخیه ها در درمان کونکال اضافی یا برجستگی ، در دو سوم گوش مورد استفاده قرار می گیرند. رایج ترین بخیه تکنیک فورناس می باشد. این تکنیک قبل از درمان نقص آنتی هلیکال اجرا می شود.

تکنیک فورناس جراحی گوش ، از بخیه های غیر جذبی بین غضروف کونکال و حلقه ماستوئیدی استفاده می کند. این بخیه ها کونکال را به طرف سر می کشند ، و از برجستگی گوش می کاهند.

جراحی گوش در تهران - دکتر محبی

تکنیک های اسکورینگ و برش

تکنیک های برش ، برای هایپرتروفی یا بزرگ شدن بیش از حد گوش مناسب می باشند. برش غضروف به همراه پوست یا بدون دخالت پوست ، از رواج کمتری برخوردار است. اسکورینگ سطح داخلی کونکا ، با استفاده از اصل گیبسون دیواره برجسته کونکال را به یک سطح صاف تبدیل می کند.

موقعیت نرمه گوش

نرمه گوش برجسته ، در مقایسه با مشکلات مربوط به کونکال و آنتی هلیکال ، از شیوع کمتری برخورداری است. در تکنیک Wood-Smith از یک روش درمان با حرکت چرخشی رو به عقب و جلو استفاده می کند ؛ در حالی که در تکنیک Spira یک برش قاچ مانند ایجاد شده و از بخیه پیرا استخوانی ، برای وصل کردن پوست سر به غشای میانی پوست استفاده می شود.

جراحی گوش برجسته

یکی از دلایلی که اتوپلاستی به انجام می رسد ، برجستگی بیش از حد گوش ها می باشد. معمولا گوش خارجی ، از کناره ها نسبت به سر باید در یک زاویه 21 تا 30 درجه قرار گرفته باشند. اگر این زاویه از 30 درجه عبور کند ، حالت گوش ها برجسته می شود. گوش برجسته ممکن است به صورت ژنتیکی یا بر اثر ضربه نمود پیدا کند. اما این را بدانید که برجستگی گوش بر روی بالا یا پایین بودن شنوایی تاثیری ندارد. طی جراحی گوش برجسته ، جراح سعی می کند با برداشتن غضروف های اضافه زاویه را کمتر کند و به حد نساب معمول برسد. بدین ترتیب گوش ها به کناره سر نزدیک تر شده و از حالت برجسته خارج می شوند.

عمل زیبایی گوش چقدر طول می کشد ؟

اتوپلاستی ، جراحی اصلاح و درمان مشکلات زیبایی گوش می باشد. درمان هر دو گوش به طور کامل تقریبا 5/1 تا 2 ساعت طول می کشد.

چه نوع بیهوشی در جراحی گوش استفاده می شود ؟

اتوپلاستی تحت بی حسی موضعی ، بی حسی موضعی با تزریق درون وریدی ، یا بیهوشی عمومی بر حسب دامنه جراحی و خواسته های بیمار ، انجام می شود. در بیهوشی عمومی ، نوع بیهوشی استفاده شده ، به صورت درون وریدی و بدون استفاده از گاز های بیهوشی می باشد. این نوع بیهوشی بی خطر بوده و به کاهش حالت تهوع و عطسه بعد از جراحی ، کمک می کند. بیماران غالبا پس از این نوع گزینه بیهوشی ، حس مثبتی را گزارش می دهند.

جراحی گوش چه ناهنجاری هایی را در گوش درمان می کند ؟

اتوپلاستی عموماً به روند جراحی زیبایی در گوش ، اطلاق می شود. جراحی گوش روندی است که در آن موقعیت ، شکل و اندازه گوش ها تغییر داده می شود. افرادی که عمل گوش را برمی گزینند ، از برجستگی بیش از حد گوش های خود ناراضی هستند.

