دکتر محبی

ماساژ بینی بعد از جراحی

پس از جراحی بینی ، اغلب افراد با عارضه ای به نام تورم رو به رو می شوند. این مشکل جدی نیست و به عنوان واکنشی طبیعی محسوب می گردد. بیشتر پزشکان ، برای رفع این تورم از رویکردی به نام ماساژ بینی بعد از جراحی کمک می گیرند و آن را به بیماران خود نیز آموزش می دهند. این روند حتی می تواند روی شکل دادن به بینی نیز تاثیر مثبتی بگذارد ، البته در صورتی که ماساژ دادن بینی را به درستی یاد گرفته باشید. متقاضیان اجازه دارند این امر را از دو ماه پس از رینوپلاستی ، روزانه سه بار انجام دهید و تا شش ماه به این کار ادامه دهید. در صورتی که مایلید اطلاعات مفیدی در مورد این روش به دست آورید ، با دکتر علیرضا محبی ، بهترین جراح بینی در تهران همراه شوید.

ماساژ بینی بعد از جراحی + دکتر محبی

ماساژ بینی بعد از جراحی ، تاثیرگذار است؟

در اکثر موارد ، در حین جراحی زیبایی بینی استخوان این عضو دچار تغییرات زیادی خواهد شد. به خاطر همین فرد مراجعه کننده در ده روز اولیه ، با کبودی و تورم زیادی دست و پنجه نرم خواهد کرد. در این مدت زمان ده روزه ، پوستی که در عمل بالا رفته بود ، باید به استخوان ها و غضروف های زیر خود جوش بخورد ؛ به همین دلیل میان این اعضا مایع جمع خواهد شد.

به خاطر صدمات کنترل شده ای که در حین جراحی به بینی وارد شده است ، میزان این مایع تجمیع یافته در این ده روز به بیشترین حد ممکن می رسد. ما این معضل را به شکل ورم مشاهده می کنیم ؛ اما جای هیچ نگرانی نیست ، زیرا می توان به سهولت و از طریق ماساژ بینی بعد از جراحی آن را رفع نمود.

پس از اتمام این ده روز ، روند کلاژن سازی پوست شروع می شود ؛ همچنین چون از چسب روی بینی استفاده می شود ، فشار مضاعفی به پوست وارد شده و مایع به تدریج از زیر پوست تخلیه خواهد شد. استخوان ها و عضلات نیز به سمت بهبودی می روند ، در نتیجه ورم با کاهش قابل توجهی رو به رو خواهد شد.

در این مرحله ، ماساژ بعد از جراحی بینی چه نقشی را ایفا خواهد کرد؟

عمل ماساژ دادن بینی بعد از گذشت دو ماه ، موجب می شود که مایعات غدد لنفاوی و مایعی که در بین بافت های دماغ تجمع یافته اند مسیر خود را پیدا کرده و به سمت اجزای دیگر صورت حرکت نمایند. غیر از خارج شدن مایع از میان پوست و غضروف ، این رویه مزایای دیگری نیز دارد که شامل بالا رفتن گردش خون ، پیشگیری از وقوع فیبروز و لخته شدن خون از دیگر مزیت های ماساژ بینی بعد از جراحی می باشد. علاوه بر این موراد ، روند بهبودی نیز با سرعت و سهولت بیشتری طی خواهد شد.

می توان نتیجه گرفت که ماساژ دادن تاثیر بسیار مثبتی در خالی کردن میان بافتی و نرم کردن نوک این عضو دارد. به اضافه این موارد ، فرد قادر است با مالش دادن بینی خود ، فرم آن را تا حدی تغییر دهد و عیوب جزئی به وجود آمده حین جراحی را برطرف کند. این ایرادات جدی نیستند و اغلب از آن ها می توان به تورم منطقه ای ، کج شدن بینی ، بروز تو رفتگی و برآمدگی روی دماغ اشاره کرد.

