دکتر محبی

تغذیه بعد از جراحی بینی

در این مقاله ما به این موضوع که چه مواد غذایی بعد از جراحی بینی باید مورد استفاده قرار بگیرد ، خواهیم پرداخت. نکات زیادی وجود دارد که باید در خصوص رژیم غذایی خود بعد از عمل و اثرات آن بر روی دوره ریکاوری خود اطلاع داشته باشید. امیدواریم با خواندن این مقاله اطلاعات مورد نیاز خود درباره تغذیه بعد از جراحی بینی را کسب کرده و در جهت بهبود و حفظ  سلامتی شما مفید باشد. با دکتر علیرضا محبی بهترین جراح بینی تهران همراه باشید.

تغذیه بعد از جراحی بینی + دکتر محبی

مواد غذایی قابل مصرف در تغذیه بعد از جراحی بینی

تغذیه سالم و درست از مهم ترین بخش های دوران ریکاوری شما می باشد و در صورت استفاده از این پیشنهادات شما به هیچ وجه از روند بهبود خود عقب نخواهید افتاد.

روز اول بعد از عمل بینی 

در روز جراحی خود از شما درخواست می شود تا 12 ساعت هیچ چیز نخورید و نیاشامید. خیلی مهم است که این مصرف نکردن مواد غذایی تا زمان مشخص ادامه پیدا کند ، تا شکم شما بتواند بدون مشکل استراحت کند تا اثر بیهوشی از بدن شما خارج شود. همچنین زخم ها بعد از بخیه خوردن در پایان جراحی بهبود پیدا کنند. شما می توانید بعد از 12 ساعت به مصرف دوباره مایعات ادامه دهید ، اما بهتر است کمی بیشتر صبر کنید ؛ ضمنا آغاز مصرف غذای خود را با غذایی که هضم راحتی دارد و می دانید برای شما مشکل ایجاد نمی کند شروع کنید. از مصرف خوراکی هایی که به شما حالت استفراغ می دهند ، بسیار داغ یا بسیار سرد هستند خودداری کنید. پاستا ، برنج ، ماهی و مرغ و همچنین غذاهایی مانند غلات که مثل آن ها نرم هستند برای تغذیه بعد از جراحی بینی مناسب می باشد.

هفته اول بعد از عمل بینی 

در این زمان شما همچنان باید مراقب مواد مصرفی خود باشید ، همچنین در این دوره زمانی راه بینی شما مقداری بسته خواهد شد که به تنهایی آزار دهنده است. باید سعی کنید تا از مصرف خوراکی هایی که باعث افزایش مقدار مخاط و بدتر شدن شرایط می شوند ، مانند غذاهای تند و داغ خودداری کنید. شما می توانید غذاهای نرم مانند تخم مرغ و سوپ میکس شده که با گوشت و سبزیجات درست شده استفاده کنید. سیب زمینی ، پاستا ، سالاد و هر گوشتی که نیاز به جویدن زیاد نداشته باشد گزینه خوبی برای تغذیه بعد از جراحی بینی می باشند.

همچنین غذاهایی با فیبر زیاد که به حرکت روده و شکم کمک می کنند و مانع یبوست می شوند برای مصرف بعد از عمل بسیار مناسب هستند. موارد مناسب دیگری برای مصرف مانند میوه ها ، سبزیجات تازه یا پخته و برنج قهوه ای وجود دارند. در این دوره مصرف مقدار زیادی مایعات نیز اهمیت بالایی دارد ، پس مایعات زیادی مصرف کرده و از هر نوع کافئین مانند چای ، قهوه و نوشیدنی های گاز داری که باعث کم آبی بدن می شوند اجتناب کنید.

هفته دوم بعد از راینوپلاستی 

به توصیه بهترین جراح بینی تهران بعد از دو هفته شما می توانید غذاهای متنوع تر و بیشتری بخورید ، اما امکان دارد باز هم گرفتگی بینی را تجربه کنید. در ضمن بسیار مهم است که در این زمان چه نوع مواد غذایی را برای تغذیه بعد از جراحی بینی انتخاب می کنید. شما همچنین می توانید خوراکی های حاوی پروتئین استفاده کنید مانند لبنیات از جمله شیر ، پنیر و گوشت های نازک مانند مرغ و ماهی نیز مناسب هستند. در این دوره زمانی نیز مهم می باشد که همچنان از مصرف برخی غذا ها مانند غذاهای داغ و تند خودداری کنید ؛ زیرا باعث درد و ناراحتی در شما می گردند. غذاهایی با نمک زیاد نیز آزار دهنده خواهند بود. نکته مهم دیگر در دوران ریکاوری شما که باید آن را رعایت کنید مصرف غذاهای سالم و ثابت نگه داشتن وزن می باشد. بنابر این از مصرف فست فود خودداری کنید و غذاهای فراوری شده را نیز کنار بگذارید ؛ زیرا باعث سوزش می شوند که برعکس چیزی است که شما می خواهید.