عمل گوش در تمام گروه های سنی قابل اجرا می باشد. نکته شایان ذکر این است که در زمان اجرای این روند ، گوش ها باید به رشد کامل رسیده باشند. در موارد مربوط به نقص های مادرزادی ، این جراحی را می توان زمانی که بیمار سه ساله می شود انجام داد. برخی از موقعیت هایی که عمل گوش قادر به درمان آن ها می باشد عبارتند از :

کاگوت گوش ( Cagot ) : این عارضه یک مشکل مادرزادی است که در آن نرمه گوش تشکیل نشده است.

گوش های گل کلمی ( Cauliflower ) : این موقعیت در اثر آسیب دیدگی های مکرر بافت های گوش ، اتفاق افتاده و در میان کشتی گیران و مبارزان بوکس رایج است.

کریپتوشیا ( Cryptotia) : موقعیتی است که در آن بخش فوقانی گوش ، در زیر پهلوی سر پنهان می شود.

ماکروشیا ( Macrocia) : این موقعیت کاملاً بر خلاف ماکروشیا بوده و در آن لاله برونی گوش بسیار کم رشد کرده یا اصلاً وجود ندارد. این مشکل یک نقص مادرزادی می باشد.

قبل از انجام روند جراحی گوش ، پزشک درباره تاریخچه پزشکی شما ، مشکلات قبلی ، مصرف داروهای بدون نسخه توسط شما ، کسب اطلاعات می کند. پزشک همچنین از انجام جراحی قبلی در بیمار اطلاع حاصل می کند. پس از کسب اطلاعات دقیق درباره تاریخچه پزشکی ، معاینه فیزیکی بر روی گوش ها جهت ارزیابی تقارن ، شکل و اندازه آن ها انجام می شود. بر اساس بد شکلی گوش ، نوع جراحی که باید بر روی بیمار انجام شود ، تعیین می گردد.

اتوپلاستی چه مشکلاتی را در گوش درمان می کند ؟

جراحی گوش بعنوان روندی بی خطر و موثر ، برای درمان انواع گوناگون مشکلات مرتبط با گوش ، از قبیل موارد زیر ، مورد استفاده قرار می گیرد :

  1. عدم تقارن
  2. گوش های بدشکل
  3. گوش های آویزان
  4. گوش های فنجانی
  5. نرمه گوش پاره
  6. گوش صدفی
  7. میکروتیا
  8. گوش های بسیار کوچک

مزایای جراحی گوش چیست ؟

وقتی برای مشاوره به پزشک مراجعه می کنید ، رهنمودها و دستورالعمل هایی در خصوص آماده شدن برای اتوپلاستی ، در اختیار شما قرار گرفته ، و مزایا و خطرات بالقوه موجود در این درمان و دوره ریکاوری ، به شما اطلاع رسانی می شود.
برخی مزایای این روند درمان به شرح زیر می باشد :

  • راه حل هایی برای انواع متنوعی از نقص های گوش
  • دستیابی به نتایج طبیعی
  • حداقل جای زخم و درد
  • بی خطر بودن روند

چگونه یک جراح گوش دارای صلاحیت را انتخاب کنیم ؟

  1. از پزشک عمومی خود ، جهت پیشنهاد یک جراح خوب ، برای انجام روند عمل گوش کمک بگیرید.
  2. در جلسه مشاوره از پزشک منتخب خود ، درباره آموزش و تجربه او در این زمینه سوال کنید.
  3. این روند باید توسط جراحی انجام شود ، که در زمینه اتوپلاستی ، آموزش های لازم را دریافت کرده و از تجربه زیاد ، در انجام این نوع روند برخوردار باشد. این فرد می تواند یک جراح پلاستیک یا متخصص جراحی بینی ، گوش یا باشد.