مدل های مختلف ماساژ بعد از جراحی بینی

تشخیص اینکه باید از چه تکنیکی بهره گرفت در بیشتر موارد به عهده بهترین دکتر عمل بینی در تهران می باشد. عواملی که روی این تصمیم تاثیر می گذارند شامل نوع بینی ( گوشتی یا استخوانی ) ، ایرادات موجود روی بینی ، هدف متقاضی از انجام آن و همچنین فرم دماغ بستگی دارد. حتی در مواردی تنها یک متد انتخاب نمی شود و دکتر عمل بینی چند مورد را با هم ترکیب می نماید.

باید این موضوع را به یاد داشته باشید که بدون مشورت گرفتن از پزشک خود هیچ اقدامی را به عمل نرسانید ؛ دلیل آن هم این است که در ماه های اول پس از رینوپلاستی ساختارهای بینی هنوز نرم هستند و سر جای خود محکم نشده اند ؛ و چون بیماران تخصص کافی برای ماساژ بینی بعد از جراحی را ندارند ممکن است به آن آسیب زده و صدمه جبران ناپذیری را به بار آورند.

در این بخش از مطلب ، روش های مختلف این امر را به سمع و نظر شما رسانده ایم :

  • مالش دادن قسمت استخوانی

قسمت استخوانی بینی ، در بالای آن قرار دارد و به عبارتی ، استخوان اصلی این عضو به شمار می رود و به فک بالایی متصل می باشد. بهترین جراح بینی تهران در حین ماساژ دادن بینی بعد از جراحی روی این استخوان و کناره های آن تمرکز می نماید.

به منظور انجام این تکنیک ؛ دو انگشت اشاره و وسط در دو سمت بینی قرار گرفته و بعد از آن به سمت گونه کشیده می شوند. این رویکرد به هدف کاهش دادن باد بینی انجام می شود.

اما توجه داشته باشید در صورتی که هدف ما از ماساژ بینی بعد از جراحی این باشد که خمیدگی و کجی بینی را برطرف نماییم ، نباید قسمت نوک و دورسوم را دستکاری کنیم. برای برطرف کردن این معضل یک انگشت باید در یک سمت دماغ قرار گیرد و انگشت دیگر از سمت مخالف به آن فشار وارد نماید.

  • مالش دادن قسمت دورسوم

دورسوم یا پشت بینی ، به فاصله ای اطلاق می شود که بین نوک تا پیشانی قرار دارد. برای اعمال ماساژ در این منطقه ، لازم است تا بیمار به وسیله یک انگشت از قسمت نوک به سمت بالا را مالش دهد. توجه داشته باشید این امر به آرامی انجام پذیرد و در بخش هایی که باد بینی بیشتر نمایان شده است ، ماساژ به مدت بیشتری انجام شود.

  • ماساژ بینی بعد از جراحی در نوک بینی

در بخش تحتانی دماغ ، یک غضروف هرمی قرار دارد که با نام نوک شناخته می شود. برای مالش دادن این ناحیه فقط باید تمرکز روی نوک یا تیپ باشد. متقاضی باید با انگشت اشاره و شست خود نوک را به دست گرفته و سپس به سمت خارج آن را ماساژ دهد. در اغلب موارد بیمارانی که بینی گوشتی با پوست ضخیم دارند باید به سراغ این تکنیک روند تا هم ورم کاهش یابد و هم به جوش خوردن پوست به استخوان ها کمک شده باشد. در برخی موارد ، جراح بینی خوب در تهران پره های دماغ را به وسیله همین متد ماساژ می دهد.

بهترین زمان برای ماساژ بعد از جراحی چه زمانی می باشد؟

همانطور که در بخش های پیشین نیز ذکر شد ، باید حداقل تا دو ماه منتظر بمانید و سپس به سراغ مالش دادن بینی بروید. دلیل این امر ، این است که بینی تا حدی مستحکم شده باشد و باد بینی هم مقداری خوابیده باشد. در طول این دو ماه ، بهتر است بینی را تا جای ممکن لمس ننمایید تا صدمه ای به آن وارد نشود.

