دکتر محبی

مراقبت های بعد از جراحی گوش

جراحی گوش با هدف بهبود مشکلات ظاهری ، برجستگی و بزرگ بودن گوش ها انجام می شود و این جراحی را در دسته عمل های زیبایی قرار می دهند. هر چند که میزان تهاجم این جراحی کم بوده و افراد دوره نقاهت کوتاهی را تجربه می کنند ؛ با این حال ممکن است بعد از انجام این پروسه سوالات بسیاری در خصوص مراقبت های بعد از جراحی گوش برای بیماران ایجاد شود ، همچنین رعایت و جدی گرفتن این نکات به بهبودی سریع تر بعد از جراحی کمک می کند. به همین دلیل در این مقاله از دکتر علیرضا محبی ، بهترین متخصص گوش و حلق و بینی تهران ، تلاش شده تا به صورت جامع و کامل این نکات در اختیار شما خوانندگان گرامی قرار داده شود ؛ در صورتی که به تازگی جراحی زیبایی گوش انجام داده اید و یا قصد انجام این جراحی را دارید ، مطالعه این مقاله می تواند برایتان مفید واقع شود.

مراقبت های بعد از جراحی گوش - دکتر محبی

مراقبت از زخم ها و بخیه ها بعد از جراحی گوش

  1. یکی از نکات مهم در مراقبت های بعد از جراحی گوش ، نگهداری از پانسمان و زخم ها بعد از عمل اتوپلاستی است. برای این منظور لازم است تا 7 روز از حمام کردن و شستشوی موها خودداری نمایید ، بعد از گذشت این مدت و با برداشتن پانسمان ، بهتر است تا مدتی از شامپو های ملایم مثل شامپو بچه برای شستن موها و حمام کردن استفاده نمایید و در هنگام خشک کردن موها مراقب باشید تا فشار و صدمه ای به گوش ها وارد نشود ، ممکن است به دلیل بی حس بودن گوش ها در هفته های اول جراحی ، متوجه وارد شدن ضربه به گوش ها نشوید.
  2. لازم به ذکر است که دکلره و یا رنگ کردن موها و استفاده از هر نوع ماده شیمایی دیگر در نواحی سر که احتمال برخورد آن با گوش ها وجود دارد تا چند هفته پیشنهاد نمی شود.
  3. لازم است زخم ها و جای بخیه های خود را تمیز نگه دارید تا دچار عفونت نشود. همچنین برای جلوگیری از عفونی شدن زخم ها ، بهترین جراح گوش در تهران برای شما داروی آنتی بیوتیک تجویز خواهد نمود که لازم است حتما به صورت منظم مورد استفاده قرار بگیرد.
  4. توصیه می شود تا زمانی که زخم های شما خوب نشده است ، از قرار گرفتن در معرض نور خورشید خودداری نمایید و حتما هنگام خروج از منزل از ضد آفتاب روی زخم های خود استفاده کنید.

رژیم غذایی بعد از جراحی گوش

ممکن است برای بسیاری از بیمارانی که تحت عمل گوش قرار گرفته اند ، این سوال ایجاد شود که در مراقبت های بعد از جراحی گوش باید رژیم غذایی خاصی را دنبال کنند ؟ به صورت کلی محدودیت غذایی خاصی بعد از جراحی زیبایی گوش وجود ندارد ، اما به منظور ترمیم سریع تر زخم ها و جلوگیری از درد و ناراحتی در روزهای اولیه پس از عمل ، توصیه می شود از غذاهای مایع و نرم که نیاز به جویدن زیادی ندارند ، استفاده نمایید. همچنین مصرف پروتئین و ویتامین ها ، میوه و سبزیجات تازه می تواند به کوتاه تر شدن دوره نقاهت کمک زیادی کند. مصرف نمک به دلیل افزایش تورم بعد از عمل زیبایی گوش توصیه نمی شود. در انتها توصیه می شود آب و مایعات بیشتری بنوشید.

مراقبت های بعد از جراحی گوش - دکتر محبی

احساس خارش و درد در مراقبت های بعد از جراحی گوش

در طی دوران نقاهت و مراقبت های بعد از اتوپلاستی ممکن است بعد از گذشت سه الی 4 روز از انجام جراحی ، خارش زیادی در نواحی برش های جراحی احساس شود ، که این خارش به دلیل پروسه ترمیم شدن زخم ها معمولا اتفاق می افتد و نیازی به نگرانی ندارد هر چند که ممکن است بسیار آزار دهنده باشد. باید دقت داشته باشید که از خارش و مالش زخم ها و جای برش های جراحی خودداری نمایید ؛ در غیر اینصورت احتمال آسیب رساندن به زخم ها وجود دارد. برای کمک به تسکین خارش و درد در مراقبت های بعد از جراحی گوش می توانید از پمادهای تجویز شده توسط جراح گوش استفاده نمایید. در شرایطی که احساس خارش و درد زیاد و غیر قابل کنترل است ، حتما این موضوع را با بهترین جراح اتوپلاستی در تهران ، در میان بگذارید.

