دکتر محبی

سریع ترین راه درمان ورم بعد جراحی بینی

یکی از نگرانی های بیماران قبل از اقدام به انجام جراحی بینی ، تورم بعد از آن می باشد. در واقع تمامی عمل های زیبایی همراه با ورم و التهاب بوده که بسیار شایع تلقی می شود و به مرور زمان و رعایت برخی نکات می توان آن را بهبود بخشید. این تورم پس از عمل کردن ببنی به علت ایجاد تغییر در استخوان ، پوست و بریدگی آن نمود پیدا می کند. توجه داشته باشید که میزان ورم بعد جراحی بینی به فاکتورهای مختلفی از جمله استخوانی و گوشتی بودن دماغ بستگی دارد. با دکتر علیرضا محبی بهترین جراح بینی تهران همراه باشید تا نکات مفیدی را فرا گیرید.

ورم بعد جراحی بینی - دکتر محبی

انواع ورم بینی

تورم حاد بینی

این نوع ورم بعد جراحی بینی به صورت حاد و در دو ماه اول جراحی ، به علت وارد شدن ضربه و تراشیدگی های غضروف خواهد بود. تورم حاد در افراد با بینی استخوانی در یک ماهه اول از بین خواهد رفت ، اما در بینی های گوشتی ممکن است بیش از دو ماه زمان ببرد.

تورم مزمن بینی

در این هنگام مایع بینابینی در زیر پوست رسوب کرده و سبب ایجاد بافت جدیدی در بینی خواهد شد. تورم یک طرفه ، تورم در دو طرف بینی و همچنین در نوک بینی افراد از نوع مزمن بوده که با گذشت زمان و به مرور از بین خواهد رفت.

تورم کاذب

هنگام عمل بینی افراد به منظور کوچک کردن استخوان بینی در صورت بزرگ بودن غضروف تورم بیشتر بوده و دوره ورم بعد جراحی بینی استخوانی بزرگ طولانی تر خواهد شد.

ورم فیبروز

از سخت ترین ورم ها می توان به نوع فیبروز اشاره کرد. این نوع از تورم سبب ایجاد گوشت اضافه بر روی بینی بیمار بعد از جراحی خواهد شد که گاهی اوقات بهبود نمی یابد.

مراحل افزایش و کاهش ورم بعد جراحی بینی به چه صورت است ؟

ورم بعد از عمل بینی در روز و طول هفته اول به مرور افزایش می یابد. این شرایط کاملا طبیعی بوده و هیچ جای نگرانی وجود ندارد. دو هفته اول ممکن است کبودی ، تورم و التهاب ، قرمزی و غیره در بینی و اطراف آن بسیار زیاد باشد ؛ اما این اثرات جانبی به مرور کاهش خواهد یافت. البته مواردی هم در این امر دخیل هستند که موجب سرعت گرفتن کاهش ورم شده و عدم رعایت برخی از آن ها نیز می تواند اثر زیادی در شدت گرفتن تورم داشته باشند.

عوامل موثر در افزایش ورم بعد از جراحی بینی

ضخامت پوست و نوع بینی : یکی از عوامل موثر در ورم بعد عمل نوع بینی و میزان ضخامت پوست آن می باشد. افراد با بینی های استخوانی به علت داشتن غضروفی محکم و پوستی نازک تورم کمتری در بینی هایشان ایجاد می شود؛ درحالی که بینی های گوشتی پوستی ضخیم و غضروفی ضعیف داشته و با ایجاد تغییرات بر روی آن ، به بافت بینی آسیب بسیاری وارد می شود و در نهایت سبب افزایش ورم خواهد شد.

مهارت و تجربه جراح : تکنیک و ظرافت و داشتن مهارت بالا از سوی بهترین جراح بینی تهران ، در ایجاد برش هایی دقیق و تجربه بسیار در روش جراحی باز و جراحی به روش بسته می تواند در کاهش ورم بعد جراحی بینی و آسیب های وارد شده به پوست و غضروف افراد موثر باشد.

اعمال تغییرات در جراحی بینی : هرچه میزان تغییرات در استخوان و پوست بینی بیشتر باشد ، پس از عمل ، بینی به میزان بیشتری متورم خواهد شد.

مراقبت های ضروری بعد از جراحی : رعایت تمامی نکات و مراقبت های بعد از جراحی بینی ، استفاده مداوم از چسب ، عدم مصرف نمک و غیره می تواند ، در افزایش روند بهبودی و کاهش تورم بسیار تاثیر گذار و مفید باشد.

