آندوسکوپی سینوس با اهدف برطرف سازی عفونت سینوس یا کاهش علائم ناشی از آن انجام می شود. پس از پروسه برای آن علائم مجدد نمود پیدا نکنند ، پزشک توصیه های مراقبتی را به بیماران ارائه می دهد. دکتر علیرضا محبی ، بهترین متخصص گوش و حلق و بینی در تهران از بیماران خود می خواهد نکات پس از جراحی آندوسکوپی سینوس را به دقت رعایت کنند؛ زیرا موفقیت جراحی شما بستگی به تکمیل دوره بعد از عمل دارد که در زیر توصیف شده است.

نکات پس از جراحی آندوسکوپی سینوس که باید رعایت شود :

1. خونریزی : وجود خونریزی جزئی در 3-5 روز بعد از عمل جراحی نرمال تلقی می شود. در صورت وجود خونریزی بعد از عمل جراحی با دستمال بینی خود را تمیز کرده و سر خود را اندکی به عقب برده و از طریق بینی به آرامی تنفس کنید. از فین کردن اجتناب کنید. اگر خونریزی متوقف نشد از قطره یا اسپری فنیل افرین استفاده کنید. اگر خونریزی متوقف نشد به بیمارستان مراجعه کنید.
  2. درد : برای چندین روز بعد از جراحی انتظار کمی درد و فشار در ناحیه بینی و سینوس ها را داشته باشید . برای تسکین درد می توانید از استامنیوفن استفاده کنید ولی از NSAID ( آسپرین ، بروفن ، ناپروکسن ) اجتناب کنید.
  3. برای حداقل یک هفته بعد از جراحی از حضور در محیط کار اجتناب کنید.
  4. برای 2-3 هفته بعد از جراحی مقداری ترشح و گرفتگی بینی وجود دارد.

برای موفقیت در جراحی ویزیت های بعد از عمل تقریباً به اندازه خود عمل مهم است و از عود بیماری جلوگیری می کند. در این ویزیت ها حفره بینی تمیز شده و بررسی می شود سپس درمان مناسب تجویز می شود.

اولین ویزیت 3-7 روز بعد از عمل جراحی می باشد و رعایت نکات زیر الزامی است :

1. لازم است تا زمان خارج شدن مش داخل بینی و ویزیت اولیه جراح بینی تهران ، بیمار در منزل استراحت نسبی داشته باشد و حین استراحت سر بیمار بالاتر از بدن قرار گیرد.البته اخيرا اكثر از پانسمانهاي قابل جذب استفاده مي شود كه نيازي به خارج كردن ندارد.
  2. معمولا ًشستشوی بینی از اولین ویزیت بعد از عمل در مراقبت های بعد از جراحی آندوسکوپی سینوس توصیه می شود (طبق توصیه پزشک معالج ).در صورت استفاده از پانسمانهاي قابل جذب شستشوی بینی از روز دوم بعد از عمل آغاز می شود
  3. از فین کردن تا دو هفته یا بیشتر (طبق توصیه پزشک معالج ) اجتناب کنید.
  4. از خم شدن ، زور زدن یا بلند کردن اجسام سنگین تا 2 هفته بعد از عمل خودداری شود.
  5. سرفه یا عطسه با دهان باز انجام شود.
  6. آسپرین و داروهای NSAID (بروفن ، ناپروکسن، دیکلوفناک )به مدت 7-10 روز بعد از عمل استفاده نشود.
  7. لطفاً در صورت بروز تب ، ترشح آبکی شفاف از بینی ، هر نوع تغییری در بینایی، تورم چشم ، سردرد تشدید یابنده یا سفتی گردن بلافاصله با متخصص گوش و حلق و بینی خوب در تهران یا بیمارستان تماس بگیرید. توجه به این موضوع از نکات مهم پس از جراحی آندوسکوپی سینوس است.
  8. آنتی بیوتیک را طبق نظر پزشک به مدت مناسب استفاده کنید.
  9. اگر شما داروهای رقیق کننده خون نظیر پلاویکس(PLAVIX) یا وارفارین مصرف میکنید از پزشکتان راجع به زمان مناسب شروع این داروها سوال کنید.