بعد از جراحی گوش می توان از هدفون استفاده نمود ؟

فشار ناشی از هدفون بر روی گوش هایی که به تازگی مورد جراحی قرار گرفته اند ، می تواند سبب تغییراتی در نتایج شود ؛ به همین دلیل پیشنهاد می شود حداقل تا یک ماه از هدفون و یا هر وسیله دیگری که گوش های شما را تحت فشار قرار می دهند ، استفاده نکنید.

مراقبت های بعد از جراحی گوش - دکتر محبی

مصرف سیگار و الکل در مراقبت های بعد از جراحی گوش

مصرف سیگار و الکل می تواند دوره نقاهت و ترمیم زخم های شما را بعد از عمل طولانی تر کند که این موضوع منجر به بروز عفونت در زخم ها و بروز عوارض و مشکلات جدی پس از جراحی خواهد شد. از طرفی مصرف مشروبات الکلی با مصرف بسیاری از داروها تداخل داشته و می تواند منجر به مسمومیت و عوارض خطرناک شود ؛ به همین دلیل لازم است در مراقبت های بعد از جراحی گوش حداقل تا 14 روز قبل و بعد از جراحی مصرف الکل ، سیگار و سایر دخانیات را کنار گذاشته و از قرار گرفتن در معرض دود سیگار و قلیان نیز خودداری نمایید

خوابیدن بعد از جراحی زیبایی گوش

تا زمانی که روی گوش های شما پانسمان قرار دارد ، بهترین حالت برای خوابیدن بعد از جراحی اتوپلاستی ، خوابیدن به پشت و قرار دادن دو بالش زیر سر می باشد ، به نحوی که سر و شانه های شما در ارتفاع بالاتری نسبت به بدن قرار بگیرد. همچنین باید از خوابیدن به پهلو و روی گوش ها خودداری شود. قرار گرفتن سر در ارتفاع بلندتر نسبت به بدن به کاهش سریع تر تورم و ترمیم زودتر زخم ها بعد از جراحی کمک زیادی می کند. همچین داشتن استراحت کافی و پرهیز از فعالیت های شدید بدنی در دوران مراقبت های بعد از جراحی گوش توصیه می شود.

استفاده از هدبند بعد از عمل زیبایی گوش

بعد از جراحی ، یک هدبند روی گوش ها قرار داده می شود که لازم است این هدبند تا دو هفته به صورت مرتب روی گوش ها قرار بگیرد ، شما تنها در هنگام حمام کردن و برای مدت بسیار کوتاه می توانید در دوران مراقبت های بعد از جراحی گوش ، هدبند را از روی گوش های خود بردارید ، بعد از گذشت دو هفته لزومی به استفاده از هدبند در طول روز نیست و تنها در شب و هنگام خواب می توانید هدبند را روی گوش ها قرار داده و استراحت نمایید.

استفاده از هدبند علاوه بر کمک به کاهش تورم گوش ها به شکل گیری بهتر گوش ها بعد از عمل کمک می کند. دقت داشته باشید که کاهش شنوایی بعد از این پروسه به دلیل استفاده مداوم از هدبند در هفته های اول بعد از جراحی زیبایی گوش ، طبیعی بوده و جای نگرانی ندارد و بعد از گذشت مدتی برطرف خواهد شد ؛ چرا که جراحی زیبایی گوش هیچ تاثیری روی شنوایی نداشته و تنها روی ظاهر گوش ها انجام می شود.

انتخاب لباس مناسب بعد از عمل گوش

توصیه می شود روزی که برای جراحی زیبایی گوش به کلینیک مراجعه می کنید ، لباس راحت که در قسمت جلوی آن دکمه و یا زیپ دارد ، به تن داشته باشید تا بعد از عمل ، هنگام تعویض لباس دچار مشکل نشوید ؛ همچنین بهتر است در طی دوران نقاهت نیز لباس های راحت با یقه گشاد بپوشید تا در هنگام تعویض لباس ، چیزی روی گوش های شما کشیده نشود و گوش ها را تحت فشار قرار ندهد.

ثبت نام
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات

دکتر علیرضا محبی