تورم اولیه بعد از عمل زیبایی بینی چیست ؟

تورم ایجاد شده بلافاصله بعد از جراحی ، نوعی واکنش التهابی به منظور ترمیم و درمان پوست و بافت های دستکاری شده در حین عمل می باشد. در این هنگام مایع بین سلولی افزایش یافته و حدود 2 الی 3 ماه باقی خواهد ماند. برای کاهش این نوع از ورم بعد جراحی بینی ، بهترین جراح بینی تهران ، بایستی عمل بینی را با ظرافت و دقت بیشتری انجام دهد.

نکته : تجمع مایع بین سلولی در افرادی با بینی گوشتی ، بسیار بیشتر از بینی های استخوانی می باشد.

چگونه از متورم شدن دماغ بعد از رینوپلاستی پیشگیری کنیم ؟

  • از مصرف هر نوع داروی گیاهی بپرهیزید.
  • یک برنامه غذایی مناسب و مفید را دنبال کنید.
  • تمامی توصیه های پزشک را به درستی انجام دهید.
  • از مصرف دخانیات و نوشیدنی های حاوی الکل خودداری کنید.
  • مراقبت های لازم قبل از عمل را دو هفته قبل از جراحی آغاز کنید.

چسب بینی چگونه در کاهش تورم موثر است ؟

چسب های بینی از جمله موارد موثر در کاهش ورم بعد جراحی بینی می باشد. اگر بیماران در یک ماه اول مرتبا از چسب بینی استفاده کنند ، نه تنها سبب کاهش تورم خواهد شد بلکه روند پیوند پوست با استخوان ها نیز افزایش خواهد یافت. از دیگر ویژگی این چسب ها می توان به تحریک کلاژن سازی ، ترمیم و بازسازی بافت ها نیز اشاره کرد. برای استفاده از چسب بینی روش و مدت زمان لازم به ضخامت پوست بستگی داشته که یک جراح خوبی بینی در تهران توضیحات لازم برای مدت زمان و نحوه استفاده را به شما خواهد داد. البته توجه داشته باشید ، در صورت عدم استفاده از چسب هیچ اتفاقی جدی نخواهد افتاد ، تنها روند درمان و کاهش التهاب را کند خواهد شد.

تا چه زمانی ورم بعد جراحی بینی به طور کامل بهبود می یابد ؟

تورم شدید بعد از عمل کردن دماغ با گذشت 2 الی سه ماه کاهش خواهد یافت. اما از بین رفتن تورم کلی به مدت زمانی طولانی حداقل 1 و حداکثر 3 سال نیاز خواهد داشت. متفاوت بودن این مدت زمان به این خاطر است که وضعیت و شرایط هر بیمار با بیمار دیگری متفاوت است.

چه مواد غذایی در کاهش و افزایش تورم بینی موثر است ؟

  1. مصرف سدیم( نمک) و انواع ادویه های تند را تا حد ممکن کاهش دهید.
  2. مصرف مقادیر بسیار زیادی از آب و هیدراته نگه داشتن بدن هم می تواند در کاهش تورم کمک کند.
  3. دو هفته اول بعد از عمل رینوپلاستی سعی کنید ، از مصرف مواد غذایی جویدنی بپرهیزید.
  4. مصرف آب میوه های طبیعی به خصوص آب آناناس و کرفس  ، در تغذیه بعد از جراحی بینی می تواند به صورت چشمگیری ورم بینی بعد عمل را کاهش دهد.
  5. دخانیات ، تنباکو و الکل از جمله موارد بسیار موثر در ایجاد ورم بینی می باشد از مصرف آن ها خودداری کنید.

