دکتر محبی

مهم ترین نکات مراقبت های بعد از جراحی بینی

همه ما می خواهیم از جراحی بینی ، به بهترین نتیجه ممکن برسیم ؛ اما آیا می دانید چه فاکتورهایی در کسب این امر موثر هستند؟ یکسری اقدامات قبل از عمل مثل انتخاب بهترین جراح بینی در تهران و یکسری مراقبت های بعد از جراحی بینی هستند که به شما کمک می کنند تا فرم جدید دماغ حفظ شود و در نهایت به همان چیزی که مد نظرتان بوده برسید. با دکتر علیرضا محبی بهترین جراح بینی تهران همراه باشید تا نکات مهم در این مورد را فرا گیرید.

مراقبت های بعد از جراحی بینی - دکتر علیرضا محبی

اما این مراقبت های پس از عمل شامل چه مواردی هستند ؟ در چه بازه زمانی باید انجام شوند و در اصل اهمیت آن ها چقدر است ؟ قطعا به عنوان یک شخصی که تمایل به انجام عمل بینی دارد ، این سوال ها در ذهن شما هم ایجاد می شود. در این مقاله تماما سعی بر آن داشته ایم که تمامی پرسش های ممکن در خصوص مراقبت های بعد از جراحی بینی را پاسخ دهیم.

اهمیت مراقبت های بعد از جراحی بینی در چیست ؟

عمل کردن بینی در حقیقت یک پروسه سه مرحله ای است که تمامی این مراحل باید به درستی به انجام برسند تا ثمره آن مورد رضایت فرد واقع گردد. در این مراحل برخی از وظایف برعهده جراح و بعضی دیگر بر دوش بیمار است. پس از این که بینی جراحی می شود ، مدتی زمان نیاز دارد تا بافت ها ترمیم یافته و بهبودی حاصل شود. در این مدت برای اینکه عارضه ای پیش نیاید ، زخم ها عفونت نکنند ، ظاهر بینی کج یا فرو رفته نشود و سریع تر نتیجه پایانی قابل رویت گردد ، باید دستورالعمل های مراقبتی را که بهترین جراح بینی تهران آموزش می دهد ، انجام شوند.

چه زمانی باید مراقبت های پس از عمل بینی به انجام برسند ؟

با پایان یافتن عمل زیبایی بینی ، مرحله بعدی دوره نقاهت است. دوره نقاهت یا ریکاوری همان زمانی است که بیمار باید مراقبت های بعد از جراحی بینی را رعایت کند تا مشکلی برای او پیش نیاید. دوره ریکاوری خود مدتی زمان می برد تا به پایان برسد و در هر مقطع زمانی ممکن است فرد اثرات جانبی و احساسات مختلفی را تجربه کند. با توجه به این مسئله نکات مراقبتی بعد از رینوپلاستی ممکن است در هر بازه زمانی از دوره نقاهت جراحی رینوپلاستی متفاوت باشد.

نکته : با توجه به اینکه عمل بینی هر فرد با فرد دیگری متفاوت است ، امکان دارد شرایط ریکاوری برای هر بیمار و مراقبت هایی که لازم دارد نیز یکسان نباشند؛ اما همواره یک قاعده کلی وجود دارد و جراح در صورتی که فرد شرایط خاصی داشته باشد علاوه بر این مراقبت های کلی نکات انحصاری را نیز برای آن بیمار توضیح می دهد.

روند بهبودی بینی بعد از عمل و مراقبت های این دوره

بلافاصله پس از جراحی بینی

زمانی که عمل جراحی به پایان می رسد و بیمار هوشیاری خود را بدست می آورد ، عموما اولین موردی که تجربه می کند درد در بینی همراه با سردرد است. در این بازه بانداژ و اسپلینت بر روی دماغ قرار گرفته تا در محل خود نگهداشته شود. در این مدت پزشک برای کنترل درد دارو مسکن تجویز می نماید. در صورتی که مشکل جدی وجود نداشته باشد و تمام موارد نرمال باشند ، چند ساعت پس از عمل فرد می تواند به خانه بازگردد و به توصیه بهترین دکتر عمل بینی تهران پس از بازگشت تنها کاری که باید انجام دهد ، استراحت است.

