دکتر محبی

شکستگی بینی + جراحی بینی شکسته

شکستگی بینی معمولا همراه با وارد شدن ضربه به بینی صورت می گیرد و درنتیجه شکستگی آن ممکن است با تغییر حالت در تیغه میانی یا ظاهر بینی ، شکستگی استخوان ها، خون ریزی یا پارگی مخاط همراه باشد. همچنین آسیب به غضروف و استخوان های بینی و یا سایر شکستگی های اسخوان از جمله موارد دیده شده در بینی شکسته می باشد. به انجام رساندن جراحی بینی راه درمانی مناسب است که باید توسط دکتر علیرضا محبی ، بهترین جراح بینی تهران صورت پذیرد.

شکستگی بینی - دکتر محبی

علائم شایع در شکستگی بینی

  • تغییر در ظاهر بینی و بد فرمی
  • خون ریزی و درد در ناحیه بینی
  • کبود شدن بینی و یا تغییر رنگ در آن همراه با تورم
  • تنفس سخت از طریق بینی

چگونه ریسک شکستگی بینی را کاهش دهیم ؟

  1. استفاده از کمربند ایمنی در هنگام استفاده از اتومبیل
  2. در ورزش های رزمی یا ورزش هایی که امکان وارد شدن ضربه وجود دارد، از کلاه ایمنی استفاده نمایید.
  3. همچنین هنگام استفاده از دورچه و یا موتورسیکلت از کلاه های ایمنی استفاده کنید.
  4. از وارد شدن ضربه به بینی تا حد امکان جلوگیری نمایید.

چگونگی تشخیص شکستگی بینی

بهترین جراح بینی تهران با معاینه قسمت های داخلی بینی مشاهده و لمس به تشخیص آسیب بینی و بافت های آن می پردازد. در مواردی نیاز به عکس و سی تی اسکن بینی می باشد تا تشخیص دقیق صورت گیرد . در مواردی که بینی با تورم و خون ریزی مراه است با کاهش ورم بینی ، امکان تشخیص دقیق وجود خواهد داشت.

زمانی که شکستگی بینی اتفاق می افتد ، چه مواردی را تجربه خواهید کرد ؟

همانطور که گفته شد ، شکستگی بینی زمان به وقوع می پیوندد که آسیب شدیدی به نواحی مختلفی از جمله پل بینی ، غضروف سپتوم و غشا مخاطی پوشش دهنده حفره داخلی بینی وارد شود. زمانی که دماغ شما دچار شکستگی می شود. احتمال دارد شاهد بروز موارد زیر باشید :

  • جا به جا شدن استخوان پل بینی و منحرف شدن آن از بخش مرکزی به یک سمت از بینی
  • پاره شدن پوشش مخاطی بینی که منجر به بروز خونریزی می شود.
  • جا به جایی سپتوم که موجب می شود خون در زیر بافت غضروفی تجمع پیدا کند. این عارضه که هماتوم سپتوم بینی نامیده می شود ، ممکن است باعث مرگ بافت غضروف شود و فرم بینی زینی شکل را بوجود آورد.
  • گاها اگر ضربه بیش از حد شدت داشته باشد ، موجب صدمه دیدن استخوان هایی می شود که بینی را به جمجمه متصل می کند. آسیب وارده می تواند منجر به این شود که مایعات درون مغز و مهره ستون فقرات به بیرون ترشح پیدا کنند. بدنی ترتیب مغز در برابر عوامل باکتریایی آسیب پذیر شده و ممکن است عفونت جدی را به همراه داشته باشد.

عواقب بعد از شکستگی دماغ

به طور معمول شکستگی بینی اگر به صورت مختصر باشد بعد از 4 هفته بهبود پیدا می کند. چنانچه شکستگی شدید باشد با عمل جراحی بینی قابل درمان است و در صورتی که نیاز به عمل جراحی باشد این عمل باید در 7 روز اول شکستگی انجام شود. هم چنین اگر از زمان شکستگی بیشتر از 2 هفته می گذرد، لازم است عمل جراحی ترمیمی تا 6 ماه به عقب بیفتد. همینطور اگر در 4 ساعت اولیه پس از آسیب به بهترین دکتر عمل بینی در تهران مراجعه کنید ، ایشان می تواند شکستگی را درمان کند. اما بعد از این زمان چون بینی دچار تورم می شود ، تشخیص شکستگی دشوار خواهد بود. به همین علت بهترین زمان برای انجام عمل ترمیم شکستگی روز 4 الی 7 ام می باشد.

