دکتر محبی

پولیپ بینی + قطعی ترین روش درمان

جراحی پولیپ بینی ، روشی برای درمان پولیپ ها یا همان توده های خوش خیم خوشه انگور شکل می باشد ، که در نزدیکی بینی یا در پشت سینوس ها رشد می کنند. پولیپ ها می توانند باعث بروز علائمی شده و کیفیت زندگی را تحت تاثیر قرار دهند. این علائم شامل کاهش حس بویایی ، احساس فشار بر روی بینی ، گرفتگی بینی ، یا عفونت سینوسی می باشد. زمانی که روش های درمانی دیگر قادر به تسکین دادن این علائم نباشند ، جراحی بینی به عنوان گزینه کارساز ، وارد عمل می شود. روند جراحی که به واسطه آن پولیپ های بینی برداشته می شوند ، تحت عنوان پولیپکتومی نامیده می شود. با دکتر علیرضا محبی بهترین جراح بینی تهران همراه باشید تا نکات مفیدی را فرا گیرید.

پولیپ بینی - دکتر محبی

روند جراحی در صورت سیگاری بودن بیمار یا داشتن سابقه مشکلات خونریزی ، یا موقعیت هایی از قبیل مشکلات قلبی عروقی شدید ، توصیه نمی شود. بهترین دکتر عمل بینی تهران در خصوص مناسب بودن یا نبودن این روند ، تشخیص های لازم را انجام می دهد.

علائم پولیپ بینی چیست ؟

  • عفونت های مکرر
  • کاهش حس بویایی
  • گرفتگی دائمی بینی
  • خرناس به هنگام خواب
  • مشاهده مکرر خون در بینی
  • افزایش غیر عادی ترشحات بینی
  • وجود درد در دندان های فک بالایی و سر

عوامل به وجود آورنده پولیپ در بینی

  1. عوامل ژنتیکی
  2. فیبروز کیستیک
  3. افرادی با آسم شدید
  4. التهاب در مخاط بینی
  5. عفونت های شدید و مزمن سینوسی
  6. عملکردی خاص در سیستم ایمنی بدن
  7. آلرژی نسبت به قارچ های موجود در هوا
  8. واکنش خود ایمنی به عروق های متوسط و کوچک

پولیپ بینی - دکتر محبی

نحوه تشخیص پولیپ بینی

پولیپ بینی توده های نرم و گوشتی هستند که در داخل بینی یا سینوس ها ایجاد می شوند. پولیپ ها معمولاً خوش خیم هستند، اما می توانند باعث مشکلات تنفسی، گرفتگی بینی، آبریزش بینی و کاهش حس بویایی شوند.
تشخیص پلیپ بینی معمولاً با معاینه فیزیکی توسط پزشک انجام می شود. پزشک با استفاده از یک ابزار به نام آندوسکوپ، داخل بینی و سینوس ها را معاینه می کند. آندوسکوپ یک لوله بلند و نازک با یک دوربین در انتهای آن است.
پزشک همچنین ممکن است آزمایش های دیگری را برای تشخیص پولیپ بینی تجویز کند. این آزمایش ها عبارتند از:

  • سی تی اسکن: سی تی اسکن یک روش تصویربرداری است که از اشعه ایکس برای ایجاد تصاویر دقیق از داخل بدن استفاده می کند. سی تی اسکن می تواند به پزشک کمک کند تا اندازه، شکل و محل پولیپ را مشخص کند.
  • MRI : MRI یک روش تصویربرداری است که از میدان مغناطیسی و امواج رادیویی برای ایجاد تصاویر دقیق از داخل بدن استفاده می کند. MRI می تواند به پزشک کمک کند تا پولیپ های کوچک یا پولیپ هایی که در مناطقی از بینی یا سینوس ها قرار دارند که با سی تی اسکن قابل مشاهده نیستند را تشخیص دهد.

در برخی موارد، ممکن است پزشک برای تشخیص پولیپ بینی، نمونه برداری از پولیپ را انجام دهد. در این روش، پزشک یک قطعه کوچک از پولیپ را برای بررسی در زیر میکروسکوپ برداشته می شود.
اگر علائم پولیپ بینی را دارید، مهم است که به پزشک مراجعه کنید. پزشک می تواند پولیپ را تشخیص داده و بهترین روش درمانی را برای شما تعیین کند.