امکان دارد در این مدت دچار گرفتگی بینی شوید و تنفس کمی دشوار گردد. برای حل این مشکل ، تنفس از راه دهان پیشنهاد می شود. بدانید که نوک بینی ممکن است تا مدتی بی حس باشد و ورم و کبودی در اطراف بینی ، چشم و گونه ها نیز نمایان گردند. برای اینکه شدت موارد گفته شده در زمان ابتدایی پس از عمل خیلی سریع تر کاهش پیدا کند ، باید مراقبت های بعد از جراحی بینی اعم از استراحت مطلق و اجتناب از انجام فعالیت های سنگین رعایت شوند.

هفته اول بعد از عمل :

با گذشت یک هفته از دوره نقاهت جراحی بینی ، پزشک که نوبت ویزیت را برای بیمار معین می کند تا به معاینه بینی و ارزیابی روند بهبودی آن بپردازد. در این جلسه به احتمال خیلی زیاد اسپلینت از روی دماغ برداشته می شود و جراح مراقبت های بعد از عمل بینی را که پس از باز شدن گچ به ان نیاز دارید به شما می گوید. انتظار می رود در این مقطع مشکلی برای انجام کارهای روزانه نداشته باشید اما باید دقت کنید که بینی تان ضربه نبیند ، تحت فشار زیاد قرار نگیرد و حتی الامکان به مدت زیاد در معرض نورآفتاب نباشد. برای اینکه در این مدت به بینی فشار وارد نشود باید نکات مراقبتی زیر را رعایت کنید :

  • فعلا برنامه ورزشی تان باید متوقف باشد
  • از عینک استفاده نکنید
  • بر روی شکم نخوابید
  • ترجیحا از غذاهای کم نمک و نرم استفاده کنید.

مراقبت های بعد از جراحی بینی - دکتر محبی

دومین هفته از دوره نقاهت جراحی بینی

برای هفته دوم انتظار می رود که کبودی ها تا حد زیادی برطرف شده و درد نیز بهبود پیدا کرده باشد. دقت داشته باشید که همچنان مراقبت های بعد از جراحی بینی باید انجام شوند و حواستان به خودتان باشد اما در کل برای انجام امور معمولی مثل حرکت دادن صورت خود احساس راحت تری خواهید داشت.

گذشت 4 هفت از جراحی بینی

در این مقطع برای اکثر افراد کبودی به طور کامل از بین رفته است. البته اگر برخی از بیماران همچنان هاله ای از کبودی بر روی پوستشان مشخص بود نیازی نیست نگران باشند فقط برای اطمینان بهترین جراح بینی در تهران در جریان بگذارند. ورزشکاران و به طور کلی همه کسانی که ورزش بخشی از روتین روزانه شان است ، می توانند بعد از 4 هفته تمرینات خود را به طور سبک شروع کنند.

هفته ششم دوره ریکاوری عمل بینی

چیزی که در این زمان مورد انتظار است ، این است که ساختار استخوانی و بافت های بینی ثابت شده باشند. ورزش های مقاومتی سبک نیز می توانند از سر گرفته شوند و تمرینات قدرتی ادامه پیدا کنند. نکته مهم در مورد مراقبت های بعد از جراحی بینی در خصوص ورزش کردن این است که قبل از پرداختن به برنامه حتما با جراح خود مشاوره ای داشته باشید.

6 ماه تا یکسال بعد از جراحی بینی

وقتی سه تا شش ماه از عمل رینوپلاستی بگذرد ، بایستی بی حسی پوست ، هر گونه سوزش و احساس گزگز و دردهای تیز از بین رفته باشند. در حقیقت اگر مراقبت های بعد از جراحی بینی درست انجام شده باشند ، باید در این زمان وقتی که دماغ را با کمی فشار لمس می کنید ، دچار درد نشوید. بعد از یک سال نیز درد ، ورم ، کبودی و محل زخم ها باید بهبود پیدا کرده باشند و نتیجه نهایی به طور کامل مشخص شده باشد.