جراحی گوش

ریکاوری بعد از جراحی گوش

هرچند تیر کشیدن و احساس درد در گوش ها ، تا چند روز طول خواهد کشید ، ولی بیمار معمولاً چند ساعت بعد از تکمیل جراحی ، به حالت نرمال باز می گردد. برای کمک به تسکین درد ، داروهای مسکن تجویز می شوند. چند روز بعد از اتوپلاستی ، پانسمان اطراف سر با یک پوشش مخصوص جراحی ، تعویض می شود. این پوشش باید به مدت یک هفته ، تا زمانی که بخیه ها کشیده شوند ، بر روی سر باقی بماند. بیماران جراحی گوش باید از خوابیدن به پهلو ، به مدت 2 هفته بعد از جراحی خودداری کنند. بعد از دو هفته اکثر بیماران می توانند ، فعالیت های نرمال خود را از سر بگیرند. بعد از بهبود کامل گوش ها ، در سطوح پشتی گوش جای زخم مشاهده می شود. این جای زخم ها ، با گذر زمان محو می شوند و به دلیل موقعیت استراتژیک انتخاب شده در ایجاد آنها ، اصلاً قابل رویت نمی باشند.

ریکاوری بعد از اتوپلاستی چقدر طول می کشد ؟

بیماران می توانند مرکز جراحی را ، در همان روز جراحی با یک پانسمان بر روی ناحیه درمان ، ترک کرده و با دنبال کردن دستورالعمل های بسیار دقیق ، دوره ریکاوری را در منزل سپری نمایند.

اولین قرار ملاقات بعد از جراحی گوش ، 3 تا 7 روز بعد از جراحی برگزار می شود ، که در طول آن پانسمان برداشته می شود و زخم شما تحت کنترل قرار می گیرد. در این مرحله ، شما می توانید فعالیت های نرمال خود را آغاز کنید. بخیه ها جذبی هستند و نیازی به کشیده شدن ندارند.

پزشک به بیمار توصیه می کند تا در طول هفته اول ، روز و شب هدبند بر سر گذاشته و در طول سه هفته بعد ، تنها در طول شب ، هدبند را مورد استفاده قرار دهد.

فعالیت های فیزیکی سبک ، بعد از هفته اول قابل از سر گیری می باشد ، ولی برای فعالیت های سنگین ، از قبیل بلند کردن وزنه یا ورزش های برخوردی ، توصیه می شود ، به منظور به حداقل رساندن خطر خونریزی ، تا سه هفته دست نگه داشته شود.

تورم بعد از عمل زیبایی گوش چقدر ماندگار است ؟

بعد از یک هفته ، شما می توانید در مجامع عمومی حاضر شوید. بخش عمده تورم در طول 3 ماه اول بعد از جراحی فروکش می کند ، ولی بخش کوچکی از آن تا یک سال ماندگار خواهد بود.

مراقبت های بعد از جراحی گوش

  • پانسمان

بعد از جراحی گوش ، درحالی که به دور سرتان پانسمان پیچیده شده است ، کلینیک را به مقصد منزل ترک می کنید. در طول اولین جلسه معاینه بعد از جراحی ، پانسمان ها تعویض شده و زخم ها کنترل می شوند ، و شستشو با مواد ضد عفونی کننده انجام می پذیرد.

در این جلسه ناحیه درمان با پانسمان جدید پوشش داده می شود. در زمستان به منظور پیشگیری از سرماخوردگی ، استفاده از هد بند توصیه می گردد. نباید بدون صلاحدید بهترین جراح گوش تهران پانسمان را بردارید.

استفاده از یک نوار لاستیکی بر روی گوش ها ، بلافاصله بعد از جراحی تا زمان بهبود زخم ها ، الزامی است. این کار باعث فشرده شدن گوش ها شده و به پیشرفت روند بهبود ، کمک می کند.

  • استراحت

تا زمان برداشته شدن پانسمان ، استراحت الزامی است. موقعیت مناسب برای خوابیدن ، به منظور کاهش عوارض بعد از جراحی ، به پشت و در حالت لم داده می باشد. همچنین استفاده از دو بالش در طرفین ، جهت پیشگیری از خوابیدن به پهلو و آسیب زدن به گوش جراحی شده ، ایده مناسبی محسوب می شود. حداقل باید به مدت 5 تا 7 روز بعد از برداشته شدن پانسمان ، خوابیدن در این موقعیت را رعایت کنید.