پولیپ بینی و بوی بد دهان

پلیپ بینی می تواند یکی از عوامل ایجاد بوی بد دهان باشد. این عارضه باعث التهاب و انسداد بینی می شود. این انسداد می تواند باعث شود که ترشحات سینوسی به عقب برگردند و وارد گلو شوند. این ترشحات می توانند حاوی باکتری ها و قارچ هایی باشند که باعث بوی بد دهان می شوند.
علاوه بر این، پلیپ بینی می تواند باعث کاهش حس بویایی شود. این امر می تواند باعث شود که افراد به خوبی از بوی بد دهان خود آگاه نشوند.
در برخی موارد، پولیپ می تواند باعث ایجاد زخم در داخل بینی شود. این زخم ها نیز می توانند باعث بوی بد دهان شوند.
اگر پولیپ بینی دارید و از بوی بد دهان رنج می برید، مهم است که با پزشک خود در مورد این موضوع صحبت کنید. پزشک می تواند علت بوی بد دهان شما را تشخیص داده و بهترین روش درمانی را برای شما تعیین کند.
در اینجا چند نکته برای کاهش بوی بد دهان ناشی از پولیپ بینی آورده شده است:

  • به طور منظم مسواک بزنید و نخ دندان بکشید.
  • از دهانشویه استفاده کنید.
  • از مصرف غذاها و نوشیدنی هایی که باعث بوی بد دهان می شوند، خودداری کنید.
  • از سیگار کشیدن و مصرف دخانیات خودداری کنید.

اگر پولیپ بینی شما بزرگ است، ممکن است پزشک جراحی را برای برداشتن پولیپ توصیه کند. جراحی می تواند به کاهش التهاب و انسداد بینی کمک کند و در نتیجه باعث کاهش بوی بد دهان شود.

جلوگیری از بروز پولیپ در بینی

متاسفانه راهی برای پیشگیری از بروز این عارضه وجود ندارد ؛ اما می توانید با مصرف برخی داروها ، رشد آن را کاهش دهید. در برخی موارد ، درمان استروئیدی می تواند به کوچک کردن این پولیپ ها کمک کند تا دیگر نیازی به انجام جراحی پولیپ بینی نباشد. درمان کردن بیماری های پنهان مثل آلرژی و حساسیت به آسپرین نیز حائز اهمیت می باشد. در طول برنامه درمانی ، هر علائمی که با آن رو به رو می شوید را به خاطر داشته باشید.

آیا وجود پولیپ در بینی نگران کننده است ؟

هنگامی که عارضه پولیپ به مرور رشد کند و سبب انسداد در مجاری تنفسی و همچنین بروز عفونت های شدید سینوسی شود ، ترشحات آن به رنگ زرد ظاهر خواهد شد. اگر این موضوع ادامه داشته باشد ، سبب کبودی و ورم چشم ، خونریزی ، تب شدید و غیره خواهد شد. به همین علت به بهترین جراح بینی تهران مراجعه کرده و در صورت خطرناک بودن حتما جراحی را به شما توصیه خواهد شد. اما اگر پولیپ بینی کوچک باشد با مصرف دارو اقدامات پیشگیرانه می توان آن را کنترل کرد.

متخصص گوش و حلق و بینی چگونه پولیپ را تشخیص می دهد ؟

ابتدا بهترین دکتر گوش و حلق و بینی تهران ، معاینات بدنی و لازم را انجام داده و سپس سوالاتی درباره بینی نحوه عملکرد آن می پرسد. اگر در این مرحله پولیپ قابل تشخیص نباشد پزشک ، طی یک بیهوشی عمومی با استفاده از ابزار آندوسکوپی که دوربینی بسیار کوچک است بینی و سینوس های بیمار را مورد بررسی قرار می دهد. در برخی موارد و عدم تشخیص می توان از سی تی اسکن ، آزمایشات مرتبط به آلرژی و خون استفاده کرد.

روش های درمان غیر جراحی پولیپ

قطره های استروئیدی : قطره های حاوی استروئید سبب کاهش التهاب و کوچک شدن پولیپ های داخلی بینی می شود. استفاده از این قطره ها به روش توصیه شده توسط پزشک عوارضی نخواهد داشت.

قرص های استروئیدی: این دسته از قرص ها تنها به هنگام بزرگ شدن پولیپ بینی و ایجاد مشکلات جدی و اساسی در بیمار توسط پزشک تجویز می شود. استفاده طولانی مدت از قرص های استروئیدی دارای عوارضی همچون پوکی استخوان ، فشار خون ، دیابت و غیره می باشد.

داروهایی که برای درمان پولیپ بینی استفاده می شوند

اسپری های کورتیکواستروئید بینی : این مورد اغلب تاثیرگذارترین درمان برای پولیپ ها شمرده می شود و برای استفاده طولانی مدت ، خطری را ایجاد نمی کنند. این اسپری ها همچنین به کوچک کردن این زائده ها و کاهش التهاب در راه های هوایی کمک می نمایند.