مراقبت های بعد از جراحی بینی - دکتر محبی

توصیه های مهم از مراقبت های بعد از جراحی بینی که روند بهبودی را سرعت میدهند :

عدم استفاده از داروهای ضد التهاب : برای مصرف کردن دارو در جهت کنترل درد ، حتما با یک دکتر عمل بینی خوب در تهران مشورت کنید. چرا که داروهایی با خاصیت رقیق کنندگی خون باعث ورم و خونریزی بیشتر شده و روند ریکاوری را کند می کنند.

استفاده از کمپرس سرد برای کاهش ورم : در سه روز اول پس از جراحی رینوپلاستی ، خیلی مهم است که از کمپرس سرد برای کاهش ورم و کبودی گونه ها و اطراف چشم و بینی استفاده کنید. سرمای ناشی از کمپرس موجب تنگ و فشردگی عروق خونی شده و در نهایت ورم کمتری نمود پیدا می کند.

نکته : هر چه بهتر ورم بعد جراحی بینی را مهار کنید ، روند ترمیم و بهبودی نیز سریع تر پیش می رود.

پیاده روی داشته باشید : در حالیکه گفته می شود از انجام فعالیت های پر فشار پر تحرک برای مدتی دور بمانید ، پرداختن به پیاده روی سبک یکی از مهمترین مراقبت های بعد از عمل بینی به حساب می آید. با قدم زدن خون خیلی بهتر در بدن جریان پیدا می کند و مایعات به جای تجمع در میان بافت ها در تمامی بدن به حرکت در می آیند. بدین نحو از بیشتر شدن ورم و تشکیل لخته خون جلوگیری می شود.

از یک برنامه غذایی سالم پیروی کنید : با رساندن مواد مفید و مغذی مثل ویتامین و پروتئین ها ، بافت های بدن سریع تر روند ترمیم را انجام می دهند؛ در نتیجه احتمال اینکه عارضه ای نمود یابد خیلی کمتر خواهد بود و ریکاوری بدن سریع تر به انجام می رسد.

در مراقبت کردن از بینی خود پس از عمل ، این کارها رو انجام ندهید :

فین کردن : فین کردن باعث وارد شدن فشار به بینی میشود. در این راستا نباید در مکان و شرایطی قرار بگیرد که باعث تحریک بینی شده و شما را مجبور به فین کردن ، کند. مراقبت باشید با دستان آلوده بینی را لمس نکنید.

استفاده از عینک : اگر چشمان شما ضعیف است و بایستی برای دید بهتر از عینک طبی استفاده کنید ، توصیه می شود پس از عمل بینی استفاده از لنزهای طبی را در دستور کار قرار دهید. زیرا سنگینی فرم عینک می تواند به استخوان تازه جراحی شده فشار وارد کند. حتی بعد از ریکاوری هم بهتر است از عینک هایی با فرم سبک استفاده نمایید.

نوشیدن مشروبات الکلی و استعمال دخانیات : اگر می خواهید در دوره نقاهت مشکل خاصی برایتان پیش نیاید ، به طور موکد توصیه می شود که سمت مشروبات الکلی و مواد مخدر مثل سیگار نروید. الکل با دهیدارته کردن بدن و نیکوتین سیگار با جلوگیری از گردش مطلوب خون در بدن و رساندن مواد مغذی ، روند ریکاوری را کند می کنند. کاهش سرعت ترمیم و بهبودی بافت ها ، زمینه ساز بروز مشکلات جدی مثل عفونت هستند.

ورزش بلافاصله پس از جراحی بینی امکان پذیر است ؟

در مراقبت های بعد از جراحی بینی توضیحات کاملی توسط دکتر علیرضا محبی ، بهترین جراح بینی تهران راجع به زمان مناسب برای ورزش کردن ارائه می شود. مشخص است که شما برای پرداختن به تمرینات ورزشی خود باید بهبودی نسبی را بدست آورید. با گذشت 2 هفته ، عموما افراد توانایی کافی برای پرداختن به ورزش های سبک را بدست می آورند.