غذاهایی که باید از تغذیه بعد از جراحی بینی خود حذف کنید

قبل تر در مورد رژیمی که باید رعایت کنید بحث کردیم و اطلاعات مورد نیاز را در اختیار شما قرار دادیم ، اما خوب است مقداری درباره غذاهایی که باید از مصرف آن ها دور بمانیم نیز صحبت کنیم.

غذاهای تند : غذاهایی که بسیار تند هستند در کل دوره بهبود شما مضر می باشند ؛ زیرا باعث تحریک مخاط بینی و افزایش فشار خون شما می شوند. همچنین می توانند باعث عطسه کردن و مشکلات گوارشی در شما شوند. به طور خلاصه از مصرف مواد غذایی تند و ادویه ها مانند فلفل و کاری در دوران ریکاوری خود اجتناب کنید.

مواد غذایی بسیار سرد یا گرم : بافت بینی شما در دوره ریکاوری بسیار حساس می شود و درد خواهد داشت ، پس از مصرف خوراکی های بسیار سرد یا بسیار داغ در تغذیه بعد از جراحی بینی خودداری نمایید. از خوردن بستنی و سایر خوراکی های یخ زده اجتناب کنید ؛ زیرا تغییر دمای زیاد می تواند باعث تحریک بیشتر بینی شما گردد. همچنین در حال مصرف غذاهایی که قبل تر به آن اشاره شد مانند سوپ قبل از خوردن آن از به خوبی خنک شدن آن اطمینان حاصل کنید.

غذاهای پر نمک : به دلیل اینکه در دوران ریکاوری هیدراته بودن بدن و تشنه نماندن بسیار مهم است ، باید از مصرف غذاهای شور و با نمک زیاد اجتناب کنیم زیرا آب بدن را کم می کنند. همچنین در کنار از بین بردن آب در بدن باعث تورم بیشتر در بافت بینی می شوند و این موضوع بهبود شما را به تاخیر می اندازد. لیست غذاهای پر نمکی که نباید از آن ها در تغذیه بعد از جراحی بینی استفاده کنید شامل غذاهای کنسروی ، سوپ با مقدار زیاد سدیم (نمک) ، میان وعده های نمکی مانند چیپس و پفک و پنیر های شور مانند فتا می شود.

جویدن بعد از جراحی بینی : در طی هفته اول بعد از ریکاوری شما باید سعی کنید از جوییدن زیاد امتناع ورزید. حرکت زیاد فک بالایی و پایینی می تواند باعث تورم بیشتر در ناحیه بینی شود و بلعیدن غذاهای جویدنی با بینی پر میتواند دشوار باشد. لیست خوراکی های جویدنی که لازم است از آن ها دوری کنید نیز شامل آدامس ، آبنبات های سفت ، برخی سبزیجات خام مانند هویج ، استیک و بیکن می شود. از مصرف غذاهایی با هسته و دانه نیز اجتناب کنید زیرا ممکن است وارد بینی شما شوند ، که بسیار دردناک می باشد. ضمنا از جویدن تنها با یک سمت دهان خودداری کنید زیرا باعث تورم درد در دهان می گردد.

پرسش های متداول درباره تغذیه بعد از جراحی بینی

بعد از جراحی چه بخوریم که باعث کاهش ورم شود؟ در پاسخ باید گفت غذاهای ضد التهاب مانند سبزیجات سبز برگ ، میوه هایی مثل توت ها ، پرتقال ، سیب ، گوجه ، روغن زیتون ، کره آجیل ها و ماهی های پر چرب مانند سالمون برای این کار مفید هستند.

چه نوشیدنی هایی برای مصرف بعد از جراحی بینی مناسب هستند؟ مصرف مقدار زیادی آب از باید های بعد از هر جراحی که شامل عمل بینی نیز می شود است. مایعات و نوشیدنی های دیگر مانند آبمیوه های طبیعی و آب نارگیل می توانند گزینه های خوبی برای استفاده باشند. همچنین مانند اشاره ای که قبل تر شد از مصرف نوشیدنی های بسیار داغ و سرد و کافئین دارد دور بمانید.

بعد از عمل بینی چی بخوریم ؟

این سوالی است که بیشتر بیماران بعد از انجام عمل رینوپلاستی از پزشک خود می پرسند ؛ اگر شما نیز سوالات بسیاری در خصوص مصرف برخی مواد غذایی دارید و نمی دانید که خوردن آن ها در دوران نقاهت بعد از عمل بینی مجاز است یا خیر با ادامه این مقاله همراه باشید.