  • مراقبت از زخم ها

در طول 5 تا 7 روز اول بعد از جراحی گوش ، می توانید موهایتان را آب ولرم و ترجیحاً شامپوی ملایم ( برای مثال شامپو بچه ) بشویید. بعد از برداشته شدن پانسمان ، باید ناحیه پشت گوش ها را ، با مواد ضدعفونی کننده تمیز کنید. انجام کارهایی بر روی مو از قبیل رنگ کردن یا فر کردن مو ، تا چندین هفته بعد از جراحی توصیه نمی شود.

  • ماساژ

بعد از بهبود زخم ها می توانید آن ها را به آرامی ماساژ دهید. استفاده از لوسیون یا ژل های کاهش دهنده جای زخم مخصوص ، طبق توصیه پزشک ، گزینه مناسبی می باشد.

  • عادات نامطلوب

استعمال سیگار و مصرف دخانیات ، فرسایش را تشدید کرده و فرایند بهبود را کند می نماید. حداقل یک تا دو ماه بعد از جراحی ، باید از مصرف این مواد جداً خودداری کنید.

اگر می خواهید اطلاعات بیشتری در خصوص مراقبت های بعد از جراحی گوش داشته باشید ، توصیه می شود مقاله جامعی که در همین خصوص تهیه شده است را مطالعه نمایید.

جراحی گوش - دکتر محبی

واکنش های احتمالی بعد از جراحی زیبایی گوش

در برخی موارد ، دمای بدن تان به مدت دو تا سه روز بالا می رود. داروهای مسکن به راحتی می تواند درد احتمالی در ناحیه درمان را تسکین دهد. در ناحیه درمان گاهی ، سفت شدن و بی حس شدن نسبی جای زخم را تجربه می کنید. این حالت کاملاً طبیعی بوده و به سرعت فروکش می کند.

عوارض احتمالی بعد از جراحی گوش

  • خونریزی بعد از جراحی ، یا خونریزی ناشی از مراقبت ناکافی بعد از جراحی در منزل
  • تورم
  • طولانی شدن روند بهبود
  • هماتوم
  • عفونت زخم

تاثیرات نامطلوب بعد از جراحی ، معمولا ناشی از دنبال نکردن دستورالعمل های بعد از جراحی تجویز شده توسط پزشک ، توسط بیمار می باشد.

چه زمان به جراح گوش باید مراجعه کرد ؟

در صورت مواجهه با موارد زیر با بهترین دکتر گوش تهران تماس بگیرید :

  1. افزایش تورم و کبودی
  2. تداوم تورم و قرمزی تا چند روز
  3. افزایش قرمزی در ناحیه زخم
  4. درد شدید و غیر قابل کنترل با داروی مسکن
  5. بروز عوارض جانبی ناشی از مصرف دارو ، از قبیل جوش ، حالت تهوع ، سردرد ، استفراغ
  6. غیر قابل کنترل بودن خونریزی از ناحیه درمان ، حتی با وارد آوردن فشار
  7. از دست رفتن حس و قابلیت حرکت
  8. خون دماغ شدن یا بروز علائم غیر عادی

این دستورالعمل ها بر اساس یک وضعیت نرمال بعد از جراحی ، استوار می باشد. بهبود و ریکاوری فرایندی کاملاً منحصر به فرد بوده ، و صرف نظر از ظرفیت بیمار برای بهبود ، به رعایت دستورالعمل ها نیز وابسته است.