اقدامات موثر در کاهش ورم بعد جراحی بینی

  • در مواقع استحمام فقط از آب ولرم استفاده کنید.
  • سعی کنید سرتان را به سمت پایین خم نکنید.
  • از انجام فعالیت های سنگین و ورزشی بپرهیزید.
  • هرگز پانسمان و بخیه های خود را دستکاری نکنید.
  • از مصرف مواد غذایی گرم ، سخت و جویدنی بپرهیزید.
  • از قرار گرفتن در معرض اشعه خورشید خودداری کنید.
  • پیاده روی می تواند کمک بسیاری در کاهش تورم کند.
  • حتما تمامی داروهای تجویز شده را به موقع مصرف کنید.
  • از کمپرس های یخ چندین مرتبه در طول روز استفاده کنید.
  • بینی خود را با استفاده از سرم های مخصوص شست و شو دهید.
  • استفاده از برخی پماد های تجویز شده توسط یک جراح بینی خوب در تهران می تواند نقش موثری در کاهش ورم بعد جراحی بینی داشته باشد.
  • در هنگام استراحت به منظور افزایش گردش خون با استفاده از دو بالش سر خود را به سمت بالا نگه دارید.
  • از قرار گرفتن در محیط های شلوغ خودداری کنید ، زیرا بینی شما بسیار در یک ماه اول نرم و حالت پذیر بوده و سبب بروز آسیب جدی خواهد شد.

کاهش ورم بینی بعد از عمل

تزریق کورتون در چه مواقعی تجویز می شود ؟

شایان ذکر است که آمپول کورتون یکی از راهکارها برای پایین آوردن شدت ورم بعد از جراحی بینی است. از سوی پزشکان به افرادی با بینی های گوشتی و پوستی ضخیم ، بیمارانی که جراحی ترمیمی بینی انجام داده اند و افرادی که روند کاهش بهبودی التهاب و ورم بینی شان با مشکل مواجه شده ، تزریق کورتون توصیه می شود.

زمان مناسب برای تزریق کورتون به بینی 5 الی 6 هفته بعد از عمل دماغ به منظور ترمیم بافت ها به طور یکنواخت و کامل می باشد ؛ در غیر این صورت و تزریق زودتر ، این ماده سبب فرورفتگی بینی و تغییر شکل ظاهری آن خواهد شد. مدت زمان لازم برای مشخص شدن تاثیر کورتون دو تا سه هفته و در بسیاری موارد بیشتر خواهد بود.

مقایسه ورم بینی استخوانی و گوشتی بعد از جراحی

طبیعتاً با توجه به تفاوت های موجود در بافت های تشکیل دهنده بینی های مختلف و ضخامت پوست هر یک از ان ها ، میزان ورم نموده یافته یکسان نخواهد بود. در بینی های استخوانی که بافت های مستحکم تری و پوست نازک تری دارند ، بعد از جراحی بینی ورم نرمالی داشته و عمدتا پس از 2 هفته برطرف می گردد. برای دماغ های استخوانی شدت ورم متناوبی که طی یکسال بعد از عمل برطرف می گردد و گاهی نمایان می شود ، پایین است. اصولا این نوع از بینی ها به تزریق کورتون نیز نیازمند نمی شوند.

در طرف دیگر دماغ های گوشتی هستند که بافت های نرمی داشته و پوست ضخیمی روی ساختار قرار میگیرد. ضخامت و میزان ورم بینی با یکدیگر رابطه مستقیمی دارند. به طور کلی در مقایسه با بینی های استخوانی ، نوع گوشتی متحمل ورم بیشتری خواهد شد و مدت زمان رفع این اثر نیز طولانی تر خواهد بود.

نکته : در میان افرادی با نوع بینی یکسان هم ممکن است میزان تورم بعد از جراحی بینی ، برایشان متفاوت باشد. این مسئله به میزان واکنش بدن هر فرد و وسعت دامنه تغییراتی نیز مرتبط است. بدین معنا که کسانی که عمل بینی استخوانی به صورت طبیعی انجام می دهند در مقایسه با افرادی که مدل فانتزی را انتخاب می کنند ، ورم کمتری را تجربه می نمایند؛ زیرا میزان تغییرات اعمالی در مدل طبیعی محدود تر و کنترل شده است.

آیا ورم نوک بینی بعد از رینوپلاستی طبیعی است ؟

متورم شدن نوک بینی پس از عمل مسئله کاملا عادی است ؛ حتی ورم انی ناحیه از بینی بسیار نمایان تر و گاهی بیشتر از سایر نقاط آن است. علت این امر هم به خاطر آناتومی و بافت های تشکیل دهنده نوک بینی است که معمولا ساختار نرم و غضروفی دارند. شایان ذکر است که رفع ورم بینی در بخش تحتانی در قیاس با قسمت پل بینی ، زمان بیشتری طول می کشد.