سطح فعالیت های مجاز بعد از جراحی آندوسکوپی سینوس :

لازم است استراحت شما به میزان کافی باشد. برای نحوه خوابیدن توجه داشته باشید که بر روی کمر دراز کشیده و سر را به کمک چند بالش در وضعیتی بالاتر از بدن قرار دهید. این حالت کمک می کند ورم به حداقل رسد. حداقل به مدت یک ماه باید بدین حالت بخوابید.

یکی دیگر از فعالیت های مجاز در مراقبت های بعد از جراحی آندوسکوپی سینوس ، پیاده روی است. لازم است در دوره ریکاوری گردش خون در بدن را بهبود ببخشید تا لخته خون تشکیل شود و سریع تر بهبود یابید. همچنین این امر از یبوست نیز جلوگیری می کند.

دیگر مراقبت های مربوطه به میزن فعالیت ها و نکات پس از جراحی آندوسکوپی سینوس :

• برای یک هفته از حمل هر گونه وسیله سنگین اجتناب کنید.
  • تا 6 هفته از رفتن به استخر خودداری کنید.
  • ورزش های پر فشاری مثل دوچرخه سواری ، دویدن ، وزنه برداری یا تمرینات پر تحرک هوازی ، را تا یک هفته کنار بگذارید ، سپس به مرور طی 2 الی 3 هفته می توانید به طور مجدد آن را از سر بگیرید.

برنامه غذایی و نکات پس از جراحی آندوسکوپی سینوس

به طور معمول در مصرف غذا محدودیت خاصی وجود ندارد. اما اگر احساس دل درد یا دل پیچه داشتید ، بهتر است از غذای نرم و میکس شده استفاده نمایید. به دلیل مصرف دارو ، احتمال بروز یبوست وجود دارد. در این راستا بهتر است مایعات زیادی بنوشید و خوراکی های حاوی فیبر مصرف کنید. بهتر است تا زمان بهبودی کامل هنگام پخت غذا از ادویه و نمک زیاد استفاده نکنید.

مراقبت از ناحیه تحت درمان :

در روند جراحی برشی بر روی پوست ایجاد نمی شود. اما احتمال دارد بعد از پروسه ، ترشحات مخاطی و خونی از بینی خارج شوند. به منظور جذب آن ها ، جراح آندوسکوپی سینوس در تهران ، یک پد قطره ای شکل را در زیر بینی قرار می دهد و زمانی که به خون آغشته شد می توانید آن را تعویض کنید. معمولاً هر 24 ساعت پد نیازمند تعویض است.

کاهش ورم :

یکی دیگر از راه های کمک به کاهش ورم ، استفاده از کمپرس یخ می باشد. سرما علاوه بر ورم در تسکین درد نیز موثر است. پک یخ را به مدت 10 تا 20 دقیقه بر روی بینی قرار دهید. البته خوب است که کمپرس را درون یک پارچه بپیچانید تا سرما مستقیما با پوست تماس پیدا نکند.

گرفتگی بینی و نکات پس از جراحی آندوسکوپی سینوس

در چند هفته ابتدایی طبیعی است که کمی سرگیجه داشته باشید و به اصطلاح سر شما سنگین باشد. دلیل این امر ورم غشاء مخاطی بینی است که کمی مسیر عبور هوا را تنگ کرده است. با گذشت چند هفته ، هر چه ورم کمتر می شود ، گرفتگی بینی نیز کاهش می یابد و حالتان بهتر می شود ؛ در نتیجه نفس کشیدن برایتان راحت خواهد شد. اما باید صبور باشد.

به گفته دکتر محبی ، جراح بینی تهران ، با جدی گرفتن مراقبت های و نکات پس از جراحی ، عفونت سیتوس ها کامل برطرف شده و دیگر از علائم بیماری در امان خواهید بود. این امر حتی در کیفیت زندگی فرد نیز تاثیر گذار است.

قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
پرویز
9 ماه ها گذشته

سلام چه مدت بعد از اندوسکوپی سینوس میتوان ایمپلنت کردن دندان رو شروع کرد؟