هر چه زمان بیشتری بگذرد ، بهبودی بیشتری نیز حاصل می گردد ؛ به دنبال این امر نیز فرد می تواند شدت تمرینات خود را بالا ببرد. دقت داشته باشید که نباید ناگهانی روال ورزشی پیش از جراحی را در پیش بگیرید. در خصوص روند مطلوب حتما با جراح بینی مشورت کنید و طبق دستور ایشان عمل نمایید. در صورت پرداختن به ورزش در زمان نامناسب پس از عمل بینی ، احتمال آسیب دیدن بالا می رود.

توضیحات دکتر محبی و نظر یکی از بیماران عزیز در مورد نقاهت بعد از عمل بینی

دوش گرفتن بعد از عمل بینی

در هفته اول بعد از این جراحی ، باید از دوش های مدل متحرک یا وان حمام استفاده کنید تا آب به صورت شما نخورد. در این مدت پانسمان ها نباید به هیچ عنوان خیس شوند ؛ زیرا ممکن است عفونت رخ دهد و چسب ها خاصیت خود را از دست دهند.

زمانی که می خواهید موهای خود را بشویید ، سر را خم کنید تا آب به صورت و بینی شما برخورد نکند. توصیه می شود به این منظور ، از فرد دیگری کمک بگیرید. علاوه بر این ، به دلیل مصرف داروهای مسکن ممکن است گیج باشید و زمین بخورید ، همین امر یکی دیگر از دلایلی می باشد که یک نفر باید به شما در حمام کردن کمک رساند.

سعی کنید از آب ولرم استفاده کنید نه داغ ، همچین خم نشوید و سر خود را به سمت پایین نگیرید. بهتر است روز قبل از عمل حمام کنید تا مدتی نیاز به استحمام نداشته باشید. اما در صورتی که مجبور به حمام کردن شدید ، توجه داشته باشید که این کار را دو روز بعد از رینوپلاستی انجام دهید ؛ اما همچنان به منظور رعایت مراقبت های بعد از جراحی بینی ، از دستورات بهترین دکتر عمل بینی تهران پیروی کنید و تا حایی که می توانید از برخورد آب به بینی جلوگیری نمایید.

چه مدت بعد از جراحی بینی می توان به صورت عادی استحمام کرد ؟

زمان دقیق حمام کردن به صورت معمولی ، در هر بیمار متفاوت است. این امر به خود پروسیجر و سرعت ریکاوری آن ها وابسته است. در مواردی نیاز است تا زیباجو یک هفته یا بیشتر منتظر بماند و سپس به حمام کردن به صورت عادی بپردازد. توجه داشته باشید که بعد از اتمام استحمام به صورت کامل صورت خود را خشک کنید. البته در نظر داشته باشید که حوله را روی صورت مالش ندهید و به شکل ضربه ای به صورت خود بزنید. سپس اجازه دهید ناحیه جراحی شده در هوای آزاد خشک شود.

نحوه نشستن بعد از عمل بینی

ممکن است در مراقبت های بعد از جراحی بینی این سوال ایجاد شود که بعد از رینوپلاستی چگونه باید نشست ؟ در واقع نحوه نشستن شما در این دوران باید به نحوی باشد که سر مقداری بالاتر از حالت طبیعی قرار بگیرد و به هیچ عنوان نباید سر خود را پایین نگه دارید ؛ چرا که خم کردن سر فشار زیادی به بینی شما وارد می کند و خونریزی و تورم بینی را افزایش می دهد. بهترین حالت نشستن تکیه دادن به چند بالش به نحوی که سر به راحتی در راستای بالاتری از بدن قرار بگیرد می باشد.

نکات کلیدی و مهم در مراقبت از بخیه های جراحی بینی

  1. تا زمانی که بخیه های بینی شما کشیده نشده اند ، باید مراقبت آن ها باشید و از دستکاری کردن بخیه های خود پرهیز نمایید.
  2. بعد از جراحی باید بخیه های خود را به آرامی تمیز نموده و سپس از پمادهای تجویز شده برای چرب و مرطوب نگه داشتن و همچنین ضدعفونی کردن بخیه ها استفاده نمایید.
  3. برای جلوگیری از بروز عفونت بخیه ها ، داروهای آنتی بیوتیک تجویز خواهد شد که لازم است به صورت مرتب و در ساعات منظم به صورت کامل آن ها را مصرف کنید.
  4. بعد از کشیدن بخیه ها می توانید محل آن را به کمک محلول شستشو پاک کرده و به آرامی خشک نمایید.
  5. برای کمک به کاهش ورم می توانید از کمپرس یخ روی محل بخیه های خود استفاده کنید.
  6. از پماد و لوسیون های ضد اسکار و ترمیم کننده تا دو ماه هرشب بعد از کشیدن بخیه ها روی محل آن استفاده نمایید.