ورم بعد از جراحی بینی در قسمت قوز بینی

یکی از نگرانی های اکثر بیماران ، ورم در قسمت تیغه و استخوان ها می باشد. این معضل در برخی مراجعین رخ می دهد و باعث می شود که این دسته از افراد تصور کنند قوز بینی آن ها هنوز برطرف نشده است. این برآمدگی هایی که روی بینی احساس می کنید ، ورمی است که به علت ضربات وارد شده به استخوان به وجود می آید.

این مشکل بیشتر در بینی های استخوانی دیده می شود. برای از بین بردن آن ، بهترین جراح بینی در تهران چسب زدن و ماساژ بینی را بعد از چهار تا شش هفته توصیه می کند. ورم بعد از جراحی بینی که روی تیغه احساس می کنید بیشتر به استئوتومی (ایجاد برش و شکستگی کنترل شده) مربوط هستند. در نظر داشته باشید طبیعی است که در هفته های اول ، کمی برآمدگی روی بینی احساس کنید.

در صورتی که ورم روی تیغه از بین نرفت باید چه کار کرد ؟

در صورتی که بعد از طی شدن دوره نقاهت این برآمدگی باز هم حضور داشت ، می توان نتیجه گرفت که ورم ، علت آن نیست. به همین خاطر بعد از یک سال و رفع کامل باد بینی ، می توانید به یک دکتر عمل بینی خوب در تهران مراجعه کرده و جهت رفع این برآمدگی اقدام نمایید.

ورم بعد از جراحی بینی بین ابروها

تورم و کبودی اطراف چشم ها و میان دو ابرو در دو سه روز اول به اوج خود می رسد. بیشتر این عارضه ها باید تا دو هفته بعد از پروسیجر از بین بروند. ورم خفیفی ( که به چشم بیمار قابل تشخیص نیست ) تا چند ماه باقی خواهد ماند. از بین رفتن این مشکل و رسیدن به ریکاوری کامل زمان بر است و نیاز به صبوری دارد.

داروهای ضد التهاب و کاهش ورم بینی

به طور کلی جراح دو هفته قبل از انجام عمل بینی به شما توصیه می کند مصرف هرگونه دارو ضد التهاب را کنار بگذارید. اما بعد از جراحی و در دوره نقاهت مصرف این داروها می تواند التهاب و تورم بینی شما را کاهش دهد. استفاده از یک داروی ضد التهاب مناسب و توصیه شده توسط بهترین جراح بینی تهران علاوه بر کاهش التهاب و ورم بعد جراحی بینی می تواند ، در کاهش درد هم کمک بسیاری کند.

قرص آناهیل برای کاهش ورم و کبودی بعد از عمل بینی

قرص آناناس یا آناهیل به دلیل وجود ترکیباتی از ماده بروملین بعد از جراحی به ترمیم و التیام پوست کمک زیادی می کند. به همین دلیل امروزه این قرص به منظور کاهش ورم بینی بعد از جراحی توسط برخی از پزشکان تجویز می شود. بروملین نوعی آنزیم است که از میوه آناناس به دست می آید و در رفع خون مردگی ، بهبود زخم و کاهش کبودی بعد از عمل موثر است.

مصرف قرص برای کاهش ورم و التهاب بعد از جراحی بینی

  • بروفن و استامینوفن : برای کاهش درد بعد از جراحی این دارو توسط جراح بینی تجویز می شود. از آنجایی که دارو بروفن به مهار آنزیم سیکلواکسیژناز می پردازد ، مصرف آن می تواند به رفع درد ، تب و تورم بعد از رینوپلاستی کمک نماید. توصیه می شود پیش از شروع درد در روزهای نخسین بعد از عمل بینی داروهای مسکن تجویز شده توسط پزشک را استفاده نمایید.
  • قرص سفالکسین : این دارو در دسته آنتی بیوتیک ها قرار می گیرد و جهت جلوگیری از بروز عفونت در زخم ها و بخیه ها ، مصرف آن ضرورت داشته و لازم است حتما به موقع مورد استفاده قرار بگیرد.
  • قرص جوشان C : ویتامین سی برای تقویت سیستم ایمنی بدن و همچنین تسریع روند ترمیم و بهبود زخم ها مفید است. می توانید برای کمک به ورم بینی بعد از جراحی روزانه از قرص جوشان ویتامین سی استفاده نمایید.
  • قرص راکوتان : این دارو لازم است حتما با تجویز پزشک متخصص مصرف شود. قرص راکوتان روی عملکرد چربی پوست بینی تاثیر داشته و می تواند از ترشح بیش از حد چربی و جوش جلوگیری نماید. این دارو از مشتقات ویتامین A است و در باز شدن منافذ و کاهش باکتری ها نقش مهمی دارد. همچنین این دارو برای کاهش التهاب و ورم بینی بعد از عمل نیز تجویز می شود.