اقدامات فوری و لازم بلافاصله بعد از شکستگی بینی

  1. سرعت عمل بالا : بعد از وقوع شکستگی بینی سعی کنید از دهان نفس بکشید و به جلو مایل شوید تا اگر خونی در گلوی شماست تخلیه شود.
  2. استفاده از یخ : کمپرس یخ در 48 ساعت اولیه تا 4 بار در روز به مدت 10 تا 15 دقیقه برای کاهش تورم بسیار مناسب است. یخ را در حوله یا دستمالی بپیچید و مراقب باشید فشاری به بینی وارد نکنید ؛ زیرا این امر می تواند باعث آسیب جدی به بینی شما شود.
  3. بالا نگه داشتن سر : سر خود را بخصوص هنگام خواب بالا نگه دارید. این کار موجب می شود تورم بینی شما کاهش پیدا کند.
  4. استفاده از مسکن : درصورتی که درد شدیدی دارید میتوانید از مسکن ها و داروهای ضد درد مثل ایبوپروفن و یا استامینوفن استفاده کنید.

بعد از شکستگی چه زمانی باید به جراح بینی تهران مراجعه کنیم ؟

  • در صورتی که خون ریزی شما متوقف نشده و یا مایع شفاف و آبکی از بینی تان خارج می شود
  • زمانی که تنفس برایتان سخت و دشوار شده است
  • ظاهر بینی شما تغییرات قابل توجهی پیدا کرده و دچار کجی شده باشد
  • هم چنین اگر همراه با شکستگی بینی , سر یا گردن شما نیز آسیب دیده باشد و دچار درد گردن و سر درد شدید و حتی تهوع و استفراغ هستید می بایست حتما به بهترین جراح بینی در تهران مراجعه کنید.

شکستگی بینی - دکتر علیرضا محبی

عمل همزمان شکستگی و زیبایی بینی

توصیه می شود عمل زیبایی بینی با درمان شکستگی بینی همزمان نباشد ؛ زیرا بینی تازه شکسته شده دچار شکستگی و خورد شدن استخوان هاست و بینی تورم زیادی دارد. در حین عمل زیبایی لازم است استخوان های بینی تراشیده شود که برای این امر نیاز به استخوان های محکمی می باشد تا در نتیجه بینی ظاهری خوش فرم و زیبا پیدا کند. البته در صورتی که مراجعه کننده درخواست داشته باشد ، انجام این دو پروسه به صورت همزمان امکان پذیر است ؛ اما در این شرایط باید بیمار باید به نتیجه واقع بینانه نگاه کند.

بیمه و هزینه جراحی بینی شکسته در تهران

در صورتیکه درمان شکستگی بینی با عمل زیبایی همراه نباشد ، بیمه معمولا هزینه های مربوط را پرداخت میکند. اما برای اطلاعات بیشتر در این زمینه لازم است از طرف شرکت بیمه خود شرایط را بررسی نمایید.

شکستگی بینی در کودکان

در صورتی که بینی کودک شما دچار صدمه و آسیب شد و همراه با علائمی مثل خون دماغ , کبود شدن بینی و یا اطراف چشم , ورم , احساس درد و یا مشکل در تنفس بود ,ممکن است بینی دچار شکستگی شده باشد و توصیه میشود به پزشک مراجعه کنید. بهترین دکتر عمل بینی تهران با معاینه ، نوع شکستگی را شناسایی می کند و در صورت لزوم بینی را جا می اندازد و یا از آتل استفاده میکند. بهترین زمان برای جا انداختن بینی در 5 روز اول می باشد. و بعد از این زمان ممکن است بینی دچار بد فرمی هایی در ظاهر شود.