ماساژ بینی بعد از جراحی تا کی باید ادامه داده شود؟

دو عامل در این مورد تاثیرگذار هستند ، مورد اول نظر دکتر خوب عمل بینی در تهران و مورد دوم ، قسمتی از بینی که به ماساژ نیاز دارد. اما اگر بخواهیم کلی گویی کنیم ، بیماران اجازه دارند که روزانه سه دفعه ، و هر بار به مدت یک دقیقه دماغ خود را مالش دهند. جراحان توصیه می کنند این رویکرد را تا شش ماه به انجام رسانید.

آیا ماساژ دادن بینی درد ایجاد می کند؟

مالش دادن دماغ به هیچ عنوان نباید باعث به وجود آمدن هیچ دردی شود. بنابراین اگر هنگام انجام ماساژ بینی بعد از جراحی احساس درد کردید ، باید گفت که این امر را به روش اشتباهی انجام می دهید. به منظور فرا گرفتن آموزش های اصولی و تاثیرگذار ، ضروری است که به یک جراح خوب بینی در تهران مراجعه کنید.

فرقی میان ماساژ دادن در بینی استخوانی و گوشتی هست؟

طبیعت این دو مدل دماغ ، باعث می شود رویه مالش دادن آن ها نیز با هم تفاوت داشته باشد. در نوع بینی استخوانی ، تمرکز ماساژ باید در ناحیه فوقانی و استخوان آن باشد. در صورتی که در بینی های گوشتی اغلب تیپ ، پره ها و کناره ها تحت ماساژ قرار می گیرند.

در نظر داشته باشید ورم بینی در مدل گوشتی بیشتر خود را نشان می دهد ، چون در این مدل دماغ پوست ضخیم است. به همین خاطر بهترین دکتر عمل دماغ تهران رویه ای را پیش روی شما خواهد گذاشت که به شکل تاثیرگذارتری باد بینی را برطرف کند.

خطرات ماساژ بینی بعد از عمل

همانطور که ماساژ دادن بینی بعد از جراحی با مزیت های زیادی همراه است اما اگر فشار بیش اندازه و اشتباهی به بینی وارد شود ، می تواند نتیجه عمل شما را تغییر دهد و مشکلاتی را ایجاد نماید. دقت داشته باشید که بینی شما در روزهای نخستین بعد از جراحی هنوز استحکام لازم را نداشته ؛ از این رو کوچکترین فشاری می تواند سبب تغییر شکل بینی شود. به همین دلیل نباید زودتر از زمان اعلام شده یا بدون اجازه پزشک اقدام به ماساژ دادن بینی خود نمایید. بهتر است برای ماساژ بینی بعد از عمل به مطب پزشک مراجعه کرده تا این کار توسط جراح بینی یا دستیار پزشک به صورت اصولی انجام شود.

آیا ماساژ بینی موجب کوچک شدن بینی می شود ؟

بعد از عمل بینی به برخی از بیماران توصیه می شود تا با تکنیک هایی که به آن ها آموزش داده می شود ، اقدام به ماساژ دادن بینی خود نمایند. ماساژ بینی بعد از عمل اگر به نحو صحیح و درستی انجام شود ، به کاهش تورم بینی کمک کرده از این رو موجب می شود تا بینی کوچک تر به نظر برسد. همچنین ماساژ بینی می تواند به برطرف کردن ایرادات جزئی بینی بعد از جراحی در ماه های اولیه کمک زیادی کند.

چند بار در روز باید بینی را ماساژ داد ؟

معمولا لازم است هر حرکت برای 10 الی 20 بار در روز تکرار شود تا نتیجه خوبی را در پی داشته باشد. با این حال جراح بینی شما چگونگی انجام ماساژ و تعداد دفعات تکرار آن در طول روز را برای شما به صورت دقیق توضیح خواهد داد.

اگر بعد از جراحی بینی را ماساژ ندهیم چه می شود ؟

ماساژ دادن بینی بعد از عمل ضروری نیست اما انجام آن به صورت صحیح می تواند به کاهش تورم و کوتاه شدن دوره نقاهت شما بعد از عمل کمک نماید.

ثبت نام
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات

دکتر علیرضا محبی