تاثیر فعالیت های بدنی در افزایش ورم بینی

در مراقبت های بعد از جراحی بینی از بیماران خواسته می شود تا برای کمک به تسریع روند بهبودی و ترمیم زخم های جراحی از داشتن فعالیت های بدنی شدید خودداری کرده و بیشتر استراحت نمایند. خواب با کیفیت و استراحت به میزان کافی به بهبودی و ریکاوری سریع بدن بعد از جراحی بینی کمک زیادی می کند و این مسئله منجر به کاهش ورم بینی بعد از جراحی خواهد شد.

در صورتی که به این موضوع توجه نداشته باشید و شروع به کار کردن در منزل کنید یا فعالیت ورزشی شدید داشته باشید و زودتر از زمان موعود به محل کار خود باز گردید ، این موضوع می تواند پیامدهای منفی را به دنبال داشته باشد که افزایش تورم و کبودی تنها یکی از این پیامدها است. خونریزی شدید ، باز شدن بخیه های بینی ، نکروز ، بروز عفونت و حتی تغییر در نتیجه جراحی همگی از جمله عوارض و خطرات بی توجهی به این امر است.

البته ذکر این نکته لازم است که استراحت در طی دوران نقاهت بعد از جراحی به معنی استراحت مطلق نیست ؛ بلکه برای کمک به گردش خون بهتر بدن و جلوگیری از لخته شدن خون و همچنین جلوگیری از یبوست بعد از بیهوشی و عمل جراحی ، پیشنهاد می شود روزانه مقداری فعالیت بدنی سبک مثل پیاده روی آرام و کوتاه مدت داشته باشید. بعد از گذشت 7 روز به مرور می توانید به شدت فعالیت های بدنی خود بیفزایید و ممکن است در روزهای اول که شروع به فعالیت می کنید ، متوجه افزایش تورم در بینی شوید که امر طبیعی بوده و با گذشت زمان این مسئله نیز برطرف خواهد شد.

آیا رابطه جنسی موجب افزایش ورم بینی بعد از جراحی می شود ؟

بله ، رابطه جنسی نیز با افزایش ضربان قلب و جریان خون همراه بوده و این موضوع می تواند تورم و کبودی شما را بعد از عمل بینی افزایش دهد ؛ از این رو تا زمان ریکاوری و بهبودی زخم های جراحی ، توصیه می شود از برقراری رابطه جنسی خودداری نمایید.

سوالات متداول در مورد کاهش ورم بعد از جراحی بینی

خندیدن و گریه کرد چه تاثیری بر ورم بینی دارد ؟

تا دو هفته بعد از عمل از خندیدن ، گریه کردن و حرف زدن زیاد بپرهیزید. تمامی این رفتارها سبب افزایش ورم بعد جراحی بینی، التهاب و جا به جایی بخیه ها خواهد شد.

آیا گچ بینی می تواند تورم را کاهش دهد ؟

استفاده از اسپلینت های بینی بیشتر به عنوان حفظ ساختار و مراقبت از آن در برابر ضربه های احتمالی استفاده می شود. اما به میزان بسیار ناچیزی می تواند در کاهش ورم بعد جراحی بینی نیز نقش داشته باشد.

آیا ورم بینی بر صورت و پیشانی بیمار تاثیر می گذارد ؟

وجود ورم در زیر چشم ها ، پیشانی و گونه بیماران بعد از عمل زیبایی بینی بسیار شایع و طبیعی می باشد. نگران نباشید این نوع از ورم به مرور زمان از بین خواهد رفت.

آمپول تریامسینولون چیست ؟

این آمپول همانند کورتون در ورم بعد جراحی بینی موثر می باشد. با این تفاوت که آمپول تریامسینولون بلافاصله پس از تزریق عملکرد آن در بدن آغاز می شود ، اما تاثیر گذاری به طور کامل هفته ها و ماه ها زمان خواهد برد.

ثبت نام
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات

دکتر علیرضا محبی