خوردن ماست بعد از عمل بینی : به دلیل خواص ضد التهابی که ماست دارد ، مصرف این ماده در دوران نقاهت بعد از جراحی بینی می تواند مفید باشد ؛ اما باید به این نکته توجه داشته باشید که نباید در مصرف هیچ ماده غذایی زیاده روی کرد.

خوردن موز بعد از جراحی بینی : به دلیل مواد مغذی بسیار و همچنین نرم بودن بافت این میوه ، مصرف موز بعد از جراحی بینی توصیه می شود. اما به دلیل احتمال بروز یبوست بهتر است در مصرف این ماده خوراکی احتیاط نمایید.

خوردن برنج بعد از عمل بینی : در پاسخ به این سوال که در تغذیه بعد از جراحی بینی می توان برنج خورد یا نه ؟ باید گفت بهتر است تا سه روز از مواد غذایی نرم و آبکی در دوران نقاهت پس از جراحی استفاده نمایید. اما به صورت کلی اگر برنج نرم و به صورت کته آماده شده باشد ، مانعی ندارد. دقت داشته باشید که از مصرف ته دیگ تا زمان بهبودی باید خودداری نمایید.

آناناس میوه ای مفید در تغذیه بعد از جراحی بینی

حتما شما هم از این موضوع مطلع هستید که آناناس یکی از میوه های بسیار مفید در دوران نقاهت و مراقبت های بعد از عمل بینی محسوب می شود. اما علت چیست ؟ میوه آناناس برای سلامتی بدن فواید بسیاری دارد که از جمله این موارد می توان به تقویت سیستم ایمنی بدن ، هضم بهتر غذا و کاهش تورم و کبودی های ناشی از جراحی اشاره نمود که تمامی این خواص موجب می شود تا شما با مصرف این میوه دوره بهبودی سریع تری را داشته باشید.

آیا عسل در کاهش ورم بینی بعد از عمل تاثیر دارد ؟

عسل از جمله مواد خوراکی مفید و مغزی است که خاصیت ضد التهابی نیز دارد. اما این ماده خوراکی تاثیر زیادی در کاهش ورم و التهاب بعد از جراحی بینی ندارد ؛ با این حال از آنجایی که عسل بافت نرمی دارد و سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند ، مصرف آن بعد از جراحی مانعی ندارد. برای کمک به ریکاوری سریع و ترمیم زخم های جراحی می توانید از عسل در رژیم غذایی خود پس از جراحی رینوپلاستی استفاده نمایید.

کله پاچه بعد از عمل بینی

اگر می خواهید در تغذیه بعد از جراحی بینی برای کمک به کاهش ورم بینی و سرعت ریکاوری و بهبودی از آب کله پاچه استفاده کنید ، توصیه می شود نمک به آن اضافه نکنید ؛ چرا که نمک می تواند ورم و کبودی شما را بعد از جراحی افزایش دهد.

کرفس موثر در کاهش کبودی و تورم بعد از عمل بینی

بسیار از پزشکان بعد از جراحی بینی به بیماران خود توصیه می کنند تا برای کاهش تورم و کبودی های پس از جراحی آب کرفس بنوشند. اگر طعم این ماده خوراکی را دوست ندارید ؛ می توانید آن را با سیب یا هویج ترکیب کرده تا طعم بهتری پیدا کند و سپس میل نمایید. نکته مهمی که در تغذیه بعد از جراحی بینی باید به آن توجه داشته باشید این است که حتما از آب میوه های طبیعی در این دوران استفاده نمایید. آب میوه های صنعتی و شرکتی ، نوشابه های گازدار ، مشروبات الکلی و نوشیدنی های کافئین دار در این دوران به هیچ عنوان توصیه نمی شوند.

آیا بعد از عمل بینی حس چشایی تغییر می کند ؟

ممکن است به دلیل تورم در روزهای نخستین بعد از جراحی زمانی که غذا میل می کنید ، طعم آن را به خوبی متوجه نشوید که این موضوع طبیعی بوده و جای نگرانی ندارد. حس بویایی و چشایی ما به یکدیگر مرتبط هستند به همین دلیل به دلیل گرفتگی و تورم بینی ممکن است حس بویایی و قدرت چشایی نیز کاهش پیدا کند که این موضوع کاملا موقت بوده اما با این حال می تواند لذت تغذیه بعد از جراحی بینی را برای افراد کاهش دهد. دقت داشته باشید که با از بین رفتن اثرات جانبی این پروسه زیبایی حس چشایی و بویایی شما به حالت طبیعی خود باز خواهد گشت.

ثبت نام
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات

دکتر علیرضا محبی