آیا برای درمان شکستگی بینی باید خودمان دست به کار شویم ؟

به هیچ عنوان نباید سر خود برای جا انداختن استخوان بینی تان بعد از شکستگی کار انجام دهید. تمامی روندهای درمان لازم است که تحت نظر متخصص به انجام برسد. چرا که ممکن یک شکستگی ساده ، مشکل جدی تری را به همراه داشته باشد.

شکستگی بینی - دکتر محبی

درمان شکستگی بینی با بهترین جراح بینی تهران

درمان بینی شکسته در راستای بهبود بخشید عملکرد طبیعی بینی و همچنین اصلاح شکل فرم آن به انجام می رسد. خون ریزی دماغ توسط پک های بینی کنترل می شود. در 24 ساعت اولیه 4 بار در روز به مدت 20 دقیقه از کمپرس یخ و سپس تا 48 ساعت پس از آن لازم است از کمپرس گرم استفاده شود. در صورتی که شکستگی با مشکل جانبی همراه نباشد ، درمان با آنتی بیوتیک ها ، مسکن ها و اسپری دکونژستان صورت می گیرد.

در صورت مشکل در تنفس و تغییر شکل پس از شکستگی ، انجام عمل بینی ضرورت پیا می کند. برای جا انداختن بینی از بی حسی موضعی و در کودکان از داروی بیهوشی استفاده خواهد شد. بعد از جا انداختن بینی ، به جهت محتفظت بیشتر به مدت 7 روز نیاز است بر روی آن گچ طبی قرار بگیرد. هرچه بینی زودتر جا انداخته شود نتیجه بهتری نیز حاصل می شود.

بعد از شکستگی بینی لازم است سر خود را بالا نگه دارید. در صورتی که به منظور جلوگیری از خون ریزی از تامپون استفاده شود ، لازم است از دهان نفس بکشید که این امر ممکن است موجب خشکی راه تنفسی و دهان شود ؛ بنابراین دهان خود را مرتب بشویید تا رطوبت آن حفظ شود. از انجام فعالیت ورزشی به مدت 6 هفته خودداری نمایید. گفتنی است که جا انداختن بینی تا 12 روز اول امکان پذیر است و بعد از آن نیاز به جراحی می باشد. بهترین زمان برای جا انداختن بینی شکسته شده در بزرگسالان 5 الی 7 روز و در کودکان 3 الی 5 روز می باشد.

یخ و قرص مسکن

در صورتی که صدمه وارد شده به بینی باعث کج شدن آن نشده باشد ، احتمال دارد نیازی به جراحی یا جا انداختن آن نباشد. در مواردی استفاده از داروهای غیرتجویزی مثل استامینوفن یا ایبوبروفن و حتی بهره گرفتن از کمپرس سرد می تواند علائم شکستگی بینی را کاهش دهد. به یاد داشته باشید که پیروی از دستورات جراح بینی تهران مهم ترین نکته ای است که باید در نظر داشته باشید.

تخلیه هماتوم بینی

در برخی موارد ، امکان دارد پس از ایجاد تروما در یک یا هر دو طرف سپتوم بینی خود دچار هماتوم شوید. هماتوم ، خونی است که درون بافت ها تجمع می یابد.

در صورتی که برای رفع این مشکل اقدامی نکنید ، امکان دارد پس از مدتی سپتوم بینی سوراخ شود یا منجر به افتادگی پل بینی گردد. برای جلوگیری از رخداد چنین مواردی ، بهترین دکتر عمل بینی تهران باید هماتوم را تخلیه نماید. بیمار باید هرچه زودتر این پروسه را به انجام رساند ، زیرا مرگ بافت ( نکروز ) می تواند حتی بیست و چهار ساعت بعد از وارد شدن آسیب نیز شروع شود.

جراحی بینی

در صورتی که شکستگی بینی شدید باشد ، باید برای اینکه استخوان ها دوباره سرجای خود قرار بگیرند و راه تنفسی باز شود ، تحت عمل بینی قرار بگیرید. جراحی هایی که در چنین موقعیتی انجام می شوند در ادامه ذکر شده اند :

  • سپتوپلاستی : در این پروسیجر تیغه میانی بینی تغییر شکل می یابد. در طول این عمل ممکن است جراح بخش هایی از استخوان ها و غضروف را بردارد و ساختارهای زیرین آن را تغییر شکل دهد. این کار سوراخ آن را ترمیم کرده و تنفس را بهبود می بخشد.
  • رینوپلاستی : در طول این رویکرد ، دکتر استخوان و غضروف زیری را حذف می کند و یا با اضافه کردن گرافت ، شکل آن را تغییر می دهد.