جراحی گوش در تهران - دکتر محبی

توصیه های دیگر بعد از جراحی گوش

  • به مدت دو هفته بعد از جراحی ، از مصرف هرگونه محصولات حاوی آسپرین خودداری کنید. تنها داروهای مسکن تجویز شده توسط پزشک را ، مورد مصرف قرار دهید.
  • به مدت 24 ساعت اول بعد از جراحی ، سه بار در روز هر بار به مدت 20 دقیقه با فاصله زمانی 45 دقیقه از هم ، بر روی گوش ها کمپرس سرد قرار دهید.
  • در طول هفته اول ، کلیه فعالیت های خود را محدود کرده و تنها به منظور جلوگیری از لخته شدن خون ، قدم بزنید.
  • در روز اول بعد از جراحی ، رژیم غذایی خود را با مایعات شروع کرده و سپس در طول دو روز بعدی ، غذاهای نرم میل کنید.
  • در دو هفته اول بعد از جراحی ، از عینک یا عینک آفتابی استفاده نکنید.
  • به مدت 8 هفته بعد از جراحی ، از قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید خودداری کرده و 7 روز بعد از جراحی ، به منظور کمک به کاهش جای زخم ، استفاده از کرم ضد آفتاب را آغاز کنید.

بعد از جراحی گوش در تهران این کارها را انجام دهید تا بهترین نتیجه را بدست آورید :

  1. گوش هایتان را لمس نکرده و مالش ندهید ؛ چرا که ممکن است به جای بخیه ها آسیب برسانید. همچنین احتمال جمع شدن میکروب بالا رفته و ممکن است باعث عفونت شود.
  2. از هد بند استفاده کنید ؛ پس از باز کردن پانسمان ها برای آن که گوش ها همچنان در حالت جدید باقی بمانند و بیش از حد تکان نخورند ، هد بند مناسب استفاده کنید ؛ به ویژه موقع خواب.
  3. سیگار نکشید ؛ استعمال دخانیات به خاطر نیکوتین موجود در آن باعث کند شدن بهبودی و بالا رفتن احتمال وقوع عفونت می شود.
  4. موقع خواب سرتان را بالا قرار دهید ؛ برای کمک به کاهش ورم گوش ها و سریع تر شدن ریکاوری ، موقع خوابیدن دو بالش را زیر سر خود قرار دهید. بدین نحو خون در بدن جریان بهتری پیدا می کند و به رفع اثرات جانبی مثل ورم کمک می کند.
  5. از خاراندن جای بخیه اجتناب نموده چرا که امکان دارد منجر به باز شدن آن ها شود.
  6. تغذیه سالم و مناسبی داشته باشید . در چند روز اول خوب است از غذاهای نرم استفاده کنید که برای جویدن و بلع آن ها با مشکل و درد روبرو نشوید. همچنین نوشیدن مایعات مثل آب و آبمیوه های معدنی به شما کمک می کند که بهبودی سریع تری داشته باشید.
  7. از قرارگیری در دما خیلی بالا یا پایین اجتناب کنید ؛ زیرا ممکن است تا مدتی که عصب های ناحیه جراحی شده ترمیم شوند ، آن بخش کمی بی حس باشد و در صورت آسیب دیدگی شما متوجه این امر نشوید.

 سوالات متداول جراحی زیبایی گوش

چه زمانی لازم است اتوپلاستی انجام شود ؟

به صورت کلی هدف از انجام این جراحی بهبود ظاهر گوش ها می باشد. داشتن گوش های برجسته و نامتقارن در زیبایی چهره و اعتماد به نفس افراد تاثیر زیادی دارد ؛ از این رو پیشنهاد می شود اگر قصد انجام عمل زیبایی گوش های خود را دارید ، در سنین پایین تر یعنی 6 الی 8 سالگی برای انجام این پروسه اقدام نمایید ؛ البته انجام این عمل در سنین بالا نیز امکان پذیر می باشد اما برای جلوگیری از پیامدهای منفی و همچنین انعطاف پذیری بیشتر گوش ها در سنین پایین ، بهتر است این جراحی در سنین کمتر انجام شود.

