دکتر محبی

ورزش بعد از جراحی بینی

افرادی که جراحی بینی انجام می دهند ، ممکن است با پرسش های بسیاری در رابطه با فعالیت و ورزش بعد از جراحی بینی رو به رو شوند ؛ چرا که یکی از نکات مهم در مراقبت های بعد از این عمل خودداری از انجام فعالیت های سنگین و ورزش کردن می باشد. اما از چه زمانی می توان فعالیت های ورزشی ر آغاز نمود و اگر زودتر از بازه زمانی رسیدن به بهبودی ورزش نماییم ، چه مشکلاتی ایجاد می شود ؟ ما در این مقاله از دکتر علیرضا محبی ، جراح بینی تهران به تمامی سوالات و پرسش های شما عزیزان در همین راستا پاسخ خواهیم داد. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

ورزش بعد از جراحی بینی - دکتر محبی

چه زمان بعد از عمل بینی می توان پیاده روی را شروع کرد ؟

به صورت کلی انجام فعالیت های بدنی شدید و هرگونه ورزش بعد از جراحی بینی در هفته اول ممنوع است ؛ با این حال پیاده روی سبک و کوتاه مدت در دوره نقاهت توصیه می شود ؛ مگر در شرایط خاص که دکتر بینی تهران تجویز به استراحت مطلق کرده باشد. پیاده روی شما باید در ابتدا بین 3 الی 5 دقیقه در روز باشد ، به نحوی که شخصی مراقب شما باشد تا به دلیل استفاده از دارو دچار سرگیجه نشوید ؛ همچنین در زمان پیاده روی باید سر خود را بالا نگه دارید و از خم کردن سر پرهیز نمایید. در طی یک هفته می توانید به مرور به مدت زمان پیاده روی خود اضافه کنید ؛ از انجایی که راه رفتن به صورت آهسته موجب بهبود گردش خون می شود ، به بهبودی سریع تر شما کمک کرده و از لخته شدن خون جلوگیری می کند.

زمانبندی ورزش بعد از جراحی بینی

یکی از نکات مهم در رابطه با شروع ورزش کردن بعد از جراحی بینی ، در رابطه با رشته ورزشی شما است. به صورت کلی لازم است برنامه ورزشی خود را بعد از عمل بینی بر اساس رشته ورزشی که در آن فعالیت دارید ، با مشورت جراح بینی خوب در تهران تنظیم نمایید. برای مثال ورزش های ساده تر مثل حرکات کششی ، ورزش های هوازی ، یوگا ، دوچرخه سواری بعد از گذشت یک ماه مانعی ندارد ؛ در حالی که ورزش های سنگین تر مثل بدنسازی ، شنا کردن ، دویدن ، وزنه برداری به بازه زمانی طولانی تر برای شروع بعد از عمل رینوپلاستی نیاز دارند.

انواع ورزش های مجاز و غیر مجاز بعد از جراحی بینی

یوگا بعد از عمل بینی

ورزش یوگا نسبت به برخی فعالیت های ورزشی که با دویدن و پریدن و یا بلند کردن اجسام سنگین همراه است ، ملایم تر بوده ؛ از این رو بعد از گذشت 2 الی 3 هفته از انجام عمل زیبایی بینی ، می توان این ورزش را به صورت سبک انجام دهید ؛ به این معنا که باید از انجام حرکات سنگین ، تمریناتی که با خم کردن سر همراه است و یا فعالیت هایی که ضربان قلب شما را بسیار بالا می برد ، خودداری نمایید. در واقع ذکر این نکته لازم است که انجام هرگونه فعالیت ورزشی که منجر به افزایش ضربان قلب و جریان خون تا قبل از ترمیم بافت های بینی شود ، می تواند منجر به خونریزی شده و ترمیم بافت های بینی را با مشکل رو به رو کند و تورم و کبودی بینی را افزایش دهد ؛ به همین دلیل است که ورزش بعد از جراحی بینی تا پیش از بهبودی توصیه نمی شود.

شنا کردن بعد از جراحی زیبایی بینی

تا زمانی که پوست و بافت های بیرونی و داخلی بینی شما به خوبی ترمیم و بهبود پیدا نکند ، اجازه شنا کردن نخواهید داشت. معمولا دوره بهبودی شما حدود 3 الی 4 هفته زمان می برد و در طی این مدت به مراقبت زیادی نیاز دارید. شنا کردن در آب آلوده و یا استخر که داری کلر زیادی است ، می تواند خطر عفونت بینی را افزایش دهد. همچنین شیرجه زدن در آب می تواند منجر به بروز آسیب جدی به بینی شما شود. از طرفی شنا کردن نیازمند استفاده از تجهیزاتی مثل عینک و گیره بینی است که از ورود آب به چشم ها و بینی جلوگیری می کند ، استفاده از این وسایل در طی ماه های اولیه بعد از جراحی بینی به هیچ عنوان توصیه نمی شود و می تواند نتیجه عمل بینی شما را با تغییر همراه نماید.