حرف زدن بعد از عمل بینی خطرناک است ؟

همانطور که می دانید در مراقبت های بعد از جراحی بینی توصیه می شود از خندیدن و صحبت کردن خودداری نمایید ؛ در واقع این مسئله در سه روز اول بعد از جراحی از اهمیت بیشتری برخوردار است ؛ چرا که بینی هنوز به خوبی شکل نگرفته و هر نوع اقدام و فعالیتی می تواند در فرم بینی و تورم آن تاثیر داشته باشد. بینی عضو مرکزی و برجسته صورت بوده که با صحبت کردن دچار حرکت های کوچکی می شود. از این رو توصیه می شود از صحبت کردن و خندیدن بعد از جراحی تا حد امکان خودداری نمایید و بیشتر استراحت داشته باشید.

چند روز بعد از عمل بینی می توان کار کرد ؟

این موضوع برای افراد شاغل بسیار مهم است. در واقع به صورت کلی شما به بازه زمانی 7 روزه برای استراحت در منزل بعد از جراحی زیبایی بینی نیازمند هستید. اما اینکه چه زمان می توانید کار کردن را آغاز نمایید به نوع شغل شما بستگی دارد. برای مثال بعد از 7 روز بازگشت به کارهایی که با خم کردن سر و یا فعالیت های شدید بدنی همراه نیست ؛ مانعی ندارد ؛ در غیر اینصورت بهتر است برای مدت زمان بیشتری صبر کرده تا مشکلی در نتیجه عمل زیبایی بینی شما ایجاد نشود.

مسواک زدن بعد از جراحی بینی

یکی دیگر از مراقبت های لازم بعد از عمل بینی در رابطه با نحوه و چگونگی مسواک زدن است. از آنجایی که دهان و بینی در فاصله کمی از یکدیگر قرار گرفته اند ، بعد از جراحی لب ها و فک بالا نیز ممکن است دچار تورم شده و کمی بی حس باشد ، به همین دلیل لازم است در هنگام مسواک زدن مراقب باشید تا فشاری به بافت های دهان و بینی وارد نشود. توصیه می شود از مسواک با سری کوچک و نرم استفاده نمایید و به آرامی و دقت دندان های خود را مسواک بزنید. همچنین می توانید برای شست و شو دندان ها از دهانشویه استفاده نمایید. از آنجایی که بعد از جراحی برای مدتی ناچار به تنفس از راه دهان هستید ، ممکن است شاهد افزایش ترشحات بیشتری در محیط دهان باشید ، به همین دلیل برای جلوگیری از هرگونه عفونت و خرابی دندان ها توصیه می شود ، بهداشت دهان و دندان را در مراقبت های بعد از جراحی بینی جدی بگیرید.

دندانپزشکی بعد از جراحی بینی

یکی از سوالاتی که ممکن است برای بیماران در دوران مراقبت های بعد از جراحی بینی ایجاد شود این است که چند وقت بعد از عمل بینی می توانند به دندانپزشک جهت درمان مراجعه کنند ؟ به صورت کلی مراجعه به دندانپزشکی تا چند ماه بعد از عمل زیبایی بینی توصیه نمی شود به همین دلیل توصیه می شود قبل از اقدام برای جراحی ، بهتر است از سلامت دندان های خود مطمئن شوید. در صورت بروز مشکل اورژانسی مثل کشیدن دندان و جراحی دندان عقل بعد از عمل بینی ، بهتر است تا مدتی با رعایت نکات بهداشتی و مراقبتی این موضوع را کنترل نمایید و بعد از سپری شدن دوران نقاهت عمل بینی ، جهت درمان جدی به دندانپزشک مراجعه کنید. دقت داشته باشید که برای موارد غیر اضطراری مثل ایمپلنت ، کامپوزیت و ارتودنسی بعد از عمل بینی بهتر است آن را به زمان مناسب موکول کرده و تا زمان بهبودی کامل بینی صبر نمایید.