چه مراقبت هایی بعد از عمل جراحی بینی شکسته لازم است ؟

  • تا زمانی که یعد ازجراحی شکستگی بینی خون ریزی بند بیاید استراحت کنید و از بینی خود در مقابل ضربه محافظت بنمایید.
  • در هنگام خواب 2 عدد بالش زیر سر خود قرار دهید و به صورت طاق باز بخوابید.
  • از فشار آوردن به بینی خودداری نمایید.
  • از بخور به منظور حفظ رطوبت استفاده کنید.
  • از کمپرس یخ برای کاهش تورم و درد می توانید استفاده نمایید.
  • برای تسکین درد و جلوگیری از عفونت مسکن و آنتی بیوتیک هایی تجویز می شود که لازم است طبق نسخه دکتر معالج خود مصرف نمایید.
  • اگر از تامپون در بینی شما استفاده شده باشد بعد از روز 5 -7 جراح بینی خوب در تهران آن را از بینی شما خارج می کند.
  • در هنگام حمام کردن گچ را بردارید و پس از حمام ، مجدد آن را روی بینی خود قرار دهید.
  • لازم است گچ روی بینی شما به مدت 10 روز باقی بماند، در این زمان توصیه می شود از عینک استفاده نکنید.

انواع شکستگی بینی

شکستگی های فرو رفته خلفی : این نوع شکستگی ها عموما بر اثر وارد شدن ضربه مستقیم به استخوان بینی اتفاق می افتد که در چنین شرایطی استخوان های بینی به داخل و به سمت فک بالا رانده می شوند ؛ در این نوع از شکستگی تیغه بینی درگیر خواهد بود. در شرایطی که ضربه وارد شده به غضروف جانبی بالایی محکم و قوی باشد این احتمال وجود دارد که غضروف از استخوان بینی به صورت کامل جدا شود. از آنجایی که تصویر غضروف در تصویربرداری رادیوگرافی به خوبی قابل مشاهده نیست ، لازم است برای تشخیص این نوع آسیب از سی تی اسکن استفاده نمود.

شکستکی های جانبی جا به جا شده : عموما این نوع از شکستگی ها بر اثر وارد شدن ضربه جانبی به بینی اتفاق می افتد ، در اثر وارد شدن ضربه ، استخوان های بینی به سمت وسط و به سمت جانب تحت فشار قرار می گیرند. به صورت کلی قسمت پشتی تیغه بینی در این نوع شکستگی ها درگیر بوده و می تواند منجر به جابجایی استخوان بینی شود. لازم به ذکر است که این نوع آسیب از رایج ترین نوع شکستگی های بینی است.

شکستگی تیغه سپتوم بینی : در شرایطی که نیرو وارد شده به بینی ضعیف باشد ، جابجایی معمولا بدون شکستگی استخوان بینی رخ می دهد و اگر نیرو قوی تر باشد احتما آسیب دیدن تیغه سپتوم وجود دارد. آسیب دیدن این ناحیه موجب از دست رفتن حمایت پشتی بینی غضروفی می شود که در صورت نیاز می توان جراحی زیبایی بینی انجام داد.

شکستگی ستون فقرات بینی قدامی : شکستگی ستون فقرات بینی ممکن است همراه با سایر شکستگی ها و یا به صورت مجزا اتفاق بیفتد. اغلب شکستگی های جابجا شده با شکستگی تیغه بینی و در رفتگی همراه هستند ، معمولا در صورت جدا شدن شکستگی های قدامی ستون فقرات بینی نیازی به درمان نیست.