قرص مونته لوکاست (سینگولار) : برای افرادی تجویز می شود که به آسم آلرژیک یا تب یونجه مبتلا هستند. این ماده همچنین علائم پولیپ بینی را نیز آرام می کند.

شستشو با سرم سالین : این سرم به حفره های بینی و سینوس وارد می شود تا این زائده ها را مدیریت نماید. گاهی اوقات جراح بینی تهران سرمی را تجویز می کند که حاوی استروئید موضعی باشد.

آنتی بیوتیک : در صورتی که پولیپ به عفونت سینوسی منجر شود ، ممکن است به مصرف آنتی بیوتیک های خوراکی نیاز داشته باشید.

آنتی هیستامین : این دارو می تواند به آرام کردن علائم آلرژی نیز کمک می کند. برخی افراد در کنار این بیماری ، این علائم را نیز تجربه می کنند.

جراحی پولیپ بینی چگونه عمل می کند ؟

در جراحی پلیپ بینی ، پولیپ ها از پوشش بینی و مجاری سینوسی برداشته می شوند. روند مورد نیاز ، به موقعیت و محل قرار گرفتن پولیپ ها وابسته است. در خصوص پولیپ هایی که در جلوی بینی قرار گرفته اند ، پزشک می تواند آن ها را در مطب خود با استفاده از ابزاری به نام میکرودبریدر بردارد. با استفاده از این ابزار ، پولیپ ها به طور همزمان ، شل شده و به بیرون مکیده می شوند. گاهی بهترین جراح یینی پولیپ ها را با استفاده از یک گیره مخصوص کوچک بر می دارد. این فرایند ، پلیپکتومی درون بینی نامیده می شود. در پولیپ هایی که اندازه آن ها بسیار کوچک بوده و به شکل متراکم ، در موقعیتی عمیق تر در داخل حفره بینی قرار گرفته اند ، پولیپکتومی در اتاق جراحی ، تحت بیهوشی انجام می شود. در این جراحی حداقل تهاجمی ، پزشک از یک اندوسکوپ ، یک لوله کوچک متصل به یک منبع نور و دوربین در یک طرف ، استفاده می کند. پزشک با استفاده از اندوسکوپ ، پولیپ ها را شناسایی کرده و با کمک ابزاری کوچک ، آن ها را برمی دارد.

جراحی پولیپ بینی چقدر طول می کشد ؟

جراحی پولیپ به چند ساعت زمان نیاز دارد. اگر شما تحت بیهوشی عمومی درمان شوید ، احتمالاً باید یک روز جهت ریکاوری در محل درمان بمانید. در بیشتر موارد ، شما می توانید در همان روز جراحی، محل درمان را به مقصد منزل ترک کنید. حتماً با یکی از دوستان یا نزدیکان خود ، جهت بازگرداندن شما به منزل ، هماهنگی های لازم را به عمل آورید.

ریکاوری بعد از عمل پلیپ بینی

میزان پیچیدگی جراحی پولیپ بینی در مقایسه با جراحی آندوسکوپی سینوس ، کمتر است. در طول چند هفته اول بعد از عمل ، خونریزی ملایم و جزئی را تجربه خواهید کرد. جراح بینی خوب تهران ، جلسه فالوآپ را در حدود یک هفته بعد از جراحی ، جهت کنترل مجاری بینی شما و روند بهبود و برداشتن پوسته ها ، مقرر می نماید. گاهی پزشک در داخل بینی ، استنت های استروئید قرار می دهد. این استنت ها برای متوقف نمودن التهاب و کاهش دادن یا جلوگیری از رشد پولیپ های جدید ، مورد استفاده قرار می گیرد. پزشک این استنت ها را در جلسه فالوآپ از بینی شما خارج می کند. در طول روزهای بعد از جراحی ، حالتان بهتر و بهتر می شود. بهتر است برای سپری کردن دوره ریکاوری ، یک هفته از محل کار یا تحصیل خود ، مرخصی بگیرید. بعد از جراحی پولیپ ، پزشک استفاده از اسپری سالین جهت استفاده چند باره در روز را توصیه می کند.

پولیپ بینی - دکتر علیرضا محبی

وی همچنین :

  • استروئیدهای سیستمیک
  • استروئیدهای موضعی
  • آنتی بیوتیک ها
  • محلول سالین شستشوی بینی

را نیز تجویز می نماید.