بعد از جراحی بینی چگونه نفس بکشم؟

یکی از موارد مهمی که بیماران همیشه درمورد مراقبت های بعد از جراحی بینی می پرسند این است که چه زمانی می توانم به شکل عادی نفس بکشم. تنفس از طریق بینی طی هفته اول بعد از جراحی می تواند مشکل باشد؛ هرچند که این به معنی مسدود بودن کامل بینی مانند زمان های قدیم  نیست که داخل سوراخ های بینی را با بانداژ مخصوص پر می کردند. درواقع تنفس تا حدودی مختل می شود و آن هم به دلایل طبیعی زیر است:

  • ورم داخلی و خارجی ( نوع شدیدتر، ورم خارجی است که 50 تا 60 درصد آن طی 7 الی 10 روز کاهش می یابد)
  • خشک شدن خون و رگ های خونی داخل مجرای بینی
  • خشکی ترشحات داخل سوراخ های بینی که واکنشی طبیعی به جراحی می باشد

در زمان های قبل تر علاوه بر پانسمان های مخصوص، از گچ بینی نیز استفاده می شد که ظاهر صورت را به هم ریخته و به شدت به بینی فشار می آورد در نتیجه بطور کامل تنفس از طریق بینی را مختل می کرد. اما امروزه به جای آن از گچ های باریک و منعطف و همچنین آتل های سیلیکونی نرم که دارای سوراخ هایی برای جریان هوا هستند، در مسیرهای هوایی بینی استفاده می شود. بنابراین نیازی به نگرانی بابت این که نتوانید بعد از جراحی نفس بکشید نیست. سوراخ های موجود در آتل های پلاستیکی مذکور، تا حدودی اجازه تنفس و پاکسازی طبیعی بینی را می دهند. این آتل ها معمولا طی 2 الی 3 روز بعد از پروسه برداشته می شوند بنابراین با مشکلاتی مثل تنفس از طریق دهان بعد از عمل مواجه نخواهید شد

مراقبت های بعد از جراحی بینی : خندیدن

یکی از موارد مهمی که باید درمورد اقدامات بعد از جراحی بینی بدانید، خندیدن است. ابراز حالت های شدید از طریق صورت می تواند به شکل منفی روی نتیجه جراحی بینی اثر بگذارد و همچنین احتمال نیاز به رینوپلاستی ترمیمی را که در مقایسه با جراحی اولیه نرخ موفقیت پایین تری دارد، برای بیمار افزایش دهد. بنابراین بهتر است ریسک این کار را به جان نخرید و برای مدتی کمتر بخندید! به علاوه، در اکثر موارد بعد از گذشت دو هفته از جراحی بینی می توانید به طور طبیعی لبخند بزنید و یا بخندید اما باید این نکته را به خاطر داشته باشید که روند بهبودی هر شخصی متفاوت است و هرکس می خواهد تغییری در سبک زندگی اش ایجاد کند باید ابتدا با پزشک خود مشورت نماید

ثبت نام
اطلاع از
guest
4 دیدگاه ها
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات
سارا
سارا
1 سال گذشته

سلام آقای دکتر وقتتون بخیر 🌹من ۲۶ روزه عمل کردم و مجبور شدم حدود ۱۵دقیقه خم بشم برای بیمار بخیه بزنم.به نظرتون مشکل خاصی پیش امده

drmohebbi9
drmohebbi9
11 ماه ها گذشته
پاسخ دادن به  سارا

سلام ، خیر مشکلی پیش نمیاد

Asal
Asal
11 ماه ها گذشته

سلام آقای دکتر وقتتون بخیر🌹🌺 تا چه مدتی بعد از عمل بینی نباید خندید؟ و اگر مقاله یا متنی هم راجب این موضوع بذارید ممنون میشم.
باتشکر

drmohebbi9
drmohebbi9
10 ماه ها گذشته
پاسخ دادن به  Asal

سلام تا یک هفته بعد از جراحی بینی خندیدن با شدت زیاد توصیه نمی شود.

دکتر علیرضا محبی