ثبت نام
اطلاع از
guest
17 دیدگاه ها
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات
امیر
امیر
2 سال ها گذشته

پسرم ۷ساله است بینس اش در مدرشه شکسته الان عمل کردن روی دماغش اتل بستن الان میگه میخره و میسوزه علت چیه

Hhhhhhhhhhhhh
Hhhhhhhhhhhhh
1 سال گذشته
پاسخ دادن به  امیر

سلام ببخشید چقد ازتون هزینه گرفتن بعد از ۷ سال ؟ بعدم اینکه جا انداختن یا زیبایی واسش انجام دادن؟

محمد
محمد
2 سال ها گذشته

با عرض سلام و ادب
من سه روز پیش بینیم تو باشگاه از پایین به بالا ضربه وارد شده اون لحظه اصلا از بینیم خون نیومد ولی الان ورم کرده و یکم احساس پری میکنم تو بینیم ممنون میشم بگید برای برطرف شدن ورم بینیم چیکار کنم

زهرا
زهرا
2 سال ها گذشته

سلام پسر من بینیش براًر ضربه شکسته و جابجا شده باید جا انداخته بشه و گچ بگیرند ۱۵ سالشه این کار چند روز بعد از ضربه باید انجام بشه؟

علیرضا
علیرضا
2 سال ها گذشته

سلام دیروز تصادف گردم دماغم یکم خون اومد یکم. چن ثانبه قطع شد بد تازه کبودی معلوم شد خیلی کم باد هم داره فرمش تغییر نکرده فقط ورم کرد یکم شکستگیه یا خوب میشه ؟

محمد
محمد
2 سال ها گذشته

سلام من تو درگیری به بینیم ضربه زده شده نمیدونم شکسته یا نه ولی وقتی دستمو به بینیم میزنم دردش به دندونام میزنه بنظرتون شکسته یا نه؟لطفا راهنمایی کنین

ناشناس
ناشناس
1 سال گذشته

باسلام من شوهرم مشت زده تو دماغم وباعث شد خونریزی شدید کنه الان طرف چپ بینیم درد مکنه وورم کرده ایا شکسته یا نه

drmohebbi13
drmohebbi13
1 سال گذشته
پاسخ دادن به  ناشناس

باید معاینه بشید

الهام
الهام
1 سال گذشته

سلام من ۵روز پیش بینیم شکسته برای جاانداختن چند روز وقت دارم

drmohebbi9
drmohebbi9
1 سال گذشته
پاسخ دادن به  الهام

سلام حداکثر 7 الی 8 روز برای جا اندازی بینی وقت دارید.

رستم ادبی
رستم ادبی
1 سال گذشته

سلام تقریبا یک ماه و نیم پیش بینیم شکست به دکتر هم مراجعه کردم اونم تایید کرد که شکسته انحرافش کمه ولی وقتی بهش دست میزنم جای شکستگی خیلی معلومه میخواستم ببینم روشی هست که بدون جراحی که دماغ باز میشه بینی رو جا انداخت چون نمیخوام بینیم از نظر ظاهری هیچ تغییری نسبت به قبلش داشته باشه

drmohebbi9
drmohebbi9
10 ماه ها گذشته
پاسخ دادن به  رستم ادبی

سلام بعد از این مدت امکان جا انداختن بینی وجود نداره و لازمه بینی عمل بشه

علی
علی
11 ماه ها گذشته

باسلام،بینی من یه دوبار تودعواشکسته،میشه کاری کرد بعد از۷سال.هزینه اش چقدر میشه یاحضوری باید ببینید

drmohebbi9
drmohebbi9
10 ماه ها گذشته
پاسخ دادن به  علی

سلام نیاز به معاینه هست

جوادی
جوادی
9 ماه ها گذشته

بعد از یک شکستگی مختصر دربینی ام بعد عمل درد دارم چه کار کنم؟

مریم
مریم
8 ماه ها گذشته

سلام ببخشید من ۱سال پیش عمل رینوپلاستی
انجام دادم وچن وقت پیش بخاطر ضربه کج شد
بنظرتون به دکتره بگم کار شما بوده نمیفهمن

صلاح الدین
صلاح الدین
7 ماه ها گذشته

با سلام.
شکستگی بینی چند درصد ممکنه مثل قبلش بشه..؟
آیا ممکنه فرورفتگی ایجاد بشه سر جاش استخوان نیاد؟؟

دکتر علیرضا محبی