ورزش بعد از جراحی بینی - دکتر محبی

تمرینات بدنسازی و قدرتی بعد از عمل بینی

توصیه بهترین جراح بینی تهران به شما این است که از عجله کردن برای ورزش بعد از جراحی بینی خودداری نمایید. در واقع بهتر است در طی هفته های اول استراحت کافی داشته باشید تا روند ترمیم و بهبودی شما با سرعت بیشتر و بدون بروز مشکلی سپری شود. معمولا ورزش هایی مثل بدنسازی که با بلند کردن وزنه و دمبل همراه است ، می تواند منجر به ایجاد فشار به بینی شما شود ؛ از این رو بهتر است بعد از گذشت دو الی سه ماه به سراغ ورزش هایی مثل بدنسازی بروید. همچنین توصیه می شود ، ابتدا با وزنه های سبک تر شروع کرده و به مرور و با گذشت زمان به برنامه ورزشی سابق خود باز گردید و وزن دمبل های خود را افزایش دهید.

آیا ورزش کردن موجب افزایش ورم بینی می شود ؟

بله ، معمولا در هفته های اول زمانی که شروع به ورزش می کنید ، به دلیل افزایش گردش خون ممکن است ورم بینی شما افزایش پیدا کند ، این مسئله طبیعی بوده و نیازی به نگرانی ندارد ؛ به همین دلیل توصیه می شود حتما در ماه های اول بعد از عمل زیبایی بینی در هنگام ورزش کردن ، به بینی خود چسب بزنید تا به این ترتیب ورم بینی شما کنترل شود.

دراز نشست بعد از رینوپلاستی

برای اینکه بافت و اعصاب متورم بینی شما به حالت اولیه خود باز گردند ، حدود 7 هفته طول می کشد ؛ البته این موضوع تا حد زیادی به شرایط بدنی هر فرد بعد از جراحی نیز بستگی دارد. دراز و نشست یکی از ورزش های پرطرفدار است که به راحتی در منزل می توان آن را انجام داد ، اما از آنجایی که این ورزش روی نقاط مختلف بدن فشار وارد می کند ، در هفته های اول بعد از جراحی توصیه نمی شود. بهتر است در رابطه با ورزش کردن بعد از جراحی بینی حتما با پزشک خود مشورت داشته باشید.

آیا ورزش ایروبیک بعد از جراحی زیبایی بینی مجاز است ؟

ورزش ایروبیک تا 2 هفته بعد از عمل زیبایی بینی توصیه نمی شود ؛ چرا که به دلیل افزایش فشار خون خطر خونریزی و عفونت افزایش پیدا می کند و این موضوع می تواند نتیجه عمل رینوپلاستی شما را با تغییر همراه نماید.

چه زمان بعد از عمل بینی می توان شروع به ورزش تی ار ایکس نمود ؟

ورزش TRX ورزشی است که عموما به صورت گروهی انجام می شود. این ورزش با حرکات قدرتی و کششی همراه است. اینکه شما در چه مرحله ای از این ورزش قرار دارید ، برای شروع ورزش بعد از جراحی بینی بسیار حائز اهمیت است. به صورت کلی توصیه می شود بعد از گذشت یک ماه از انجام عمل بینی ، با حرکات سبک و ساده تی ار ایکس ، ورزش خود را شروع نمایید و حتما به مربی ورزشی خود اطلاع دهید که شما به تازگی عمل زیبایی بینی انجام داده اید.

ورزش بعد از جراحی بینی - دکتر علیرضا محبی

توصیه های مراقبتی به ورزشکاران بعد از عمل بینی

افرادی که به صورت حرفه ای ورزش می کنند ، لازم است برای کمک به تسریع روند بهبودی خود بعد از جراحی زیبایی بینی به برخی نکات مراقبتی توجه داشته باشند و از عجله برای شروع تمرینات ورزشی خودداری کنند. پیروی از دستورالعمل های زیر کمک می کند تا زودتر مسیر بهبودی را سپری کرده و ورزش بعد از عمل بینی را آغاز نمایید.

مصرف داروهای تجویز شده : به ورزشکاران توصیه می شود در مدت زمان مشخص داروهای خود را مصرف کنند. همچنین باید در طی این مدت از مصرف داروهای ضد انعقاد خون پرهیز شود.

استراحت : برای کمک به تامین انرژی از دست رفته بدن و همچنین ریکاوری سریع بعد از جراحی بینی ، لازم است استراحت و خواب کافی داشته باشید.

رژیم غذایی : نمک و ادویه در غذا موجب افزایش تورم و کبودی بینی شما بعد از عمل بینی می شود ؛ به همین دلیل به ورزشکاران توصیه می شود اگر می خواهند ورزش بعد از جراحی بینی را هر چه سریع تر آغاز نمایند به نکات تغذیه ای خود در طی دوران نقاهت بعد از عمل توجه داشته باشند و بیشتر پروتئین ، ویتامین و مواد معدنی مفید مصرف کنند.

کمپرس یخ : برای کمک به کاهش التهاب و ورم بینی توصیه می شود از یک کمپرس یخ به صورت غیر مستقیم روی نواحی اطراف چشم ، گونه ها و پیشانی استفاده کنید.

پرهیز از ورزش کردن : هر چند که ممکن است فعالیت نداشتن و ورزش نکردن برای ورزشکاران در ماه های اول بعد از عمل سخت و کلافه کننده باشد ، با این حال پیشنهاد می شود برای جلوگیری از طولانی تر شدن دوره نقاهت و جلوگیری از تغییر شکل بینی بعد از جراحی ، حتما تا زمان بهبودی و ترمیم بافت های بینی صبر نموده و سپس فعالیت های ورزشی را آغاز کنید.

ثبت نام
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات

دکتر علیرضا محبی