آیا اتوپلاستی با بیهوشی انجام می شود ؟

جراحی زیبایی گوش را می توان با بیهوشی و یا به کمک بی حسی موضعی انجام داد. انتخاب شیوه بیهوشی به شرایط بیمار و میزان پیچیدگی عمل جراحی بستگی دارد و با صلاحدید و نظر جراح گوش انتخاب می شود.

چرا بعد از جراحی گوش باید از هدبند استفاده کنیم ؟

در روزهای ابتدایی بعد از عمل زیبایی گوش لازم است برای مدتی به صورت مداوم از هدبند استفاده نمایید و تنها می توانید برای دو الی سه ساعت به گوش ها استراحت داده و هدبند خود را در آورید. بعد از گذشت یک هفته تنها لازم است در شب ها و هنگام خواب از هدبند استفاده نمایید. استفاده از این وسیله به شکل گیری بهتر گوش ها و حفظ حالت آن ها بعد از عمل کمک زیادی می کند.

چرا قبل از عمل گوش برجسته نباید چیزی بخوریم و بیاشامیم ؟

در شرایطی که لازم است جراحی تحت بیهوشی عمومی انجام شود ، از بیمار خواسته می شود تا برای 6 الی 8 ساعت قبل از عمل اتوپلاستی ناشتا باشد تا مشکلی در پروسه بیهوشی و ریکاوری ایجاد نشود. دقت داشته باشید که نوشیدن آب و حتی جویدن آدامس در طی این مدت ممنوع است.

بعد از جراحی گوش لازم است رژیم غذایی داشته باشیم ؟

بهتر است در روزهای ابتدایی بعد از عمل بیشتر مایعات و غذاهای نرم استفاده نمایید. فرنی ، تخم مرغ آپ پز ، انواع اسموتی ها ، پوره سیب زمینی و انواع آب میوه های طبیعی می تواند انتخاب خوبی باشد. استفاده از میوه و سبزیجات تازه و پروتئین ها به ترمیم زودتر بافت های گوش و کوتاه تر شدن دوره نقاهت شما کمک زیادی می کند. به مرور بعد از گذشت یک هفته می توانید رژیم غذایی معمول خود را داشته باشید.

آیا با اتوپلاستی می توان لاله گوش را کوچک تر کرد ؟

بله جراحی کوچک کردن لاله گوش امروزه به یکی از عمل های محبوب در بین افراد تبدیل شده است که خوشبختانه به کمک عمل گوش انجام این کار امکان پذیر است.

نتایج حاصل از عمل زیبایی گوش چه زمان قابل مشاهده است ؟

بلافاصله بعد از جراحی تا حد زیادی شاهد تغییرات ایجاد شده در فرم گوش ها خواهید بود ، اما به دلیل پانسمان و همچنین تورم نمی توانید شاهد فرم نهایی گوش های خود باشید برای دیدن نتیجه نهایی از این پروسه لازم است حداقل 4 الی 6 هفته صبر نمایید.

ثبت نام
اطلاع از
guest
5 دیدگاه ها
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات
خان محمد محمدی
خان محمد محمدی
2 سال ها گذشته

سلام من گوشم ازبچه گی میشه درست شد

رضا
رضا
2 سال ها گذشته

چند مدت بعد از جراحی باند پیچی گوش نیاز نداریم ؟

رضا
رضا
2 سال ها گذشته
پاسخ دادن به  رضا

بعد از یک هفته باندها رو می تونی باز کنی ولی تا یکماه باید از هدبند استفاده کنید .

نعمت الله بابای
نعمت الله بابای
1 سال گذشته

سلام من گوشم از بچه گی بسته هست میشه باز کرد

علی
علی
1 سال گذشته

سلام من سه ماه هست اتوپلاستی انجام دادم بخیه های پشت گوشم جذبی بوده اما بعد این مدت جذب نشده و عفونت کرده ب پزشکم مراجعه کردم و آنتی بیوتیک مصرف کردم. و عفونت درمان شد ب نظر شما باید بااین بخیه ها چ کار کنم

دکتر علیرضا محبی