مراقبت از بینی بعد از عمل پولیپ

  1. عدم قرار گرفتن در معرض دود سیگار
  2. خودداری از دوش گرفتن تا دو هفته
  3. استراحت کافی و عدم فعالیت های سنگین
  4. مصرف مرتب و به موقع دارو های توصیه شده
  5. عدم قرار گرفتن در محیط های پر دود و گرد و غبار
  6. استفاده از سرم های مخصوص برای شست و شوی بینی

برخی عوارض جانبی نادر در جراحی پولیپ بینی

  1. آسیب دیدگی مجرای اشک
  2. کاهش بینایی
  3. آسیب دیدگی جمجمه
  4. برخی عوارض جانبی ناشی از بیهوشی

هزینه جراحی پولیپ بینی در تهران چقدر است ؟

هزینه پولیپکتومی بینی بر حسب فاکتورهای زیر ، متغیر می باشد :

  • زمان صرف شده برای اجرای روند جراحی
  • نیاز به انجام جراحی تحت بیهوشی عمومی
  • نیاز به استفاده از آیتم هایی از قبیل استنت دارو
  • دستمزد جراح

آیا پولیپ ها دوباره بازمی گردند ؟

وقتی قطره های استروئید یا اسپری ها ، نتوانند علائم پولیپ بینی را از بین ببرند ، جراحی وارد عمل می شود. متاسفانه ، علیرغم انجام جراحی ، گاهی بازگشت پولیپ ها ، محتمل است. برگشت پذیر بودن پولیپ ، قابل پیش بینی نمی باشد. شما در صورت مشاهده مجدد علائم باید بلافاصله به بهترین دکتر گوش و حلق و بینی تهران مراجعه کنید. او می تواند به شما در تعیین بهترین راهکار برای درمان پولیپ با دارو ، کمک کند.

پولیپ بینی - دکتر محبی

چه زمانی به بهترین دکتر برای درمان پولیپ بینی در تهران ، مراجعه کنیم ؟

در صورتی که مکررا با علائمی مثل انسداد یا از دست دادن بویایی مواجه شدید ، برای ارزیابی وضعیت خود به مطب یک دکتر خوب عمل پلیپ بینی در تهران مراجعه نمایید. حتی اگر پیش از این جراحی کرده اید ، امکان دارد که این عارضه مجدد برگردد.

سخن آخر :

پولیپ های بینی توده های خوش خیم خوشه ای شکلی هستند ، که می توانند میزبان علائم ناخوشایندی شده و در زندگی روزمره شما ، اختلال ایجاد کنند. اگر این علائم به درمان های سنتی ، واکنش مثبت نشان ندهند ، جراحی بعنوان یک گزینه الزامی ، پا به میان می گذارد. جراحی پولیپ بینی ، روش درمانی است که به دلیل حداقل تهاجمی بودن آن ، در بسیاری از افرادی که تحت این درمان قرار می گیرند ، به راحتی قابل تحمل می باشد. قبل از ورود به این فرایند ، در خصوص عوارض و خطرات جراحی با پزشک خود گفتگو کنید.

ثبت نام
اطلاع از
guest
8 دیدگاه ها
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات
مینا هاشمی
مینا هاشمی
1 سال گذشته

سلام هزینه عمل پلیپ بینی حدواً چقدره؟؟

سمیه عیسایی
سمیه عیسایی
1 سال گذشته

سلام، وقت تون بخیر. من پولیپ بینی دارم و میخوام همزمان عمل جراحی بینی انجام بدم، عکسم رو هم چند روز پیش ارسال کردم، میخواستم هزینه ها رو بدونم و اینکه چطور میتونم فیلم سیتی اسکن رو ارسال کنم

drmohebbi13
drmohebbi13
1 سال گذشته
پاسخ دادن به  سمیه عیسایی

سی تی اسکن را در واتس اپ ارسال نمایید ، هزینه ها نیز در مطب خدمت شما عرض خواهد شد

سمیه عیسایی
سمیه عیسایی
1 سال گذشته
پاسخ دادن به  drmohebbi13

شماره واتساپ رو لطف میکنید

drmohebbi13
drmohebbi13
1 سال گذشته
پاسخ دادن به  سمیه عیسایی

989029023479

مهنازمحمدی
مهنازمحمدی
1 سال گذشته

سلام عرض خسته نباشید من سه سال پیش عمل پلیپ کردم بازاذیت میشم میخواستم بدونم هزینه عمل چقدرمیشه

شمس
شمس
10 ماه ها گذشته

سلام من گلویم خلط دارد اون ام خلط بسیار زیاد حس بویایی ام دارم مشکل این چی است ایا این پولیپ بینی است

محمود
محمود
5 ماه ها گذشته

چند روز بعد از عمل پولیپ حمام کنیم؟

دکتر علیرضا محبی